- Berichten: 18
Volvo Penta B20a loopt op 3 cilinders
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Blijkbaar is de hagelnieuwe verdelerkap, die bij de 123 ontsteking zat, kapot. bougie 3 kreeg maar een minimaal vonkje. Oude kap er op gezet en de motor loopt als een zonnetje. Bedankt voor de tips en adviezen, het heeft me enorm geholpen met het logisch nadenken en wegstrepen van mogelijke oorzaken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Zon
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 211
Ik dacht dat in het algemeen de kappen niet uitwisselbaar zijn?!
Er zitten vaak nokjes aan en het moet afgestemd zijn op de rotor.
Misschien toevallig dat deze wel past?
Of is destijds per ongeluk de oude kap op de 123 terecht gekomen? Dat zou ook verklaren waarom het probleem bleef bestaan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Des al niet te min is het goed om te kijken wat voor type kabels op je motor hebt zitten.
maar voorlopig bol je weer.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
En nu is het opeens opgelost, dat blijft wat onzeker...
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
In de oude situatie had ik ook te maken met een vuile carburateur waardoor afstellen ondoenlijk was. Dat is inmiddels allemaal opgelost. Soms lijken symptomen op elkaar en is het een kwestie van alle mogelijke oorzaken uitsluiten. Daarmee hebben we dus blijkbaar andere issues ook opgelost.
Vandaag weer even verder met afstellen ontsteking en syncen van de carbs, hopelijk volgende week eindelijk genieten van een vaar seizoen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Altijd leuk, een B20 in een boot.
Bij ons in de haven lag destijds een polyester motorkruisertje met een B20. Eigenaar had er zelf absoluut geen verstand van en was zwaar verbaasd toen ik een ontstekingsprobleem redelijk snel voor m oploste. Hij was nog verbaasder toen ik m liet zien dat er net zo'n "boot-motor" (zoals hij het noemde) in mijn Amazon lag .
Heb je misschien een foto van je boot en ook eentje hoe het blok is ingebouwd?
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sebastiaan Milius (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1145
Maw, als je iets zinnigs wil zeggen dan moet je buiten het blok een vonk van 7 a 10mm kunnen maken.
Verder is het zo dat hoe armer het mengsel, hoe sterker je vonk moet zijn.
Je schrijft dat wanneer je wat benzine in cilinder 3 doet, hij even mee doet. Lijkt logisch, je het dan tijdelijk een rijker mengsel; dan volstaat een zwakkere vonk.
Conclusie, stap voor stap het ontstekingssysteem controleren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Terug naar jou B20A (of B, want 2 carburateurs).
Verdeelkap goed? Geen productiefoutje met kunststof in de gaten waar de bougiekabels ingestoken zitten (en dan met name waar cilinder 3 in zit)?
Contactvlakjes aan de binnenkant ook schoon? Koolstof drukcontactje in het midden heel en beweegbaar/verend?
Rotor goed? Contactvlakjes schoon? Soms zit er een ontstoorweerstand ingegoten, zie je niks van maar kan wel voor ellende zorgen.
En dan nog eentje waar je niet op komt maar wat ik wel meegemaakt heb: zit de metalen ring van je oliepeilstok ver genoeg bij je verdeler vandaan? Klinkt misschien ongelofelijk maar in mijn 145 kon hij richting/tegen verdeler aandraaien en op een wonderlijke manier de ontsteking verzieken...
De meeste van bovengenoemde veroorzakers zouden overigens op alle 4 de cilinders effect hebben. Bij jou gaat het er maar om ééntje. Wellicht toch een optelsom van meerdere zwakke punten. Had je je kabels nou vervangen of niet? Je hebt ze wel onderling gewisseld maar mogelijk heb je toch last van een draadbreuk. Maken ze aan beide kanten echt goed contact in de kapjes/koperen hulsjes?
Benzinetoevoer zou nog kunnen, maar je hebt 2 carburateurs dus dan zou de 4e cilinder daar ook last van moeten hebben lijkt me. Is het erg veel werk om de carb's onderling te wisselen?
Het frustrerende is dat hij onlangs nog goed gelopen heeft; kan dus niks groots of ernstigs zijn zou je denken. Alles met elkaar zou ik beginnen met nieuwe kabels.
Bougies ook onderling gewisseld?
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Zon
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 211
Helaas geen foto van de verdeler.
Kan ook zijn dat bougiekabel #3 niet goed in de verdeler zit: niet alleen de beschermkap aanduwen, maar ook zorgen dat de kabel diep genoeg zit.
Al nieuwe kabels geprobeerd?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.