B20 motor revisie
- Tom Steverink
-
- Platinum lid
-
Bedankt voor de tip: MIDLOCK ML-14-L 6,95 * Luchtdruk adapter I-3 !!
Daar ga ik niet voor lopen hannessen! :lol:
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Teun van Popta" schreef:
Hi Boele,
Midlock ML-14-L ( www.midlock.nl ) moet je hebben. Niet duur, geen gedoe met lassen.
Teun
Thanks Teun,
Donderdag gebeld naar Paulussen, zij vertelde dat een automaterialen centrum in Zeist toch een bestelling ontving, en ze hem wel mee konden sturen. Kreeg op het toch al niet te dure onderdeel, nog eens 20% korting!
Nu dus nog een passend luchtnippel kopen en dan kan ik de klepseals vervangen met een zelfgemaakte tool. Zal daar tzt een apart topic voor openen.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Naast Midlock moet je ook eens kijken bij Mabeco speciaal gereedschap. Zij maken eigenlijk alleen spul voor Ford, maar er zitten een aantal handigheidjes bij waar je veel plezier van kunt hebben.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-

Bubbels vandaag niet meer gezien dus waarschijnlijk was het toch een ophoping van lucht ergens in het systeem, erg blij mee!
Geen rare geluiden meer gehoord, ook ok dus.
Nu ongeveer 300km met de "nieuwe" setup gereden en net even een compressie test gedaan, ik ben toch wel erg nieuwsgierig hoe mijn gokje met de nieuwe zuigerveren uit gaat pakken.
12 bar op alle cilinders, dit icm de tt6 nokkenas is prima. Wordt saai maar ook in orde.
Wel nog even een onderdeel moeten fabrieken, ik ben op een of andere manier mijn ruitenwisservloeistofreservoir kwijt geraakt :oops: Voor nu voldoet dit ook wel

Hopelijk blijft alles stabiel (ga er wel vanuit) en ben ik achteraf toch wel blij met de exercitie, veel geleerd iig. Hoewel ik de volgende keer, hopelijk duurt dit nog een hele tijd, wel een aantal zaken anders aan zou pakken. Maar goed er is maar één manier om te leren in mijn ogen en dat is te doen.
Nogmaals iedereen dank voor het meedenken!
Op naar de volgende klus: de dubbele webers

Ben wel benieuwd welke zaken je een volgende keer anders zou aanpakken.
En hoe bevalt die TT6 in het dagelijks gebruik? Nadelen wegen niet tegen de voordelen op?
Hoe hoog moet je het stationair toerental minimaal afstellen?
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Gert Vegter" schreef:
Dat is goed nieuws, gefeliciteerd. Wel iets om trots op te zijn.
Ben wel benieuwd welke zaken je een volgende keer anders zou aanpakken.
En hoe bevalt die TT6 in het dagelijks gebruik? Nadelen wegen niet tegen de voordelen op?
Hoe hoog moet je het stationair toerental minimaal afstellen?
Dank Gert.
Het hele zuigerveren gebeuren zou ik anders doen. Ik was vooraf van plan deze gewoon te vervangen onder het mom van nu ze er toch uit zijn..... Nu weet ik dat je ze normaal gesproken moet nummeren en op dezelfde plek terug dient te plaatsen ivm met inslijten e.d. Hoewel het nu met de nieuwe wel goed lijkt te gaan zonder te honen (zie de link naar een artikel in dit topic) En ik zou de volgende keer alle onderdelen beter moeten catagoriseren, ik ben hier niet zo'n ster in maar wel erg belangrijk met dit soort klussen.
Tt6 is met het oog op de dubbele webers geplaatst, dan schijnt hij erg goed uit de verf te komen. Ik heb nu nog de weber 38/38 geplaatst, loopt lekker en prima tijdens mijn dagelijkse woon/werk verkeer. Stationair zit hij nu ongeveer op 1100rpm, kan denk ik nog wel wat lager maar maak me hier niet echt druk om (merk je weinig van tijdens het rijden

- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Teun van Popta" schreef:
Er zijn een paar gouden regels bij een motorrevisie.
Eén er van is: ALTIJD NIEUWE KOPBOUTEN.
Zorg ook dat er geen olie in de gaten in het blok zit. Ik heb gietijzer en aluminium hierdoor zien scheuren.
Teun
Weet iemand welke draad de kopbouten eigenlijk hebben?
Ik wil eens kijken of ik ergens een door bouten kan kopen met een een treksterkte van 12.9 (bijv. inbusbouten)
De APR studs (draadeinden) zijn mooi maar wel duur!
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-

- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Arno Pfennings" schreef:
Die ARP bouten heb ik toch bij Ben gekocht....stukken gelijkmatiger aan te draaien...EN...die hoef je niet telkens te vervangen
inderdaad lijken dit mij erg goede draadeinden.
Maar ik wil graag het type draad weten dat in onze blokken zit?
- Rob Moltzer
-
- Senior lid
-
AP5.500-1LB STUD 7/16 x 5.5 Long Coarse
Dus 7/16 draad. Oja UNC.