Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
- J Serraris
- Premium lid
-
- dop van oliereservoir wil niet los (zit toch zeker niet een of ander tegengestelde-draairichting-grap oid in he?)
- bout die de arm van de dynamo in het blok zet is afgebroken -> andere helft zit nu nog in het motorblok...
Nu maar even een wijntje en een bank...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Afgebroken bouten kan ik er bijna altijd uitkrijgen door er een bobbel staal op te lassen en een griptang op die bobbel te zetten en draaien maar.
- J Serraris
- Premium lid
-
" van der Marek (GAST)" schreef:
De bout vd oliepan is 1 inch oftewel sleutel 25, normale richting (maar wel omhoog dus toch een soort van andersom).
Verrek! ...!@%^# Vanavond maar eens de andere kant op draaien, haha!
Helaas heb ik geen lasapparaat tot mijn beschikking. Ik denk dat het uitboren en nieuwe draad tappen wordt...
- J Serraris
- Premium lid
-
Wel zit ik nog met een raadsel over bougiekabels:
Toen ik ze losmaakte heb ik 1-2-4-3 als volgorde gezien/onthouden. In het handboek staat echter 1-3-4-2. Dus dacht ik dat het wel aan mijn geheugen zou liggen en heb ik het in eerste instantie volgens 1-3-4-2 aangesloten. Daarmee kreeg ik de motor niet eens gestart, alleen heel hakkerig gepruttel. Meteen dus maar toch 1-2-4-3 volgorde gedaan en dat start/rijdt wel.
Ter contorle heb ik online nog wat foto's opgezocht en zag ook daarop juist 1-2-4-3. Wat is de reden dat het anders in het handboek staat vermeld?
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- J Serraris
- Premium lid
-

- J Serraris
- Premium lid
-
Het rijdt allemaal nog goed. Maar, sinds hij weer rijdt heeft hij wat moeite als ik hard afrem, bijvoorbeeld op snelweg voor file of van 70 naar 0 voor stoplicht en dan begin ik al ruime tijd van tevoren met uit laten rollen en zachtjes remmen.
De motor begint dan bij lagere snelheden wat te bonken en het OIL en het AMP lampje gaan dan soms ook even aan/knipperen. Tot ik weer wat gas geef om de motor op iets hogere toeren te laten draaien in stilstand of doorrollend in zn vrij. Het voelt een beetje alsof de motor elk moment af kan slaan/koude motor, maar ook met warme motor heb ik er last van.
Hier had ik voor de nokkenasoperatie nog geen last van.
Ik las in een topic dat bij nieuwe nokkenas beter de eerste 500km ook bij stilstand motor wat meer toeren moet laten draaien. En dacht dat alles misschien nog wel even op elkaar in moest slijten, of dat het zou komen omdat hij tijdens operatie 3 weken stilgestaan heeft. Maar nu - 400km verder - heb ik er nog steeds last van.
Iemand enig idee?
Kleppen heb ik gesteld op inlaat .45, uitlaat .50. NIeuwe, goede olie erin gegooid + filter. Pakkingen zijn vervangen. Rijdt op LPG.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.