Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-12-2011 11:27 #108519 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Erik, aan dat topic zat ik ook gelijk te denken. Je hebt nooit meer geschreven of je nog iets bent opgeschoten. Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-12-2011 11:45 #108520 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?

"Daan van Oosten Slingeland" schreef:
Erik, aan dat topic zat ik ook gelijk te denken. Je hebt nooit meer geschreven of je nog iets bent opgeschoten. Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar!

Sinds dat topic ben ik met de Amazon naar de beurs geweest en heb meegedaan aan de HTTT, maar verder heb ik nauwelijks gereden. Momenteel staat de auto alweer een tijd binnen; het is tijd voor een hoop laswerk aan de achterkant. (eerst even de lascursus volgend weekend afwachten!)

Onderweg naar de beurs heb ik 1 of 2 keer last gehad van een uitvallende motor tijdens uitrollen (geen idee of ik toen de koppeling ingedrukt had of niet) en bij de HTTT helemaal geen last gehad.

Ik heb nog niks aan de afstelling en dergelijke gedaan, en nog niet op zoek geweest naar valse lucht. Het komt te weinig voor om er veel tijd in te steken, blijkbaar. Dat is ook de reden dat ik ook nog steeds de chocke niet gerepareerd heb. Staat allemaal nog op het todo lijstje..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-12-2011 13:01 #108522 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Als je uitbolt in z'n vrij met gas los, slaat de motor af. Dat is een eigenaardigheidje van LPG. Er is sowieso weinig LPG druk, de motor moet het uit de verdamper zuigen. Met stationair is de zuiging vd motor minimaal.
Door de rijwind op de luchtinlaat wordt de druk te hoog en komt er geen LPG meer uit het mengstuk. De motor waait uit.

OPlossing is de lucht vanuit de motorruimte te pakken, waar het minder 'waait'. Mijn 144's op LPG hebben niks geen slangen aan het luchtfilterhuis.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-12-2011 13:25 #108523 door Erik Ciesluk
Ik heb het verschijnsel ook bij rijden op benzine..
Ik heb ook geen luchtfilterhuis op de dubbele SU's staan, dus ik haal de lucht al uit de motorruimte.

Het verhaal lijkt verder wel logisch, misschien is het rijwind verhaal wel de oorzaak van het afslaan van de motor van de topicstarter, maar bij mij gaat 't niet op helaas.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-12-2011 15:50 #108525 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Dat lijkt inderdaad verdacht veel op eenzelfde probleem...

Ik zal vanavond van mn werk eens naar huis rijden zonder slurf op mn luchtfilter, kijken of dat al verschil maakt. Voorheen viel die er steeds af en reed ik dus ook al zonder, nu had ik hem na nokkenasreparatie maar eens vastgezet.

Als dat niets scheelt kan ik thuis - met warme motor - de moeren van spruitstuk/kop nog eens wat vaster proberen te draaien. carb of rembekr heb ik niet aangeraakt tijdens reparatie, dus lijkt me sterk dat daar ineens iets mis mee is.

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-12-2011 16:26 #108527 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Haal dan gelijk even de eventuele sludge uit je verdamper. Letterlijk een werkje van 1 minuut, en bij mij was het 1 van de drie dingen die bij hetzelfde probleem wellicht een oplossing boden. (Tegelijk ontsteking aangepast, verdamper wat afgesteld en sludge verwijderd, toen was het over, maar dus niet echt zeker waardoor...)

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-12-2011 16:57 #108528 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Misschien een domme vraag, maar hoe doe ik dat? Moet de verdamper niet uit elkaar daarvoor?

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-12-2011 13:09 #108548 door Erik Ciesluk
Heb het nog nooit gedaan, maar -normaal gesproken- zit er aan de onderkant van de verdamper een schroefje, die draai je eruit, dan komt de zooi er vanzelf uit, en dan weer dicht draaien. Volgens mij is dat alles, toch?

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-12-2011 14:21 #108550 door Daan van Oosten Slingeland
Correct

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD