- Berichten: 2151
Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Zelf hebben we ook wel eens een gebruikte D-nokkenas in een B18 gezet. Een hand volgers gepakt uit de onderdelenbak. De beste eruit gezocht. (zonder putjes!!!) en gemonteerd. Daarna hebben mijn ouders er zeker 10jaar mee gereden. +-80K
Nieuw is altijd beter, toch met gebruikt ook goede ervaringen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
Hoor ik net van iemand dat als de kop eraf is deze mogelijk opnieuw gevlakt moet worden. Is dat ook noodzakelijk bij deze motoren of kan ik gewoon de resten van de pakking goed verwijderen en is een nieuwe pakking voldoende?
Tot nu toe gaat alles in ieder geval voorspoedig, maar zou jammer zijn als dit echt noodzakelijk en voor deze student daar weer extra kosten voor bijkomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Goed schoonmaken en niet de dunste versie koppakking gebruiken, dan gaat het normalerwijs wel goed hoor!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
Hmm, ik heb gewoon de pakkingset voor B18 gekocht...
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1172
Dacht dat dat wel goed zou moeten zijn, maar blijkbaar zijn er nog verschillende diktes?
Is kogellagervet trouwens ok om te gebruiken om de nieuwe stoters en nokken mee in te smeren of moet ik daar nog iets specialers voor hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In ieder geval geen vet hoor!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
volvoonderdelen.com/145/Motor/In ... gr-295408/
Bij gebrek daaraan zit er ook vrij veel ZDDP in wiellagervet. Ik zou er wel vet op doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
De nokvolgers die in het blok zaten zagen er nog prima/kaarsrecht uit en heb ik ingesmeerd met kogellagervet en terug gezet. Kan ik de nieuwe weer terugsturen naar volvo-parts. Ook de cilinderkamers (mag je dat zo noemen?) hadden geen slijtsporen oid, wel lag er een klein beetje gehard roet op. Dat roet zat in de buurt van de kleppen op de kop vd motor geplakt en heb ik zo goed mogelijk weggekrabd. Pakkingen verwijderd en alles gladgekrabd en nieuwe erop geslingerd.
Vanavond alles nog terugzetten zoals het hoort, olie(filter) vervangen, kleppen stellen en hopelijk morgen weer lekker cruisen.
Bij het terugzetten wil ik geen pakking die ik nu gemakkelijk kan vervangen over het hoofd zien, dus daarom:
Wat zit er allemaal in mijn koppakkingset B18?
PS: wat zou eigenlijk de verklaring kunnen zijn van de versleten nokken? Gewoon ouderdom/slijtage? De cheape Action-olie? Slechte smering (gat in nokkenas voor olie was niet verstopt)? Iets anders?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"J Serraris" schreef:
De nokkenas is inmiddels vervangen en kwam er gemakkelijk/voorzichtig uit. En ja, de oude was op de achterste nok prachtig mooi rond gesleten en ook andere nokken waren onderweg om net zo mooi rond te worden.
De nokvolgers die in het blok zaten zagen er nog prima/kaarsrecht uit en heb ik ingesmeerd met kogellagervet en terug gezet. Kan ik de nieuwe weer terugsturen naar volvo-parts. Ook de cilinderkamers (mag je dat zo noemen?) hadden geen slijtsporen oid, wel lag er een klein beetje gehard roet op. Dat roet zat in de buurt van de kleppen op de kop vd motor geplakt en heb ik zo goed mogelijk weggekrabd. Pakkingen verwijderd en alles gladgekrabd en nieuwe erop geslingerd.
Vanavond alles nog terugzetten zoals het hoort, olie(filter) vervangen, kleppen stellen en hopelijk morgen weer lekker cruisen.
Bij het terugzetten wil ik geen pakking die ik nu gemakkelijk kan vervangen over het hoofd zien, dus daarom:
Wat zit er allemaal in mijn koppakkingset B18?
PS: wat zou eigenlijk de verklaring kunnen zijn van de versleten nokken? Gewoon ouderdom/slijtage? De cheape Action-olie? Slechte smering (gat in nokkenas voor olie was niet verstopt)? Iets anders?
NIEUWE nokkenas met oude volgers die de oude nokkenas ingevreten hebben??? Dit lijkt me vragen om problemen! Ik durf te wedden dat je binnen 10000km weer je nokkenas rond hebt dan! De nieuwe volgers krijg je er niet voor niets bij.
Als je naar het contactoppervlak kijkt van de volger, kan daar een putje op/in komen. Die gaat dan vreten in de nok. Goedkope Action olie gebruik(te) ik ook altijd. Nadat ik mijn motorblok heb gereviseerd, niet meer. Een olie met genoeg ZDDP is hier stukken beter voor. Bijvoorbeeld Millers 20W50.
Als je de kleppen te strak hebt gezet, komt de volger niet vrij en loopt het dus eerder heet. Kan een oorzaak zijn.
Ik zou het zaakje maar weer open halen en de nieuwe volgers monteren. Hier ga je geen plezier van hebben! De nokvolgers blijven altijd kaarsrecht. Het gaat alleen om het contactoppervlak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
En ik bedoelde ook dat het contactoppervlak van de volgers nog helemaal plat is. Heb ze vergeleken met de nieuwe volgers en zie geen wezenlijk verschil. Denken jullie wel dat ik toch maar beter die nieuwe erin kan doen? Ik heb nu alles nog redelijk bereikbaar/open liggen, dus is nu (nog) geen probleem om de volgers te verwisselen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.