B20 motor revisie

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2014 19:11 #136041 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie

"Boele Braaksma" schreef:

"Jeroen Visser" schreef:
Aan een kant wel vreemd want je zou verwachten dat 80nm 80nm is..

Nee, want de bout kan dan ook een beetje 'plakken'

Duidelijk! Maar geen risico op een scheef getrokken kop als je eerst een moer lost en vervolgens aandraaid? En niet losdraaien met een momentsleutel heb ik begrepen, kunnen ze niet tegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2014 21:48 #136048 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic B20 motor revisie
ik heb ook altijd geleerd eerst een klein stukje lossen en vervolgens aanhalen met het juiste moment; dit doe je één voor één, dus niet eerst allemaal lossen en vervolgens natrekken.
een krom getrokken kop ben ik met deze methode niet zo bang voor.
en kijk uit, ik geef zeker niet de garantie dat "lekker scheuren" ook voor jou blok het gewenste resultaat geeft ;)

Groet, Hans

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2014 22:33 #136050 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic B20 motor revisie

"Hans Latenstein" schreef:
sommige geluiden kunnen dus spontaan verdwijnen en moeten dus kennelijk even inslijten of zo :

Ik heb het ook gehad, een sleepend/zingend aanlopend geluid, na een minuutje werd het minder, na 5 minuutjes helemaal verdwenen. ik denk een poulie of de allu distributie. Toch in ieder geval maar snel de olie vervangen.
Wel gevaarlijk advies bijgeluiden te negeren, met wat tegenslag kan het ook dramatisch aflopen...
Succes ermee!

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-01-2014 08:42 #136054 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20 motor revisie
Kop natrekken doe je vooral om koppakking, nadat hij zich " gezet" heeft weer op spanning te trekken. Dus zou ik altijd doen. Van binnenuit beginnen, draaiend naar buiten een voor een.

En ook nog als je de bouten niet op "rek" trekt dus met een moment en vervolgens 2x 90 graden verder bijvoorbeeld.
Om druk op je cilinder te zetten kun je ook bij een bandenboer een ventiel halen, die zonder binnenventiel op of je bandenpomp, of een passend luchtpistooltje duwen en de dikke kant op je bougiegat. Als je vervolgens een stukje doorzichtige slang tussen radiateur en expansievaatje zet, het vaatje aan je motorkap hangt kun je hetprima in je eentje controleren

Ps, als het helemaal niet lukt, ik heb anders wel een bougie-luchtdruk- gevalletje voor je, :P

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-01-2014 14:34 #136062 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B20 motor revisie

"Hans Wassink" schreef:

Ps, als het helemaal niet lukt, ik heb anders wel een bougie-luchtdruk- gevalletje voor je, :P

Hans, Wil je daar eens een foto van maken? Kijken of ik dat zo 1,2,3 kan namaken.

• Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-01-2014 14:39 #136063 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic B20 motor revisie
De manier van geluiden weg racen vind ik erg beun, dat is gewoon wachten tot het kapot gaat!
Hij heeft misschien geluk gehad dat het weg ging maar voor hetzelfde geld zit er een lager o.i.d verkeerd....

Kopbouten hoef je niet altijd los te draaien, staat in de voorschriften.
Bij rekbouten is het sowieso niet verstandig, tenzij het vermeldt staat.

Tegenwoordig gebruiken ze ook "graden" voor het aandraaien, bijv. 90°, 90°, 45°.
Hierdoor draai je elke bout even vast.
Ook altijd het draad en de kop (waar de bout op de kop drukt) insmeren met wat olie, niet teveel want dan loopt het draad in de kop vol met gescheurde cilinderwanden als gevolg..

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-01-2014 18:57 #136070 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20 motor revisie
Boele, ik zal een foto maken, stel je er niet teveel van voor...
Dan, Lars, ik ben het niet met je eens. Als je de raakvlakken insmeert beïnvloed dat enorm de wrijving, en dus hoe vast hij komt te zitten bij 80 Nm bijvoorbeeld. De draad kan wel.

• Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-01-2014 07:42 #136080 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic B20 motor revisie
Je moet de raakvlakken juist WEL insmeren om zo min mogelijk wrijving te krijgen.
Het ene vlak is ruwer dan de andere waardoor je kop onregelmatig vast komt te zitten !

• Marcel Jonges (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2014 13:53 #136083 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic B20 motor revisie
Het maakt eigenlijk geen fiets uit waar je vet op smeert, omdat hiermee altijd het aanhaal moment beïnvloed wordt. Oa bij vliegtuig industrie worden de momenten zodoende voorgeschreven bij droge én vette toestand. Deze zijn weldegelijk anders. Of dit bij onze oerdegelijke volvos veel uitmaakt, kan ik me niet echt indenken. Als je het bij elke bout maar hetzelfde doet:)

Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2014 15:36 #136085 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20 motor revisie
Ik heb ze altijd alleen maar erg goed schoon gemaakt met staalborstel (heel belangrijk) en dan heel licht ge-olied.
Bij nieuwe bouten dus alleen maar licht olie erop vegen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD