LPG

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2011 21:12 #102489 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic LPG
inmiddels heb ik een gesloten luchtfilterhuis gefabriekt in de vorm van een aluminiumring met dezelfde dikte als het oorspronkelijke filter. voordeel hiervan is dat eea eenvoudig kan worden teruggebouwd naar de oude situatie.
de LPG installatie kon na deze aanpassing iig beter en netter worden afgesteld als voorheen. of dit ook een positief effect heeft op het verbruik weet ik nog niet zeker; pas één tank leeggereden grotendeels op de snelweg 1:6,5; ben er nog niet gerust op...

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2011 23:21 #102496 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic LPG
dat ziet er toch netjes uit :)
wat is de doorlaatdiameter van de flens waar die rode slang op zit??
dit moet je een beetje knijpen tot diameter 35-45mm , de motor moet als het ware aan de lucht trekken.
in het laatste vkm staat hier een mooi verhaal over in (GTS engineering Grathem blz 72-73 , vkmfeb 2011)
hierin wordt verteld over het calibreren van de luchtinlaat.
je kunt ook nog het sport luchtfilter direct op de carburateur plaatsen.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2011 08:38 #102498 door 05703-dummy
de rode slang heeft een binnendiameter van 50mm; de zwarte flens is iets kleiner dus zal zo'n 45mm zijn.
de slang is van binnen overigens glad; ik heb het filter bewust niet direct op de zwarte flens geplaatst: enerzijds i.v.m. aanzuigen koelere lucht (filter zit nu direct achter aanzuiggat in carosserie) en anderzijds om wat extra aanzuigweerstand te creëren.
hopelijk wordt ik ook nog wat vrolijker van het verbruik.

Groet, Hans

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2011 09:09 #102499 door Rene Brandt
mmm , dat is dus allemaal goed.
ontsteking goed , klepspeling goed , verdamper goed.
er moet iets zijn wat niet goed is gezien het verbruik , maar wat :?: valse lucht , afstelling toch :?:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2011 09:19 #102500 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPG

"H. Latenstein" schreef:
één tank leeggereden grotendeels op de snelweg 1:6,5; ben er nog niet gerust op...

Heb je toevallig een tellerafwijking?
Het klinkt inderdaad wel vreemd dat je 1 op 6,5 haalt. Een 145 met jouw setup zou toch iets beter moeten kunnen.
Kan het niet zo zijn dat je stiekum wat meer kilometers gereden hebt?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2011 12:19 #102504 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic LPG
Met onze amazon combi rijd ik ook 1:6,5.. rijdt ook op LPG. Is trouwens wel een B18.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2011 12:43 #102505 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic LPG
Ik heb onlangs met hectometerbordjes gecontroleerd hoeveel afwijking ik heb in de kilometerteller. Schokkend: 25%. Dat komt deels door (te) grote achterwielen, maar ook door een M41 met een achteras die daar oorspronkelijke niet voor geleverd is.
Daarmee verrekend kom ik op een redelijke 1:7,8 uit in verbruik. Behoorlijk constant, meestal wel met veel snelweg.

Mijn motor was een B20A, maar heeft nu op de nokkenas na alles van een B20E.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2011 13:18 #102506 door Rene Brandt
ik schrik eigenlijk een beetje van deze gebruikscijfers :(
kan dat nou echt niet beter , toen ik nog met de weber outlaw reed was mijn verbruik ook fors.
zou het door de flow van het valstroomprincipe komen? mmm, het gas wordt aangezogen d.m.v. motorvacuum , wat is dan het verschil met mijn setup?? , kom ik toch uit op de constructie van het luchtfilterhuis en de kelken.
ik heb het ook maar gewoon allemaal uitgetest , theoretisch kan ik het niet onderbouwen.
misschien een keer een cursus bij GTS engineering in Grathem??

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-04-2011 22:40 #102516 door 05703-dummy
ja ook ik heb een tellerafwijking; maar die had ik al meegerekend (circa 10%). ik zal ook eens checken met de hectometerpaaltjes wat de afwijking werkelijk is. ook ik rij met een M41 met OD waarschijnlijk in combinatie met een niet bijbehorende achteras en een verkeerd tellertandwieltje... als m'n teller, net als die van Rob, 25% afwijking heeft valt 't allemaal misschien wel weer mee :P

dit zou ook gelijk de 3 (!) bekeuringen in één week kunnen verklaren :oops: (tip: let op je snelheid tussen Alkmaar en Den Helder; 2 op de heen- en 1 op de terugweg van een weekendje Texel...)

Groet, Hans

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2011 00:07 #102525 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic LPG
Ik gebruik met amazon combi met overdrive en combi-achteras b20 met c nokkenas met stromberg en nog een combi b18 met zenith en c nokkenas en overdrive en bovendien met b18a standaard amazon met overdrive ,a nokkenas en zenith en voorts nog een amazon met dezelfde uitvoering 1 liter lpg op 10,5 kilometer op langere afstanden en gemiddeld 1 op 9.

Het is behalve een goede afstelling heel belangrijk,dat de motor goed op temperatuur komt.Een motor die te koud blijft gebruikt aanzienlijk meer.Als ik naar Spanje reed met te zware caravan gebruikte ik een thermostaat met gaatjes in de rand voor een betere koeling.Toen ik eenmaal in Nederland teruggekomen en de thermostaat niet meteen omwisselde liep dezelfde auto 1 op 6( zonder caravan).Na plaatsing van de gewone thermostaat weer 1 op 9 gemiddeld.

Ik gebruik in mijn autos altijd fietscomputers voor een correcte meting van afstand en snelheid (getest met tom tom).

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD