B20 motor revisie

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-12-2013 22:17 #135335 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic B20 motor revisie

"Lars Weffers" schreef:
Je moet per lagerschaal een omwenteling maken, dan zet alles zich een voor een .

Ok, thanks!

Net even de oude en nieuwe naast mekaar gelegd en ze zijn niet hetzelfde.... Volgende keer beter checken voordat ik ze probeer te plaatsen. Érg blij dat ik een voorzichtige aanpak hanteer :)

Artikelnummer (ingeslagen op achterzijde) nieuwe: 71-3271. Oud: 71-2724 (op beide staat STD) In de breedte scheelt het een stukje en de nieuwe zijn ook een beetje dikker (scheelt 0,1mm) Kan een hoop verklaren.

Ga er maandag even achteraan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-12-2013 23:09 #135338 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic B20 motor revisie
Hoi Jeroen,

Meet maandag (of laat meten) alsjeblieft de krukas inclusief de lagertappen even na. Dan weet je exact welke schalen je moet hebben. Als dit niet in orde is, is het hele verhaal zinloos en gaat de boel onherroepelijk stuk.
Beter nu een centje investeren dan huilen achteraf.
In ieder geval fijne kerstdagen (en aan alle anderen natuurlijk ook).

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2013 07:08 #135341 door Jeroen Visser (GAST)

"Teun van Popta" schreef:
Hoi Jeroen,

Meet maandag (of laat meten) alsjeblieft de krukas inclusief de lagertappen even na. Dan weet je exact welke schalen je moet hebben. Als dit niet in orde is, is het hele verhaal zinloos en gaat de boel onherroepelijk stuk.
Beter nu een centje investeren dan huilen achteraf.
In ieder geval fijne kerstdagen (en aan alle anderen natuurlijk ook).

Teun

Dag Teun. Alles is nagemeten, nu alleen even uitzoeken of er verkeerde schalen in het doosje zaten of dat ze verkeerd geleverd zijn. Kan gebeuren.

Groet Jeroen

-edit: na wat "research" lijkt het dat dit schalen zijn voor de late b20. Die met het acht-gats-vliegwiel. Ik heb nog de pre '73. Hopelijk kan ik maandag de goede bemachtigen en weer verder met opbouwen

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2013 16:56 #135406 door Jeroen Visser (GAST)
Vandaag de goede lagerschalen gekregen en gemonteerd, loopt nu mooi rond gelukkig.

Zuigers terugplaatsen:

Goed op de orientatie van de zuigerveren gelet...

Nieuwe oliepomp:

Voor het plaatsen eerst gedemonteerd en vervolgens rijkelijk voorzien van olie geplaatst.

Distributiedeksel en krukasdeksel(?) voorzien van nieuwe keerringen en teruggeplaatst.

Blok is dus eigenlijk klaar om weer terug geplaatst te worden, maar ik wil eerst nog de versnellingsbak schoonmaken voordat dit gaat gebeuren. Misschien morgen anders eind van de week.

-edit: bedenk me nu dat ik ook nog de verdamper e.d. een andere plek moet geven. Zal wel eind van de week worden ;)

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-12-2013 09:12 #135434 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic B20 motor revisie
Heb je de lagerspeling/ krukasspeling nog gemeten/ gecontroleerd met plastigage?
Axiale speling gemeten?

Stel niet uit, maar doe het vandaag

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-12-2013 09:26 #135435 door Jeroen Visser (GAST)

"Reinoud ter Braake" schreef:
Heb je de lagerspeling/ krukasspeling nog gemeten/ gecontroleerd met plastigage?
Axiale speling gemeten?

Op de plekken waar de lagerschalen op de krukas zitten is de as gemeten, dit valt binnen specs dus moet goed zitten icm de nieuwe lagers lijkt me. Ik heb niet de fancy tools om alles na te meten (het is en blijft een hobby dus het moet wel leuk blijven :) dus heb de axiale speling niet gemeten. Maar gezien de staat van het blok verwacht ik hier geen problemen.

Het zal op een aantal punten een gokje zijn of alles goed gaat maar om nou alles te laten doen is niet de insteek van deze exercitie. Het gaat mij vooral om lekker zelf knutselen en veel leren. Als ik zekerheid had willen hebben was ik voor een gereviseerd blok gegaan en zelfs dan lees je her en der verhalen dat ook de "pro's" wel eens een steekje laten vallen ;)

Tot nu toe heb ik een hoop lol van het sleutelen. Erg benieuwd hoe het geheel gaat lopen, hopelijk volgende week.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-12-2013 12:06 #135438 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 motor revisie
Beste Jeroen, toen ik mijn B20 revieseerde in de jaren 80 heb ik ook niet gedaan waar Reinhout over praat ik heb zelfs de oliepomp niet gewisseld, heb toch nog jaren met dat blok gedraaid.

succes met het sleutelen komt wel goed zo te zien.

Johan Geers

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-12-2013 12:50 #135439 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B20 motor revisie
Sluit me aan bij Johan, maar waarom heb je de oliepomp vervangen?

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-12-2013 13:06 #135441 door Jeroen Visser (GAST)

"Hans Wassink" schreef:
Sluit me aan bij Johan, maar waarom heb je de oliepomp vervangen?

Oliedruk vond ik wat laag (niet zo laag dat het lampje ging branden overigens) dit kan door slijtage van de pomp en/of lagerschalen komen vandaar dat ik voor de zekerheid de pomp heb vervangen.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-12-2013 13:24 #135444 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic B20 motor revisie
Als je een 'nieuw' revisieblok koopt, zit daar ook standaard een nieuwe oliepomp in. Kost wel weer een paar centen, maar dat weegt niet op tegen arbeidsloon - dan wel eigen tijd - die het anders kost om hem later te vervangen als het blok er weer in zit. Plus risico als oude pomp defect raakt. Sowieso verstandige investering dus .-

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD