Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-11-2011 21:02 #108135 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Ik zou de nieuwe nokvolgers erin doen. Opnieuw open maken is meer werk, en kost uiteidnelijk ook meer.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-11-2011 21:06 #108136 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Jep, paar uur geleden toch ook maar wel gedaan. Anders blijf ik ook met onzeker gevoel rondrijden...

Distributietandwiel zit er ook weer op. Nu dekseltje en lijdingen nog terug op de goede plekken. Dan nog even kijken hoe/of ik het oliefilter eraf krijg. Iemand daar nog een tip voor?

Motor staat nu al een tijdje stil, dus alle olie is mooi naar beneden kunnen druppen en wil deze eruit laten lopen en nieuwe 20w/50 erin doen + nieuw filter voordat ik de motor weer wil (proberen te) starten.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2011 21:58 #108139 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Als je geen speciaal gereedschap voor je oliefilter hebt heb je 2 keuzes:
1. oliefilter tang/band kopen voor een tientje ofzo, verkrijgbaar bij zowat elke automaterialenzaak.
2. het paardenmiddel, het oliefilter moet toch weg een schroevendraaier erdoorheen steken/slaan en draait u maar.

Toevallig je contactpuntjes enz. gecontroleerd, nu je toch bezig bent...

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-11-2011 11:01 #108145 door J Serraris
Ik denk dat dat de schroevedraaier methode wordt, hehe...

De verdeler moet teruggeplaatst worden met de gleuf in het tandwiel onder 35* als de motor in 'firing-position' voor cilinder 1 staat, las ik in het handboek. Lijkt mij dat dat is wanneer beide kleppen van cilinder 1 net dicht zijn, of niet?

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2011 11:51 #108146 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Nee, het aandrijfasje ónder de verdeler moet met die hoek in het blok eindigen. De verdeler past zich vervolgens aan aan de stand van dat asje (kan er maar op 1 manier op). Als je het asje laat zakken, moet je even zoeken naar de gleuf in de oliepomp (asje drijft pomp én verdeler aan).

Maar waar het op neerkomt is dat je rotor naar cil. 1 wijst wanneer de zuiger op TDC staat en de kleppen dicht zijn (speling hebben, dus compressieslag).

Wat dan ook nog handig is, is dat de verdeler nog te verdraaien is t.o. het blok (om de ontsteking af te stellen als alles weer loopt). Dus niet met de vacuumtoeter er strak tegenaan.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-11-2011 14:11 #108149 door J Serraris
Dus ik draai de cilinders zo dat nr 1 op TDC staat (en dus nr 4 ook(?)), dan dop van de verdeler halen en kijken of het rotortje het eerste contact raakt?

Waarom moet het asje dan onder zo'n speciale hoek geplaatst worden? Zie ik iets over het hoofd?

Mijns insziens: als je het asje plaatst en de verdeler erop zet en vervolgens checkt of het eerste contact door het rotortje wordt aangedaan terwijl cil 1 in TDC staat, maakt het toch niet uit onder welke hoek dat gleufje in het asje gestoken wordt...?

Of is het: als het gleufje van het asje onder 35* hoek zit bij cil 1 op TDC, zit het asje per definitie goed en valt de verdeler er vanzelf zo in dat rotor langs contact 1 gaat.

?

En voor de zekerheid: Ik zag inderdaad al dat het asje ook de oliepomp aandrijft, maar (hoe) kan ik checken of asje ook goed in de oliepomp steekt en de pomp meeloopt? Zou jammer zijn als straks alles weer draait, behalve de oliepomp...

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2011 14:33 #108150 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?

"J Serraris" schreef:

En voor de zekerheid: Ik zag inderdaad al dat het asje ook de oliepomp aandrijft, maar (hoe) kan ik checken of asje ook goed in de oliepomp steekt en de pomp meeloopt? Zou jammer zijn als straks alles weer draait, behalve de oliepomp...

Als het asje de pomp niet aandrijft betekent dat dat de as niet diep genoeg zit. De verdeler past er dan uberhaubt niet op. Ook kun je het wel zien als je in het gat kijkt waar de verdeler hoort: het tandwiel van de verdeleras zit dan niet mooi t.o.v. het tandwiel op de nokkenas.

Met andere woorden: het past maar op 1 manier dicht, dus het is fool-proof. Wil je echt 100% zeker weten dat de pomp 't doet kun je na het bijvullen van de olie de motor even rond laten lopen op de startmotor, zonder kleppendeksel gemonteerd. Dan zie je de olie uit de gaatjes in de tuimelaar-as omhoog komen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2011 15:40 #108153 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Je kan naar het eindresultaat (rotor bij 1 als 1 in TDC vd compressie) toewerken of volgens de beschrijving in het boekje werken, in beide gevallen kom je op een werkende ontsteking uit. Ik heb die 35 graden hoek nooit gebruikt, omdat ik niet weet of dat nu vóór of na het op z'n plek zakken is (bij het zakken verdraait het asje uiteraard).
Ook nadat je de hele motor in elkaar gezet hebt, kan je het asje nog eruit halen en een tandje verdraaid weer laten zakken, no worries. Als de distributietandwielen maar goed zitten.

Zowel de gleuf bovenin het aandrijfasje als de nokjes onderin de verdeler zitten net uit het midden, dat is wel iets om op te letten.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-11-2011 21:05 #108165 door J Serraris
Schroevendraaiermethode werkte prima voor oliefilter. Maar toen kregen we de kurk niet van de olietank.. M'n doppen passen niet, lijkt een apart maatje of misschien wat afgesleten oid. Met waterpomptang in ieder geval geen beweging in te krijgen.

Maar even verder met de radiateur en leidingen enzo, kijken of me nog een goed idee binnen schiet of of jullie misschien nog iets weten..

Heel veel bedankt iig al voor alle hulp tot dus ver, zonder dit forum was het een stukje lastiger/moeizamer gegaan!

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2011 21:20 #108168 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
De motor moet zo staan,dat de zuiger van cilinder 1 bovenin staat.De vierde staat dan ook bovenin natuurlijk.De kleppen van de 4 moeten juist wisselen en op dat moment staat 1 in zijn compressiestand.(tevens moment van kleppen stellen bij 1).

Het 0 teken op de krukaspoelie staat dan tov het merkteken op het distributiedeksel.

Nu stop je het asje in de motor.Het asje moet in de oliepomp vallen.Het heeft schuine vertanding,dat maakt het lastig.
Als dat niet in de oliepomp valt,past het aluminium huisje,dat met 2 bouten op het blok zit er niet op.Dat is het teken dat het asje wel of niet diep genoeg zit!

Het asje moet uiteindelijk zo zitten ,dat het grootste deel van de cirkel naar de linker voorzijde van de auto wijst en het kleinste deel naar de rechterachterzijde van de auto.De hoek moet ,als je uitgaat van de lengterichting van de auto 35 graden zijn.Dit is uitproberen als je nog geen ervaring hebt.

Je kunt het zo doen: je zet een ringsleutel 21 mm op de krukas poelie.De eerste cilinder staat in compressiestand (zie boven).Dit moet dus niet 4 zijn.Je doet het asje erin in ongeveer de goede richting.Je duwt er op met een schroevendraaier.terwijl je met sleutel 21 mm de poelie een stukje naar de ene kant beweegt.Mogelijk valt het asje door de druk nu in de pomp.Zo niet probeer het dan wanneer je de poelie de andere kant uitdraait.Wellicht valt het asje dan in de pomp.

Als het asje er helemaal in zit (controleren met het alu huisje)en de poelie staat op 0 graden EN de EERSTE cilinder staat in de compressiestand kijk dan hoe het asje staat .De kans is klein dat het dan meteen goed staat.Maar in ieder geval heb je nu een ijkpunt en je weet hoeveel graden het asje beweegt als het onderin is gezakt.

Dus blijven proberen en onthouden hoe het eerst was.Deze hoek is van belang om ruimte te hebben om de het tijdstip van de ontsteking te stellen zonder dat de uitstekende delen van de stroomverdeler tegen het blok lopen.Wanneer het asje 180 graden verkeerd zit is dit niet zo erg,want dan verwissel je de bougiekabels ook 180 graden.

Het kan ook voorkomen,dat bij een reviesie van de stroomverdeler de as van de stroomverdeler tov het huis van de stroomverdeler 180 graden verkeerd zit.In dat geval wijst de rotor niet naar 1 maar naar 4 .Ook dat is te corrigeren door het aandrijfasje 180 graden verkeerd te zetten of de bougiekabels 180 te verdraaien.

Soms is door sterke vervuiling van het motorblok het asje er naar boven niet meer uit te krijgen.

Er zijn asjes waar het tandwieltje op geperst zit en asjes waar een pen door heen loopt.Controleer of het tandwieltje nog wel goed op het asje vast zit.Zo niet dan loopt de motor wel (verdeler wordt aangedreven) ,maar de oliepomp draait niet met alle nare gevolgen.Dit komt toch nog al eens voor!

Is het te volgen?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD