Dat heb ik nouw weer.

Lees meer
09-09-2014 13:03 #143342 door Johan Geers
Dat heb ik nouw weer. is gemaakt door Johan Geers
Een week terug begon er wat geratel in mijn B20E motor en het ging ook zo weer weg en veroorzaakte een vermogens verlies het leek er op of dat ik een cylinder verloor.
Na carburators nagezien te hebben en gehele ontsteking gewisseld met mij reserve ontsteking leek het probleem weg.
Totdat ik op een ochtend de auto starte en het geratel er weer was.
Gelijk de auto stilgezet en compressie gaan meten en wat bleek de vierde cylinder geen compressie.
Ik dacht, wat is er nu aan de hand en dat op de Filippijnen dat kun je dus niet hebben.
Tuimelaaras er af gehaald en wat bleek de inlaatklep van de vierde cylinder was niet geheel terug gekomen.
Ik dacht gelijk aan een vastgelopen klep.
Koel vloeistof afgetapt ter voorbereiding voor het lichten van de kop.
Het inlaatspruitstuk eraf en in de inlaat gekeken.
Nu had ik een week geleden de carburator van de derde en vierde cylinder eraf gehad ter reparatie van de choke en miste Ik op een gegeven moment een borgmoer van de carborator en wat denk je deze zat vast tussen de inlaatklep en de wand.
Tuimelaaras terug gemonteerd klep iets verder naar beneden en mijn vrouw heeft met een kromgebogen laselectrode de moer eruit gevist.
Compressie gemeten en ik had weer de normale compressie.
Filippijns geluk?????
Inlaat en uitlaat waren van de ciliderkop af en ik had een nieuwe spruitstukpakking nodig.
Dus bij ons het stadje in, op zoek naar clinering pakkingmaterial maar daar hadden ze alleen een mm clinering pakking matriaal.
Daar een stuk van genomen.
Nu had ik van huis uit wat oude spruitstukpakkingen meegenomen en die kwamen nu goed van pas.
De pakking die van het blok afkwam eens bekeken en die bestond uit een laag pakkingmateriaal metaal en weer pakkingmateriaal.
De oude pakkingen die ik meegenomen had uit Nederland bestonden uit twee lagen metaal met daar tussen pakkingmateriaal nou ja wat er nog van over was.
Ik heb van een van die oude pakkingen de twee metaal lagen van elkaar gehaald en deze tussen twee lagen clinering gelegd (zie fotos)
De metaallaag heb ik dun met vloeibare packing ingesmeerd.
De zaak gemonteerd en een nacht laten staan.
De andere dag de carburators gemonteerd en motor warm laten lopen en gekeken of dat ik de spruitstuk bouten verder aan kon draaien maar dit was niet het geval, alleen de bouten van de carburators kon ik wel verder aandraaien.
Toen de zaak af laten koelen en weer gecontroleerd of dat ik de bouten verder kon aandraaien dit was niet het geval.
Wat ik wil zeggen op dat moment mis je het VOD wel want daar is het even bestellen en de andere dag binnen.
Hier is het even bestellen en over vier weken de spullen binnen.
Ik raad jullie aan om dit niet te doen maar snel bij het VOD een pakking bestellen.
Ik had deze actie had nooit durven doen als de koppakking lek was geweest dan had ik wel vier weken gewacht, maar met spruitstukpakking durfde ik het wel aan.
Ik weet ook niet wat dit op lange termijn gaat doen maar voorlopig loopt het motortje weer en geen lekkage.
Ik zal ook de eerste tijd de spanning van de bouten geregeld checken.
Ik dacht laat ik dit avontuur maar eens omschrijven en in het forum plaatsen en eventuele recatie van medeleden afwachten op dit avontuur .

m.vr.gr.

Johan Geers





Bijlage photo-0174.jpg niet gevonden





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-09-2014 16:49 #143349 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Dat heb ik nouw weer.
Mooi verhaal weer, Johan :D
Gelukkig dat het geratel zo eenvoudig op te lossen was, bizar verhaal, en dikke mazzel dat je de borgmoer tussen je klep opmerkte voordat je je kop verwijderd had!
Het blijft ook leuk om je creatieve oplossingen te lezen, nu weer hoe je van oude pakkingen en wat nieuw materiaal toch weer een "z.g.a.n." maakt, maar ja je moet wel zonder VOD in de buurt ;)
Ik hoop dat-ie 't houdt, maar ik zou eigenlijk niet weten waarom niet!
ook weer opgelost :mrgreen:

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-09-2014 17:17 #143352 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Dat heb ik nouw weer.
Respect voor je creativiteit!
Maar zelfs als een in NL wonende Amazon-rijder wil ik altijd een aantal onderdelen op reserve hebben liggen en daaronder is absoluut een spruitstukpakking. Diverse delen heb je vroeg of laat toch nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-09-2014 18:08 #143355 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Dat heb ik nouw weer.
Briljant verhaal Johan en wederom een fraaie oplossing!

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-09-2014 18:18 #143356 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Dat heb ik nouw weer.
Mooi werk hoo!
En de moraal: als er een moer valt, moet je hem beslist vinden!!!! 8-) Ik heb me laatst ook rotgezocht naar een speciaal moertje dat viel en nergens te bekenen was, ik hoop dat het niet op net zo'n plek is terecht gekomen!!! :lol:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2014 01:28 #143373 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Dat heb ik nouw weer.
Ja Gert, voor de reserve onderdelen je neemt mee wat je op dat moment heb en ik had nooit verwacht dat de tijd tussen het zenden en ontvangen drie tot vier weken zou zijn.
Het gekke is, het is binnen een paar dagen in Manilla maar van Manilla naar waar ik woon Bias City makkelijk twee tot drie weken, hangt er vanaf welke dag van de week het in Manilla aankomt.
Of je moet UPS nemen dan is het er binnen een paar dagen maar dan wordt een pakking wel erg duur.
En er rijden hier genoeg pedicaps rond (Brommer met zijspan) en we hebben ook nog een scooter.
Maar ja een auto is makkelijk voor de grote boodschappen en wanneer het regent.

Maar ja voorlopig zijn we uit de brand.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.