Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders

  • Sebastiaan Milius (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-06-2021 20:25 #194609 door Sebastiaan Milius (GAST)
Beantwoord door Sebastiaan Milius (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
We hebben het probleem ontdekt!
Blijkbaar is de hagelnieuwe verdelerkap, die bij de 123 ontsteking zat, kapot. bougie 3 kreeg maar een minimaal vonkje. Oude kap er op gezet en de motor loopt als een zonnetje. Bedankt voor de tips en adviezen, het heeft me enorm geholpen met het logisch nadenken en wegstrepen van mogelijke oorzaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2021 22:47 #194615 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Mooi dat ie weer goed loopt!

Ik dacht dat in het algemeen de kappen niet uitwisselbaar zijn?!
Er zitten vaak nokjes aan en het moet afgestemd zijn op de rotor.

Misschien toevallig dat deze wel past?
Of is destijds per ongeluk de oude kap op de 123 terecht gekomen? Dat zou ook verklaren waarom het probleem bleef bestaan.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2021 00:38 #194617 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Goed dat je niet aan de cilinderkop bent begonnen, zou mooi werk voor niets zijn geweest.
Des al niet te min is het goed om te kijken wat voor type kabels op je motor hebt zitten.

maar voorlopig bol je weer.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2021 06:18 #194618 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Superfijn dat het opgelost is, maar ís het dat ook werkelijk? Eerder schreef je dat je zowel met de oude als nieuwe verdeler (en dus ook oude en nieuwe verdeelkap, neem ik aan) hetzelfde probleem had.
En nu is het opeens opgelost, dat blijft wat onzeker...
 

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sebastiaan Milius (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24-06-2021 08:00 #194621 door Sebastiaan Milius (GAST)
Beantwoord door Sebastiaan Milius (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
de oude kap past ook niet helemaal 100% op de verdeler maar om te proberen was t goed genoeg. Ik heb inmiddels een andere kap die wel past.
In de oude situatie had ik ook te maken met een vuile carburateur waardoor afstellen ondoenlijk was. Dat is inmiddels allemaal opgelost. Soms lijken symptomen op elkaar en is het een kwestie van alle mogelijke oorzaken uitsluiten. Daarmee hebben we dus blijkbaar andere issues ook opgelost.
Vandaag weer even verder met afstellen ontsteking en syncen van de carbs, hopelijk volgende week eindelijk genieten van een vaar seizoen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2021 07:34 - 25-06-2021 07:37 #194637 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Vaak zijn storingen inderdaad een ophoping van onvolkomenheden. 

Altijd leuk, een B20 in een boot. 
Bij ons in de haven lag destijds een polyester motorkruisertje met een B20. Eigenaar had er zelf absoluut geen verstand van en was zwaar verbaasd toen ik een ontstekingsprobleem redelijk snel voor m oploste. Hij was nog verbaasder toen ik m liet zien dat er net zo'n "boot-motor" (zoals hij het noemde) in mijn Amazon lag  .

Heb je misschien een foto van je boot en ook eentje hoe het blok is ingebouwd?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sebastiaan Milius (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26-06-2021 09:05 #194652 door Sebastiaan Milius (GAST)
Beantwoord door Sebastiaan Milius (GAST) in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Iets te vroeg gejuicht, de oude verdeler er op gezet, en nog steeds cilinder 3 die niet of nauwelijks mee doet. benzine direct in de cilinder ingespoten en daarna gestart, cilinder loopt een paar seconden mee en stopt dan weer. compressie opnieuw gemeten, alle cilinders halen 12. bougie vonkt. 

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2021 13:29 #194658 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Een bougie die (buiten het blok vonkt)  zegt niet zo veel. In de cilinder heb je een druk van ca 10 bar.  Dan heb je dus ook een 10x hogere spanning nodig om een vonk over te laten springen. 
Maw,  als je iets zinnigs wil zeggen dan moet je buiten het blok een vonk van 7 a 10mm kunnen maken. 
Verder is het zo dat hoe armer het mengsel,  hoe sterker je vonk moet zijn. 
Je schrijft dat wanneer  je wat benzine in cilinder 3 doet,  hij even mee doet.  Lijkt logisch,  je het dan tijdelijk een rijker mengsel;  dan volstaat een zwakkere vonk. 
Conclusie,  stap voor stap het ontstekingssysteem controleren. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2021 19:30 - 26-06-2021 22:17 #194661 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Bedankt voor de foto's, geinig bootje! In onze zeilboot stond een Penta MB10a, 2 cilinder benzine; wel een echt scheepvaartmotortje maar voorzien van de "onvolprezen" dynastart: startmotor en dynamo in één, ruimtebesparend maar beide met een beroerd rendement.

Terug naar jou B20A (of B, want 2 carburateurs).
Verdeelkap goed? Geen productiefoutje met kunststof in de gaten waar de bougiekabels ingestoken zitten (en dan met name waar cilinder 3 in zit)?
Contactvlakjes aan de binnenkant ook schoon? Koolstof drukcontactje in het midden heel en beweegbaar/verend?
Rotor goed? Contactvlakjes schoon? Soms zit er een ontstoorweerstand ingegoten, zie je niks van maar kan wel voor ellende zorgen.
En dan nog eentje waar je niet op komt maar wat ik wel meegemaakt heb: zit de metalen ring van je oliepeilstok ver genoeg bij je verdeler vandaan? Klinkt misschien ongelofelijk maar in mijn 145 kon hij richting/tegen verdeler aandraaien en op een wonderlijke manier de ontsteking verzieken...

De meeste van bovengenoemde veroorzakers zouden overigens op alle 4 de cilinders effect hebben. Bij jou gaat het er maar om ééntje. Wellicht toch een optelsom van meerdere zwakke punten. Had je je kabels nou vervangen of niet? Je hebt ze wel onderling gewisseld maar mogelijk heb je toch last van een draadbreuk. Maken ze aan beide kanten echt goed contact in de kapjes/koperen hulsjes?

Benzinetoevoer zou nog kunnen, maar je hebt 2 carburateurs dus dan zou de 4e cilinder daar ook last van moeten hebben lijkt me. Is het erg veel werk om de carb's onderling te wisselen?

Het frustrerende is dat hij onlangs nog goed gelopen heeft; kan dus niks groots of ernstigs zijn zou je denken. Alles met elkaar zou ik beginnen met nieuwe kabels.
Bougies ook onderling gewisseld?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2021 19:53 - 26-06-2021 19:55 #194663 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
Tsjonge, zo'n oliepeilstok probleempje is moeilijk te vinden!

Helaas geen foto van de verdeler.

Kan ook zijn dat bougiekabel #3 niet goed in de verdeler zit: niet alleen de beschermkap aanduwen, maar ook zorgen dat de kabel diep genoeg zit.
Al nieuwe kabels geprobeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.