Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders

Lees meer
30-06-2021 02:11 #194699 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Ik zou proberen om de nokkenvolgers er uit te krijgen met de cilinderkop er nog op je zou hiervoor een zuignap kunnen gebruiken die boven op de volger past.
Als de volger er niet uitkomt, bovenzijde volger goed schoonmaken en superlijm op de zuignap, lijkt mij stug dat dan de volger niet meekomt.
Scheelt je een hoop werk als dit lukt.
Maar heb je aan de distributie zijde genoeg ruimte om de nokkenas er uit te krijgen?
Want is de nokkenas versleten en je hebt niet de ruimte dan wordt het een hele klus.
Een foto van het motorruim kan voor ons verhelderend werken als het aankomt op advies.

m.vr.gr.

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2021 18:17 #194705 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Hallo Johan,
de nokvolgers passen niet door de gaten van de stoterstangen in de kop, dus met de kop er nog op kun je de nokvolgers niet naar boven eruit halen en vervangen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sebastiaan Milius (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
30-06-2021 21:24 - 30-06-2021 21:25 #194707 door Sebastiaan Milius (GAST)
Beantwoord door Sebastiaan Milius (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Het hout van de kuip kan ik uitzagen en later weer repareren. Dan hoeft t blok niet uit de boot.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2021 22:30 #194708 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Voordat men de nokkenas vervangt beter het eerst meten: kleppen gelijk stellen en dan meten hoe ver de klepstelen uit het blok steken als de kleppen helemaal gesloten zijn vergeleken met als de kleppen helemaal open gedrukt zijn.
Als een nok van de nokkenas versleten is moet de klep van deze een veel lagere verschilwaarde hebben dan een nok die niet versleten is.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2021 22:46 #194709 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders

Kleppen zijn gesteld, tuimelaars zijn gemeten, alles beweegt identiek.

 
Ik dacht eigenlijk dat dit al was bekeken? Maar misschien betekent tuimelaar meten wat anders?
Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk zal zijn.
Laat het tzt aub even weten (het gebeurt nog wel eens dat het probleem wordt opgelost, maar de oplossing in het duister blijft...).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2021 23:46 #194710 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Dat had ik overzien en zal dat zijn wat ik bedoel, maar als dat op de juiste manier gedaan is zie ik geen reden de nokkenas te wisselen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sebastiaan Milius (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-07-2021 09:06 #194729 door Sebastiaan Milius (GAST)
Beantwoord door Sebastiaan Milius (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Gisteravond de kleppen opnieuw gesteld, cilinder 3 stond erg strak op zowel in als uitlaatklep. Een mogelijke verklaring is dat toen de kleppen vorige keer werden gesteld, er roetvorming was omdat die cilinder slechte ontbranding had. hoogtes opnieuw gemeten, alles staat op de mm gelijk met elkaar. straks ga ik testen en als het niet opgelost is dan gaat er een ander blok in om zo mijn vaarseizoen te redden. De nokkenas is in elk geval niet versleten, niets wijst daar op
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2021 01:43 #194736 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Als nokkenas en compressie goed zijn en de benziene toevoer is goed zou ik eens iets met SU carburators proberen die zijn een stuk makkelijker dan de huidie carburators.
Is ook een stuk minder werk dan een heel blok wisselen.
Weet je niet iemand die een enkel of dubbel sets SU of stornbreg heeft..
Het lullig zijn als je een blok wisselt en het blijken de carburators te zijn.

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2021 10:54 #194739 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Carburateurs zijn al eens gewisseld, Johan. En ook dat bracht geen verbetering.
Compressie = goed.
Nokkenas = goed.
Welke oorzaak zou er dan nog meer binnen het blok te verzinnen zijn?
Out of the box: zit er niets in je in- of uitlaatspruitstuk dat de flow van cilinder 3 -deels- blokkeert?
En anders toch nog een keer de bougie én de kabel van cilinder 2 wisselen met die van cilinder 3.
Het onverklaarbare blijft voor mij dat hij tussendoor ook nog wel even goed gelopen heeft.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sebastiaan Milius (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-07-2021 18:05 #194740 door Sebastiaan Milius (GAST)
Beantwoord door Sebastiaan Milius (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Inderdaad, ik heb al een ander inlaatspruitstuk en andere carbs er op gehad, dat gaf geen verschil. 

Gister getest en hij loopt nog steeds op 3 cilinders. in- en uitlaatkanalen nogmaals gecontroleerd en niks geks te zien. Kop er af gehaald en op het eerste oog geen gekkigheden. Dinsdag haal ik t blok er uit en wissel ik m om. Geef me gewonnen haha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.