- Berichten: 1950
LPG
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-05-2011 08:52 #102647
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic LPG
afgelopen dinsdag een tank LPG leeggereden, hoofdzakelijk op de snelweg.
215 km op 36 liter LPG = 1:6
tevens de kilomterteller gecontroleerd aan de hand van de hectometerpaaltjes (verschillende langere trajecten); blijkt een afwijking van 10% te laag in te zitten; hiermee komt het verbruik dus op 1:6,6
ik heb normaal gereden, snelheid 100-120km/uur, overdrive...
waar kan dit, in mijn ogen te hoge verbruik, nu nog in zitten?
oh ja, Niek, temperatuurmeter staat netjes in het midden; als ik er van uit ga dat deze klopt moet dat goed zijn.
215 km op 36 liter LPG = 1:6
tevens de kilomterteller gecontroleerd aan de hand van de hectometerpaaltjes (verschillende langere trajecten); blijkt een afwijking van 10% te laag in te zitten; hiermee komt het verbruik dus op 1:6,6
ik heb normaal gereden, snelheid 100-120km/uur, overdrive...
waar kan dit, in mijn ogen te hoge verbruik, nu nog in zitten?
oh ja, Niek, temperatuurmeter staat netjes in het midden; als ik er van uit ga dat deze klopt moet dat goed zijn.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
06-05-2011 10:03 #102648
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic LPG
Wat is de staat van je verdamper? Kon zo snel niet terugvinden in dit topic of je al actief in die richting hebt gezocht.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
06-05-2011 11:16 #102650
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic LPG
Hey Daan: van harte gefeliciteerd! :mrgreen:
En voor zover ik kan terugvinden is er wel een pakking van de verdamper vervangen en daarmee verdween de gaslucht.. maar ik vermoed dat er verder niks aan de verdamper gedaan is? Hoe dat ding precies werkt weet ik niet, maar voor zover ik weet zit er een membraan in die ook lek of versleten kan raken. Zou dat nog een oorzaak kunnen zijn?
Misschien kun je ergens een andere verdamper lenen en eens kijken wat dat doet met het verbruik (al moet die verdamper dan ook eerst afgeregeld worden..)
En voor zover ik kan terugvinden is er wel een pakking van de verdamper vervangen en daarmee verdween de gaslucht.. maar ik vermoed dat er verder niks aan de verdamper gedaan is? Hoe dat ding precies werkt weet ik niet, maar voor zover ik weet zit er een membraan in die ook lek of versleten kan raken. Zou dat nog een oorzaak kunnen zijn?
Misschien kun je ergens een andere verdamper lenen en eens kijken wat dat doet met het verbruik (al moet die verdamper dan ook eerst afgeregeld worden..)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
10-05-2011 10:42 #102732
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic LPG
kan een verdamper, ondanks dat een ervaren LPG-garage deze goed kan afstellen, toch (deels) defect zijn waardoor het hoge verbruik wordt veroorzaakt?

Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
10-05-2011 12:54 #102733
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic LPG
dat lijkt mij sterk :mrgreen:
waar ik nog aan denk is dat je temperatuurmeter afwijkt , dus teveel aangeeft en de motor te koud blijft.
ik zou toch nog wat experimenteren met de luchtinlaat , die 45mm terugbrengen naar 35 , zodat de motor meer aan de lucht moet trekken.
ontstekingstijdstip iets verstellen (uitproberen) :mrgreen:
waar ik nog aan denk is dat je temperatuurmeter afwijkt , dus teveel aangeeft en de motor te koud blijft.
ik zou toch nog wat experimenteren met de luchtinlaat , die 45mm terugbrengen naar 35 , zodat de motor meer aan de lucht moet trekken.
ontstekingstijdstip iets verstellen (uitproberen) :mrgreen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
02-06-2011 14:22 #103446
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic LPG
Goede info in dit topic!
Ik heb sinds enkele weken een slecht stationair draaiende B30 (op LPG). Dit is gekomen nadat ik kleppen heb gesteld, olie ververst en een K&N luchtfilter heb gemonteerd. Niets hielp, ontsteking afgesteld, bougies vernieuwd etc. Het enige waardoor het stationair stotteren verdwijnt is het stationair toerental op 2000rpm te zetten :oops:
Maar hoogstwaarschijnlijk zit het probleem dus in het K&N filter...
Ik zal eens wat experimenteren met de luchtdoorlaat want nadat ik dit topic heb gelezen begrijp ik veel beter hoe eea werkt. Het luchtfilterhuis is verder origineel maar door de luchtinlaat te knijpen zal ik waarschijnlijk betere resultaten krijgen, hierdoor is wel meteen het grootste voordeel van het K&N filter verdwenen (buiten de levensduur) maar dat is dan bijzaak.
Overigens is het verbruik 1:6,5 (vnl snelweg zonder km teller afwijking)
Zodra ik resultaten heb zal ik het hier posten.
Ik heb sinds enkele weken een slecht stationair draaiende B30 (op LPG). Dit is gekomen nadat ik kleppen heb gesteld, olie ververst en een K&N luchtfilter heb gemonteerd. Niets hielp, ontsteking afgesteld, bougies vernieuwd etc. Het enige waardoor het stationair stotteren verdwijnt is het stationair toerental op 2000rpm te zetten :oops:
Maar hoogstwaarschijnlijk zit het probleem dus in het K&N filter...
Ik zal eens wat experimenteren met de luchtdoorlaat want nadat ik dit topic heb gelezen begrijp ik veel beter hoe eea werkt. Het luchtfilterhuis is verder origineel maar door de luchtinlaat te knijpen zal ik waarschijnlijk betere resultaten krijgen, hierdoor is wel meteen het grootste voordeel van het K&N filter verdwenen (buiten de levensduur) maar dat is dan bijzaak.
Overigens is het verbruik 1:6,5 (vnl snelweg zonder km teller afwijking)
Zodra ik resultaten heb zal ik het hier posten.
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-06-2011 20:42 #103452
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic LPG
Ik rijd met de 144 B20A veel korte stukjes en kom ook niet beter uit dan hooguit 1 op 7 hoor. En 's winters ongunstiger.
En dat is al jaren zo....
Heel vroeger kreeg ik mijn eerste 142 met B20 A motor op 1 op 8, maar toen reed ik elke dag van Den Haag naar Amsterdam v.v. met de teller op 130 km/u.....(ja, dat kon toen nog: Amsterdam - Den Haag in 40 minuten! Vroege jaren 80 dus!)
En dat is al jaren zo....
Heel vroeger kreeg ik mijn eerste 142 met B20 A motor op 1 op 8, maar toen reed ik elke dag van Den Haag naar Amsterdam v.v. met de teller op 130 km/u.....(ja, dat kon toen nog: Amsterdam - Den Haag in 40 minuten! Vroege jaren 80 dus!)
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 363
02-06-2011 21:04 #103454
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic LPG
Ik heb met al mijn volvo's die ik had op LPG nooit zuiniger gereden dan 1 op 6 en soms zelfs meer. (diverse Amazon, 144's). Volgens mij moet je daar je gewoon bij neerleggen. Alleen ben ik niet zo technisch (eigenlijk niet). De garage (LPG specialist) kreeg hem ook nooit zuiniger.
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-06-2011 21:20 #103456
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic LPG
Ik reed met mijn 164, met 3 Strombergs, ongeveer 1 : 6 op LPG.
Met de 144-GT met OD kom ik toch ruim boven 1:8-9, is B20B met enkele Stromberg en een gasmengstuk.
Het hangt natuurlijk erg af van of je snelweg rijd of lokaal met veel stoppen en optrekken.
Nog andere ervaringsdeskundigen ?
Met de 144-GT met OD kom ik toch ruim boven 1:8-9, is B20B met enkele Stromberg en een gasmengstuk.
Het hangt natuurlijk erg af van of je snelweg rijd of lokaal met veel stoppen en optrekken.
Nog andere ervaringsdeskundigen ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 363
02-06-2011 23:34 #103458
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic LPG
en natuurlijk hoe je rechtervoet is. die van mij heeft nogal last van de zwaartekracht :lol:
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.