Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2011 09:55 #107694 door J Serraris
Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer? is gemaakt door J Serraris
Beste iedereen,

Sinds een maand of 2 ben ik in bezit van een 145 uit 1968 met LPG installatie en B18 motor. De kleppen ratelde en voordat ik op aanraden van een vriend deze wilde (laten) stellen sloeg het noodlot al toe. De 4e uitlaatklep bewoog niet meer. Stoterstang verwijderd, maar zag er nog ok uit, dus waarschijnlijk de nokkenas afgerond. (Op 3 cilinders verder gereden).

Nu stond er toevallig eentje op marktplaats in de buurt van waar het gebeurde, dus die heb ik maar meteen opgehaald voor een paar tientjes. Dit is gewoon een type A nokkenas.

Heb al heel veel gelezen over het vervangen etc. en zit nu met een twijfel die bij sommigen van jullie vast herkenbaar is: as vervangen met deze A of een TT3?

In het beide gevallen ben ik benieuwd waar ik nog meer aan moet denken. Zo vond ik op het net het volgende aan informatie voor bij het vervangen van de nokkenas:
- pakkingen ook meteen vervangen (welke? de kop moet eraf, de distributiedeksel, etc. Een pakkingset als deze is wel handig/noodzakelijk?
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1172

- Bij de TT3 horen andere volgers en stoters als ik het goed begrijp, ook lees ik op de site van TT dat er beter dubbele veren op moeten dan en dat vergt weer andere klepschotels en een aanpassing aan de klepveerzitting. (TT3: 200e, dubbele veren: 98e, klepschotels: 49e, aanpassing 35e, HD nokvolgers: 89e, bijbehorende stoterstangen: 84e. Totaal: ~550 euro). In hoeverre is dit allemaal nodig als ik alleen mijn afgesleten A-as met een TT3-as wil vervangen?
www.tinustuning.nl/1-onderdelen-nokkenassen.html

- Moet ik ook andere dingen vervangen als ik er weer gewoon een andere A-as in schuif? (volgers, lagers, etc?)

- Mijn 145 moet ik regelmatig bijvullen met motorolie. Daarvoor gebruik ik de Action-olie. Ik lees verschillende meningen/ervaringen over motorolie voor klassiekers tbv de levensduur van de nokkenas. Mijn auto lekt vooral bij de pakkingen (volgens mij vooral de verbinding met versnellingsbak), niet gek veel, maar toch. Bijvullen om de 2 weken/800 km ofzo. Stel ik leg er een TT3 in, is het dan ook noodzakelijk 'speciale' olie te gebruiken (en om de kosten van olieverbuik te verminderen de pakkingen overal te vervangen. Is dit uberhaupt mogelijk met de motor in de auto?) Of gewoon lekker doorkaggelen op Action-olie?

Het klinkt ergens wel interessant om een TT3 erin te leggen, maar als dat naast de extra kosten van de as ook nog eens dubbel zo veel kosten met zich mee brengt voor overige materialen moet ik daar als student nog eens even goed over nadenken...

___________________________________________________________________________________
Wat nuttige info op een rijtje voor de mensen die na mij ook eens nokkenas willen vervangen:

B18A/B20 handboeken en meer
www.volvoamazonpictures.se/docum ... als_en.php

"Vliegende onderdelen tekeningen"
www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47201?type=sc
En nog zoeen
www.lengtesticker.nl/volvo/Onder ... 040615.pdf

Stappenplannen, oa vervangen nokkenas
www.amazoncars.co.uk/pdfs/EngineCarb.PDF
En een topic hierover
volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f ... bb5#p92813 "

En de verschillende standaard assen:
A cam is for single carb engines
B cam twin carb engines
C cam P1800 and 123 GT
D fuel injection cam
K cam fast road B18 or mild street B20
R cam Very fast road B18 or fast road B20
S & T full race B18 Very fast road B20
U & V full race B20

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2011 10:52 #107698 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Nok weg, krukaskeerring lekt, donkere wolken pakken zich samen boven je motorblok. Ik weet niet waar je zit maar deze B18 was al eens te koop voor een paar tientjes, en ik vermoed zomaar dat er niks mis mee is: link.marktplaats.nl/500000409

Compleet vervangen is vele malen goedkoper en makkelijker dan aan alle kanten onderdelen vervangen.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2011 10:55 #107699 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Tsja, hoe goed is de rest van het blok en de kop?
Veel geld uitgeven + veel sleutelen aan een versleten blok lijkt mij zonde.
Ik heb een blok laten uitboren en voorzien van nieuwe zuigers etc. Ook een TT3 nokkenas erin, maar met nieuwe lagerschalen en harde klepstoters. De rest is niet echt nodig, tenzij je wilt gaan racen, maar die hoge toeren heb ik niet nodig.....dus geen dubbele klepveren.

Bij alleen de nokkenas vervangen moet je demonteren:
Radiateur; riemen en poelies; voordeksel; distributietandwielen; uitlaat van spruitstuk; verdeler met as en tandwieltje eronder; benzinepomp; kleppendeksel; tuimelas; cilinderkop; stoterstangetjes; stoters. Dan kun je de sluitplaat van de nokkenas losmaken en de nokkenas eruit halen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2011 11:21 - 08-11-2011 11:31 #107701 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Is het - als ik die A erin zet - niet zo zeer nodig om nieuwe volgers, lagers, etc. er in te zetten?

Dan ben ik voor 30e klaar + een dag sleutelen en gaan mijn voorkeur voorlopig hier naar uit. Maar als ik toch ook voor 100-en euro's nieuwe volgers en lagers moet kopen, tja...
Laatst bewerkt 08-11-2011 11:31 door J Serraris.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2011 11:30 #107702 door J Serraris

" van der Marek (GAST)" schreef:
Nok weg, krukaskeerring lekt, donkere wolken pakken zich samen boven je motorblok. Ik weet niet waar je zit maar deze B18 was al eens te koop voor een paar tientjes, en ik vermoed zomaar dat er niks mis mee is: link.marktplaats.nl/500000409

Compleet vervangen is vele malen goedkoper en makkelijker dan aan alle kanten onderdelen vervangen.

ik heb in de 2 maanden dat ik hem bezit zo'n 5000km op de teller bij gezet, terwijl kleppen al een tijdje ratelden. Ik denk dat het niet-af-(laten-)stellen-maar-doorrijden funest is geworden voor de nokkenas.

Of het de krukaskeering is moet ik nog eens beter bekijken, kan ook zijn dat het er ergens anders uit lekt en druppeltjes naar beneden rollen. Olieverbruik is namelijk niet echt verbazendwekkend hoog, toch? Las dat 1l./1000km normaal is. Ik zit daar denk ik niet veel onder.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2011 11:38 #107703 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Nou ik vind dat vrij fors hoor! Overigens is Action olie ook wel erg slecht. Nadat ik op 20w50 ben gaan rijden met het B18 blok, loopt het olieverbruik fors terug. Van 1L:600km naar 1L:1200km. Overigens zijn we er ook rustiger mee gaan rijden.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2011 12:02 #107704 door Tom Steverink
Mijn ervaring is dat de B18 en B290 motoren erg gevoelig zijn opde nokkenas en dat olie van onbestemde kwaliteit de slijtage verergerd. ik weet dat een hoop mensen het onzin vinden, maar ik begrijp niet waarom het de moeite waard is om er goedkope olie in te gooien. Je kunt ook met de fiets gaan, dan rijdt je nog goedkoper...

Als je het toch gokt, kun je alleen de nokkenas plaatsen en kijken wat er gebeurt, Het risico: dat je heel snel weer moet sleutelen en de nokkenas dan weer naar z'n grootje is. (En nieuwe pakkingen kosten ook geld, zeker als je ze allemaal dubbel moet hebben!!)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2011 12:24 #107705 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
naar mijn smaak moeten de lagerschalen gelijktijdig vervangen worden met de nokkenas.
de oude nokkenas en lagerschalen zijn op elkaar ingesleten.
verder zou ik compressie gaan meten voordat je gaat investeren in dit blok , is dit op 1 van de cilinders onder de 8 , of zit er meer dan 1 bar verschil onderling dan zou ikzelf op zoek gaan naar een ander blok.

de action olie is geschikt voor een moderne auto , gebruik de volgende keer een klassieker-olie 20w50 , millers , castrol , valvoline e.d.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2011 12:45 #107706 door J Serraris
Compressietest heb ik gedaan voordat ik hem kocht en was toen goed. Zal het voor de zekerheid nu nog eens doen, kijken of er al wat meer schade opgelopen is...

Als ik het goed begrijp is het dus noodzakelijk om de pakkingen (iig die die ik los moet maken om bij de nokkenas te komen) te vervangen en bij voorkeur ook de lagerschalen?

Ik denk dat ik dat dan maar eens doe, er goede olie in ga gooien en dan eens kijken hoe lang ik er weer mee vooruit kan. Nieuwe motor lijkt me voor nu even iets tè.

Dus noodzakelijk bij vervangen nokkenas(?):
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=2324 (distibutiedeksel pakking, 5e)
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1172 (koppakkingset, 65e)
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1361 (motorolie 20w50 Millers, 35e)
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=3299 (nokkenas lagerset 30e)
Totaal: 135 euro

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2011 13:46 #107709 door Tom Steverink
5000 kilometer geleden was de compressie goed? Hoe hoog was de compressiedruk dan per cilinder?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD