- Berichten: 831
B20 motor revisie
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Boele Braaksma" schreef:
"Jeroen Visser" schreef:
Aan een kant wel vreemd want je zou verwachten dat 80nm 80nm is..
Nee, want de bout kan dan ook een beetje 'plakken'
Duidelijk! Maar geen risico op een scheef getrokken kop als je eerst een moer lost en vervolgens aandraaid? En niet losdraaien met een momentsleutel heb ik begrepen, kunnen ze niet tegen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
een krom getrokken kop ben ik met deze methode niet zo bang voor.
en kijk uit, ik geef zeker niet de garantie dat "lekker scheuren" ook voor jou blok het gewenste resultaat geeft

Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 490
Ik heb het ook gehad, een sleepend/zingend aanlopend geluid, na een minuutje werd het minder, na 5 minuutjes helemaal verdwenen. ik denk een poulie of de allu distributie. Toch in ieder geval maar snel de olie vervangen."Hans Latenstein" schreef:
sommige geluiden kunnen dus spontaan verdwijnen en moeten dus kennelijk even inslijten of zo :
Wel gevaarlijk advies bijgeluiden te negeren, met wat tegenslag kan het ook dramatisch aflopen...
Succes ermee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1429
En ook nog als je de bouten niet op "rek" trekt dus met een moment en vervolgens 2x 90 graden verder bijvoorbeeld.
Om druk op je cilinder te zetten kun je ook bij een bandenboer een ventiel halen, die zonder binnenventiel op of je bandenpomp, of een passend luchtpistooltje duwen en de dikke kant op je bougiegat. Als je vervolgens een stukje doorzichtige slang tussen radiateur en expansievaatje zet, het vaatje aan je motorkap hangt kun je hetprima in je eentje controleren
Ps, als het helemaal niet lukt, ik heb anders wel een bougie-luchtdruk- gevalletje voor je,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Hans Wassink" schreef:
Ps, als het helemaal niet lukt, ik heb anders wel een bougie-luchtdruk- gevalletje voor je,
Hans, Wil je daar eens een foto van maken? Kijken of ik dat zo 1,2,3 kan namaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
-
- Berichten: 178
Hij heeft misschien geluk gehad dat het weg ging maar voor hetzelfde geld zit er een lager o.i.d verkeerd....
Kopbouten hoef je niet altijd los te draaien, staat in de voorschriften.
Bij rekbouten is het sowieso niet verstandig, tenzij het vermeldt staat.
Tegenwoordig gebruiken ze ook "graden" voor het aandraaien, bijv. 90°, 90°, 45°.
Hierdoor draai je elke bout even vast.
Ook altijd het draad en de kop (waar de bout op de kop drukt) insmeren met wat olie, niet teveel want dan loopt het draad in de kop vol met gescheurde cilinderwanden als gevolg..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1429
Dan, Lars, ik ben het niet met je eens. Als je de raakvlakken insmeert beïnvloed dat enorm de wrijving, en dus hoe vast hij komt te zitten bij 80 Nm bijvoorbeeld. De draad kan wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
-
- Berichten: 178
Het ene vlak is ruwer dan de andere waardoor je kop onregelmatig vast komt te zitten !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 142
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bij nieuwe bouten dus alleen maar licht olie erop vegen.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.