B20 motor revisie
- Ed van der Zee
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-01-2014 21:01 #136190
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20 motor revisie
gewone bouten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-01-2014 23:59 #136197
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 motor revisie
De bouten in mijn kop zijn voor een tweede maat gebruikt en zijn nu ongeveer 30 jaar oud.
Bij gebruik tweede maal waren ze ongveer 25 jaar.
Tweemaal lukt door de band wel maar het is maar net hoe ze er uit komen zwaar geroest of schoon.
Maar drie of vier keer ik zou dan overgaan naar nieuwe bouten.
M.a.w. je moet de history van de bouten weten om ze te willen hergebruiken.
succes
Johan Geers
Bij gebruik tweede maal waren ze ongveer 25 jaar.
Tweemaal lukt door de band wel maar het is maar net hoe ze er uit komen zwaar geroest of schoon.
Maar drie of vier keer ik zou dan overgaan naar nieuwe bouten.
M.a.w. je moet de history van de bouten weten om ze te willen hergebruiken.
succes
Johan Geers
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-01-2014 08:51 #136208
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic B20 motor revisie
Hallo Ed,
waarom het de middelste zijn weet ik niet, maar ik was er eens blij mee toen de boutschacht van een kopbout helemaal vast in het gat van de cylinderkop geroest zat. Alleen de boutkop brak af bij het losdraaien en dan heb je een probleem (uitboren probeer ik te vermijden). Gelukkig was het een van de middelste, toen kon ik de komplete cylinderkop in de motorruimte ronddraaien en hem zo demonteren.
groeten, Rudi
waarom het de middelste zijn weet ik niet, maar ik was er eens blij mee toen de boutschacht van een kopbout helemaal vast in het gat van de cylinderkop geroest zat. Alleen de boutkop brak af bij het losdraaien en dan heb je een probleem (uitboren probeer ik te vermijden). Gelukkig was het een van de middelste, toen kon ik de komplete cylinderkop in de motorruimte ronddraaien en hem zo demonteren.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-01-2014 21:11 #136244
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic B20 motor revisie
Er zijn een paar gouden regels bij een motorrevisie.
Eén er van is: ALTIJD NIEUWE KOPBOUTEN.
Zorg ook dat er geen olie in de gaten in het blok zit. Ik heb gietijzer en aluminium hierdoor zien scheuren.
Teun
Eén er van is: ALTIJD NIEUWE KOPBOUTEN.
Zorg ook dat er geen olie in de gaten in het blok zit. Ik heb gietijzer en aluminium hierdoor zien scheuren.
Teun
13-01-2014 21:23 #136246
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Op zich is het de gouden medaille om de kopbouten te vervangen, meestal ben ik tevreden met zilver of brons.
De Volvo kopbouten hebben veel reserve, als je ze goed reinigt en ook de schroefdraad mee neemt en weer met lucht schoon/droog blaast, kan dit best.
Als het een blok is met 3e overmaat dan vervang ik ze wel, helaas weet je dit niet altijd zeker..
Tot nu toe één keer meegemaakt dat een kopbout die ik had hergebruikt brak, toen de 'berijder' het nodig vond om met kokende motor door te rijden.
De Volvo kopbouten hebben veel reserve, als je ze goed reinigt en ook de schroefdraad mee neemt en weer met lucht schoon/droog blaast, kan dit best.
Als het een blok is met 3e overmaat dan vervang ik ze wel, helaas weet je dit niet altijd zeker..
Tot nu toe één keer meegemaakt dat een kopbout die ik had hergebruikt brak, toen de 'berijder' het nodig vond om met kokende motor door te rijden.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-01-2014 20:25 #136294
door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic B20 motor revisie
Ik ga altijd voor goud Ed,
Maar serieus: het is te danken aan de meer dan voortreffelijke kwaliteit van de "B" blokken dat het meestal goed gaat.
Bedenk wel dat een aangetrokken kopbout zo ontworpen is (ook die van Volvo) dat het volplastisch moment bijna bereikt wordt.
Als je daar het aantal bedrijfsjaren bij optelt, dan zou ik bij iedere koplichting voor vijf tientjes NOOIT de oude bouten terugzetten. (Bij ARP ligt dat anders, maar dan spreek je ook over een heel andere kwaliteit)
Er hoeft maar één bout het te begeven en de compressie gaat fluiten en kop en/of carter zijn bedreigd voor kromtrekken.
Ik gun iedereen onbezorgd rimpeliger.
Teun
Maar serieus: het is te danken aan de meer dan voortreffelijke kwaliteit van de "B" blokken dat het meestal goed gaat.
Bedenk wel dat een aangetrokken kopbout zo ontworpen is (ook die van Volvo) dat het volplastisch moment bijna bereikt wordt.
Als je daar het aantal bedrijfsjaren bij optelt, dan zou ik bij iedere koplichting voor vijf tientjes NOOIT de oude bouten terugzetten. (Bij ARP ligt dat anders, maar dan spreek je ook over een heel andere kwaliteit)
Er hoeft maar één bout het te begeven en de compressie gaat fluiten en kop en/of carter zijn bedreigd voor kromtrekken.
Ik gun iedereen onbezorgd rimpeliger.
Teun
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-01-2014 21:28 #136299
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20 motor revisie
Teun, ik ben het wel met je eens, maar waarom schrijft Volvo dan zelf voor dat je de lengte opmeet? ik dacht van max. 97mm oid? als hij daar onder zit kun je ze opnieuw gebruiken? dat leek mij dan de maat.
ps, ik lees ook over een goede tap om de draad te reinigen, maar als je een oude bout neemt, en die in de lengte inslijpt met een flex, dan lukt het ook meer als prima
ps, ik lees ook over een goede tap om de draad te reinigen, maar als je een oude bout neemt, en die in de lengte inslijpt met een flex, dan lukt het ook meer als prima
14-01-2014 21:30 #136300
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Ik vraag mij af of bij de gereviseerde blokken, altijd de kopbouten worden vernieuwd.....maar ik ga hier eens wat over rondvragen en bij hogere compressie blokken, B18B/D en B20 B/E/F nieuwe kopbouten gebruiken.
Anderen die hier ervaring mee hebben ?
Anderen die hier ervaring mee hebben ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Ramon van Dijk (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-01-2014 22:03 #136306
door Ramon van Dijk (GAST)
Volvo Amazon, 1965 // DAF 55 Coupe, 1970 // Vespa 125 Primavera, 1974
Beantwoord door Ramon van Dijk (GAST) in topic B20 motor revisie
Ed, in de tijd dat ik bij een motorenrevisiebedrijf heb gewerkt (járen geleden), gebruikten we voor de 'normale' B-motoren de oude kopbouten. Deze werden wel grondig geïnspecteerd en opgemeten. Voor de hoog opgevoerde (competitie) B-motoren (denk aan dubbele Webers etc.) werden altijd nieuwe gemonteerd. En als de klant met een 'normale' B-motor nieuwe wilde natuurlijk ook. In de 5 jaar is mij en m'n collega's nog nooit een kopbout van een B-motor afgebroken bij het monteren. Bij andere merken is het me wel eens overkomen (ondanks dat ze nog aan de specificatie voldeden), maar dit terzijde.
Volvo Amazon, 1965 // DAF 55 Coupe, 1970 // Vespa 125 Primavera, 1974
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-01-2014 19:06 #136340
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic B20 motor revisie
Leuke discussie over hergebruik van oude kopbouten maar Jeroen heeft nieuwe ARP bouten :roll:
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl