- Berichten: 536
Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Die nokkenaslagers vervangen maakt er wel een veel ingewikkeldere klus van, garagewerk zeg maar. Ik zou er op gokken dat deze lagers nog goed zijn (die ik gezien heb waren ook nog best zat).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 534
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
de nokkenas-lagerschalen zijn van het zachte witmetaal.
als de nokkenas zelf versleten is , lijkt het mij vrijwel onmogelijk dat de lagerschalen zelf nog in goede staat zijn.
de nokkenas-lagerschalen vervangen is als de as verwijderd is 10 minuten werk voor alle 3.
met nokkenas-speciaalgereedschap tik je zo de oude eruit en de nieuwe erin.
deze klus heb ik redelijk vaak gedaan en is zo gebeurd.
wel twijfel ik eraan als ik door dit verhaal lees of het blok in zijn geheel dit nog waard is.
een goede compressie vind ik >10
9 gaat ook nog wel
8 twijfelaar <8 , stop er maar mee.
overigens heb ik wel vaker gelezen dat het vervangen van de nokkenas-lagerschalen niet nodig is.
de rede is meestal dat men het speciaalgereedschap niet heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Ik geloof het wel zolang er geen krassen zitten op het loopvlak!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1909
Mijn advies is,waarbij ik ook de kosten in de gaten houd: koop een nieuwe nokkenas met nieuwe volgers en een nieuwe koppakkingset en een pakking voor de distributie.De nokkenaslagering is in de regel nog goed.
Controleer de speling van de distributietandwielen door aan de koelfan een beetje heen en weer te draaien ( 1 a 2 cm) en op de vsnaar te drukken.Je kunt dat op verschillende plekken doen en zo kun de distributiespeling voelen.Dit vereist wel wat ervaring.Je kunt dit ook eerder doen om te beslissen of je nieuwe tandwilen nodig zult hebben.
Demonteer de kop. Controleer de kop en het sluiten van de kleppen door de kop omgekeerd neer te leggen en in de verbrandingsruimten wat benzine te gieten .Loopt die niet weg,dan sluiten de kleppen goed.Kijk of er harde zittingen voor de uitlaatkleppen zijn gemonteerd en controleer of de kleppen niet diep liggen.
Zet alle zuigers tegelijk op dezelfde hoogte en giet ook daar een centimeter diep benzine op .Kijk hoelang die benzine blijft staan.Bij meteen weg
lopen in een of meerdere cilinders zijn de zuigerveren erg slecht.De meeste benzine moet toch wel zon 5 minuten aanwezig blijven.Controleer de cilinderwanden op groeven in de lengterichting.
Indien dit alles goed is,demonteer dan het distributiedeksel en controleer nogmaals de speling van de tandwielen door met dop 36mm op de moer van het nokkenas tandwiel dit een beetje heen en en weer te bewegen.Indien acceptabel,demonteer de tandwielen en verwijder op de voorgeschreven wijze de nokkenas,na natuurlijk eerst de nokvolgers eruit te hebben gehaald en de benzinepomp en het tandwiel van de stroomverdeler te hebben verwijderd.
Demonteer het oliespuitje voor de tandwielen en spuit dit door met perslucht.Vergeet niet dit weer te monteren. Maak de verbrandingsruimten en bovenkant zuigers schoon.Monteer alles na alles goed gereinigd te hebben en gebruik 20 w 50 olie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
Compressietest zat toen volgens mij rond de 10 a 11. Overigens staat mijn teller (pas) op 180.000. In de hoop dat ook deze nog het dubbele kan lopen wil ik er best wat werk in steken, maar liefst bij mezelf op de stoep of waar nodig even naar de doe-het-zelf-garage. Ga als ik mn gereedschap heb beginnen met bovenstaande (benzine)tips. Eens afwachten wat daar uit volgt voordat ik geld uit ga geven aan nieuwe nokkenas ipv 2dehandsje.
Ik hou jullie op de hoogte en meer tips blijven natuurlijk nog altijd welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Je gaat toch ook niet de olie wisselen en het filter laten zitten...
Onze vaste volgorde is buitenzijde blok reinigen met bokkepoot, bell house eraf, volgers eruit, kop losmaken inspecteren, zuigers bekijken, zuigers testen (vind die van de benzine wel een aardige Niek !) , blok omdraaien, carterpan eraf, inspecteren op sludge en of gruis (rest zuigerveren) Oliepomp eruit, inspecteren en indien krassen vervangen.
Nokkenas eruit, inspecteren, Krukaswangen losmaken en eruit, schalen bekijken (2x5). Krukas bekijken.
Al deze items worden gefotografeerd, nieuwe onderdelen besteld, blok en kop geglaspareld en in de kleur gezet en de klant krijgt een offerte van de werkzaamheden en een inschatting van de prijs.
Altijd de drijfstanglagers met stoters kopen, nokkenas nieuw, krukas lagerschalen hoeven niet altijd te worden vervangen, wij vervangen meestal ook de oliepomp
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 490
Als die voorheen goed was zal die nu ook nog wel goed zijn tenzij er gekke dingen gebeurd zijn.
Bij een nieuwe nokkenas horen zowieso nieuwe volgers, of dat nu een tt3, een nieuwe of een gebruikte andere as is.
Als je dat niet doet loop je een groot risico dat de as al heel snel terug slijt.
Bij elke keuze van as passen altijd de standaard volvo volgers.
Voor tt3 raadt men zwaardere aan maar dit is niet noodzakelijk bij normaal gebruik, en het is met zwaardere volgers zo dat je ook weer zwaardere stoters moet gaan gebruiken. Dubbele veren is nuttig als je dikwijls echt hoog in de toeren wil.
Inrij tips voor een nieuwe of andere gebruikte as met nieuwe volgers: speciaal (bijgeleverd tt3) vet op de loopvlakken van de nokken en de volgers doen, zeker de eerste 500 Km de motor niet onder de 1500 toeren laten komen ook bij stilstand steeds op toeren houden (spatsmering is in deze fase erg belangrijk)
De tips van De Boer zijn goed, maar ik zou geen benzine in het onderblok laten doorlopen zonder grondige spoeling en olie wissel achteraf.
De lagers van de as zijn meestal goed.
Om zeker te zijn: visuele inspectie, gemakkelijkst met de carterpan eraf (blok moet hiervoor gelicht worden) ik week niet of het mogelijk is met een klein tandars spiegeltje met een lange steel en een klein lampje of zo, de toestand van het middenste lager te bekijken. Het achterste wordt al helemaal moeilijk met gesloten carter, dan zou je beter de bak met koppelingshuis er onderuit halen, en de plug op het eind van de as er uit tikken en lanst daar inspectie doen. (Hermonteren met een nieuwe plug)
Wel opletten bij demonteren en monteren van de as, deze goed te ondersteunen zodat die niet tegen de lagers valt, die zijn zacht metaal en snel beschadigd.
Als je de lagers toch moet vervangen heb je inderdaad speciaal gereedschap en wat kennis, of een specialist nodig.
Als je beslist het blok helemaal uit te bouwen kan je de nokkenas ook vervangen zonder de kop er af te halen (tuimelaaras moet er wel af). De volgers kunnen er dan langst onder uit en weer in, en als het blok op zijn zijkant ligt heb je geen last van de zwaartekracht, de vlogers komen dus niet in de weg te zitten bij het plaatsen van de as. Ik heb het zelf ook ooit zo gedaan en ging erg vlot.
Spaart je in ieder gaval de koppakking (set) uit en ideaal om de lagers te controleren. De staat van de kop en zuigerwanden kan je in dat geval enkel inschatten met de resultaten van de compressie test, mits die goed was zou ik daar dus niet van wakker liggen. In mijn geval was de kop pas enkele duizenden km ervoor er al af geweest.
Ik zou met jou compressie met je eigen blok de gok wagen, 10-11 is echt wel mooi. Moest die achteraf toch slecht blijken kan je de gekochte delen weer uitbouwen en recupereren. Nokvolgers moeten dan genummerd worden, elke vloger hoort bij de respectievelijke nok te blijven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2123
- ideaal allemaal (vrijwel) even hoog (bij een echt goede originele kop of alle klepzittingen door geharde vervangen),
- soms alle inlaatkleppen op een hoogte en alle uitlaatkleppen op een hoogte (is vaak het geval na het alleen bij de uitlaatkleppen plaatsen van geharde klepzittingen, dan steken deze eventueel minder uit dan die van de inlaatkleppen).
- Meestal steken de stelen van de uitlaatkleppen iets meer uit dan die van de inlaat, wat bij niet te grote verschillen ten opzichte van de inlaatkleppen en ten opzichte van elkaar niet verontrustend is (de uitlaatkleppen slaan sneller in).
- Als een of meer klepstelen duidelijk meer uitsteken (meestal van de uitlaatkleppen, vooral bij de vierde cylinder) zijn de zittingen ervan waarschijnlijk ingeslagen, bij grotere verschillen waarschijnlijk te ver om gewoon weer te kunnen monteren.
Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
" Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Bij een nieuwe nokkenas horen zowieso nieuwe volgers, of dat nu een tt3, een nieuwe of een gebruikte andere as is.
Als je dat niet doet loop je een groot risico dat de as al heel snel terug slijt.
Bij elke keuze van as passen altijd de standaard volvo volgers.
Hoe zit het dan als ik de 2dehands as gebruik met nieuwe volgers?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.