Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-11-2011 11:05 #107757 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Dan zullen de nieuwe volgers en de gebruikte nokkenas op elkaar inslijten. Niet ideaal, maar duidelijk beter dan niet bij de nokkenas horende gebruikte volgers gebruiken want dan zal alles sneller slijten (normaal altijd juiste volger bij juiste nok houden, aan de volgers is de slijtage meestal het beste te zien: de bodem is meestal ingedrukt). Trouwens: als het goed is roteren de volgers iets tijdens het lopen van de motor waardoor de slijtage van de volger gelijkmatig is. Voor dat je de moeite doet een gebruikte nokkenas te monteren deze eerst goed controleren: nokhoogtes allemaal goed en vrijwel gelijk voor de inlaat en voor de uitlaat? Nokken nog vlak bovenop en niet iets bol naar de zijkanten afgesleten? Geen zichtbare slijtage? Het is best wel wat werk de nokkenas te vervangen en het kost ook wat te vervangen onderdelen om hem te wisselen, dus zeker even goed kijken of je nu niet onnodig kosten en werk in de nabije toekomst veroorzaakt (als je tenminste nogal wat kilometers met de auto wilt rijden).
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-11-2011 08:53 #107777 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Als je aan een gebruikte as kan komen, zou ik die er in zetten wanneer kosten een belangrijke rol spelen.

Zelf hebben we ook wel eens een gebruikte D-nokkenas in een B18 gezet. Een hand volgers gepakt uit de onderdelenbak. De beste eruit gezocht. (zonder putjes!!!) en gemonteerd. Daarna hebben mijn ouders er zeker 10jaar mee gereden. +-80K

Nieuw is altijd beter, toch met gebruikt ook goede ervaringen!

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-11-2011 17:47 #108022 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Ik heb het distributietandwiel inmiddels verwijderd. Nu moet de kop eraf...

Hoor ik net van iemand dat als de kop eraf is deze mogelijk opnieuw gevlakt moet worden. Is dat ook noodzakelijk bij deze motoren of kan ik gewoon de resten van de pakking goed verwijderen en is een nieuwe pakking voldoende?

Tot nu toe gaat alles in ieder geval voorspoedig, maar zou jammer zijn als dit echt noodzakelijk en voor deze student daar weer extra kosten voor bijkomen.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2011 18:04 #108023 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
Normaal gesproken hoeft dat niet hoor!
Goed schoonmaken en niet de dunste versie koppakking gebruiken, dan gaat het normalerwijs wel goed hoor!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-11-2011 19:41 #108024 door J Serraris
Mooi, dat hoopte ik al.

Hmm, ik heb gewoon de pakkingset voor B18 gekocht...
www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1172

Dacht dat dat wel goed zou moeten zijn, maar blijkbaar zijn er nog verschillende diktes?

Is kogellagervet trouwens ok om te gebruiken om de nieuwe stoters en nokken mee in te smeren of moet ik daar nog iets specialers voor hebben?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2011 19:46 #108025 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
er schijnen mensen te zijn die speciale olie gebruiken: ik smeer ze gewoon in met motorolie en vul ze er een beetje mee.
In ieder geval geen vet hoor!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2011 23:19 #108029 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?
De contactvlakken van volgers en nokken zijn juist de delen die zo hard slijten als ze slecht inlopen. Daar is de engine assembly lube voor, met veel ZDDP, van dittum:

volvoonderdelen.com/145/Motor/In ... gr-295408/

Bij gebrek daaraan zit er ook vrij veel ZDDP in wiellagervet. Ik zou er wel vet op doen.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-11-2011 12:15 #108103 door J Serraris
De nokkenas is inmiddels vervangen en kwam er gemakkelijk/voorzichtig uit. En ja, de oude was op de achterste nok prachtig mooi rond gesleten en ook andere nokken waren onderweg om net zo mooi rond te worden.

De nokvolgers die in het blok zaten zagen er nog prima/kaarsrecht uit en heb ik ingesmeerd met kogellagervet en terug gezet. Kan ik de nieuwe weer terugsturen naar volvo-parts. Ook de cilinderkamers (mag je dat zo noemen?) hadden geen slijtsporen oid, wel lag er een klein beetje gehard roet op. Dat roet zat in de buurt van de kleppen op de kop vd motor geplakt en heb ik zo goed mogelijk weggekrabd. Pakkingen verwijderd en alles gladgekrabd en nieuwe erop geslingerd.

Vanavond alles nog terugzetten zoals het hoort, olie(filter) vervangen, kleppen stellen en hopelijk morgen weer lekker cruisen.

Bij het terugzetten wil ik geen pakking die ik nu gemakkelijk kan vervangen over het hoofd zien, dus daarom:
Wat zit er allemaal in mijn koppakkingset B18?

PS: wat zou eigenlijk de verklaring kunnen zijn van de versleten nokken? Gewoon ouderdom/slijtage? De cheape Action-olie? Slechte smering (gat in nokkenas voor olie was niet verstopt)? Iets anders?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2011 13:41 #108106 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Nokkenas B18 vervangen, wat nog meer?

"J Serraris" schreef:
De nokkenas is inmiddels vervangen en kwam er gemakkelijk/voorzichtig uit. En ja, de oude was op de achterste nok prachtig mooi rond gesleten en ook andere nokken waren onderweg om net zo mooi rond te worden.

De nokvolgers die in het blok zaten zagen er nog prima/kaarsrecht uit en heb ik ingesmeerd met kogellagervet en terug gezet. Kan ik de nieuwe weer terugsturen naar volvo-parts. Ook de cilinderkamers (mag je dat zo noemen?) hadden geen slijtsporen oid, wel lag er een klein beetje gehard roet op. Dat roet zat in de buurt van de kleppen op de kop vd motor geplakt en heb ik zo goed mogelijk weggekrabd. Pakkingen verwijderd en alles gladgekrabd en nieuwe erop geslingerd.

Vanavond alles nog terugzetten zoals het hoort, olie(filter) vervangen, kleppen stellen en hopelijk morgen weer lekker cruisen.

Bij het terugzetten wil ik geen pakking die ik nu gemakkelijk kan vervangen over het hoofd zien, dus daarom:
Wat zit er allemaal in mijn koppakkingset B18?

PS: wat zou eigenlijk de verklaring kunnen zijn van de versleten nokken? Gewoon ouderdom/slijtage? De cheape Action-olie? Slechte smering (gat in nokkenas voor olie was niet verstopt)? Iets anders?

NIEUWE nokkenas met oude volgers die de oude nokkenas ingevreten hebben??? Dit lijkt me vragen om problemen! Ik durf te wedden dat je binnen 10000km weer je nokkenas rond hebt dan! De nieuwe volgers krijg je er niet voor niets bij.

Als je naar het contactoppervlak kijkt van de volger, kan daar een putje op/in komen. Die gaat dan vreten in de nok. Goedkope Action olie gebruik(te) ik ook altijd. Nadat ik mijn motorblok heb gereviseerd, niet meer. Een olie met genoeg ZDDP is hier stukken beter voor. Bijvoorbeeld Millers 20W50.
Als je de kleppen te strak hebt gezet, komt de volger niet vrij en loopt het dus eerder heet. Kan een oorzaak zijn.

Ik zou het zaakje maar weer open halen en de nieuwe volgers monteren. Hier ga je geen plezier van hebben! De nokvolgers blijven altijd kaarsrecht. Het gaat alleen om het contactoppervlak.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-11-2011 14:59 #108110 door J Serraris
Sorry, correctie: nieuwe nokkenas = 2dehandsje.

En ik bedoelde ook dat het contactoppervlak van de volgers nog helemaal plat is. Heb ze vergeleken met de nieuwe volgers en zie geen wezenlijk verschil. Denken jullie wel dat ik toch maar beter die nieuwe erin kan doen? Ik heb nu alles nog redelijk bereikbaar/open liggen, dus is nu (nog) geen probleem om de volgers te verwisselen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD