- Berichten: 1950
LPG
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-02-2011 22:20 #100827
door 05703-dummy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
23-02-2011 22:28 #100829
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic LPG
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 746
23-02-2011 22:30 #100830
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic LPG
wat is nu eigenlijk het geheim van de kelken, waarom heeft het zoveel invloed op het lopen/prestaties?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
23-02-2011 23:18 #100835
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic LPG
ik ben meer van de praktijk maar als je wat google-d heeft het met de flow te maken dus een betere doorstroming van het lucht-brandstofmengsel , een betere of snellere doorstroming geeft weer een betere vulling van de verbrandingsruimte en het mengsel bereikt dus sneller de verbrandingsruimte.
dit heeft weer een positief effect op het motorvermogen en dus praktijkondervinderlijk ook een positief gevolg voor het brandstofverbruik , beter en sneller oppakken met accelereren.
als er een technicus is graag zijn -haar visie hierop. :ugeek:
voor H .Latenstein.
het gasmengstuk is goed (gaan de chokekleppen goed open met het mengstuk).
probleem is sportluchtfilter , loopt goed i.c.m. benzine , te weinig luchtweerstand voor lpg.
voor deze carb levert k&n een luchtfilterhuis of zelf maken .
ik schat dat de luchtaanvoer met 50% geknepen moet worden voordat dit is af te stellen.
dit heeft weer een positief effect op het motorvermogen en dus praktijkondervinderlijk ook een positief gevolg voor het brandstofverbruik , beter en sneller oppakken met accelereren.
als er een technicus is graag zijn -haar visie hierop. :ugeek:
voor H .Latenstein.
het gasmengstuk is goed (gaan de chokekleppen goed open met het mengstuk).
probleem is sportluchtfilter , loopt goed i.c.m. benzine , te weinig luchtweerstand voor lpg.
voor deze carb levert k&n een luchtfilterhuis of zelf maken .
ik schat dat de luchtaanvoer met 50% geknepen moet worden voordat dit is af te stellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
24-02-2011 07:58 #100840
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic LPG
ik vind het het proberen waard.
ik zit te denken om het luchtfilterelement te vervangen door een dicht (aluminium of kunststof oid) met aan de zijkant een aansluiting (stukje buis) waar ik dan zo'n luchtfilter op plaats zoals René ook op z'n auto heeft en waarmee hij goede resultaten heeft. voordeel hiervan is dat het redelijk eenvoudig uitvoerbaar is en dat het eventueel simpel weer is terug te bouwen.
vraagje aan René, wat voor diameter zou ik dat buisje het best kunnen maken wat schat jij in? en zo kort mogelijk of zou iets langer juist beter zijn? het blijft natuurlijk even experimenteren...
ik zit te denken om het luchtfilterelement te vervangen door een dicht (aluminium of kunststof oid) met aan de zijkant een aansluiting (stukje buis) waar ik dan zo'n luchtfilter op plaats zoals René ook op z'n auto heeft en waarmee hij goede resultaten heeft. voordeel hiervan is dat het redelijk eenvoudig uitvoerbaar is en dat het eventueel simpel weer is terug te bouwen.
vraagje aan René, wat voor diameter zou ik dat buisje het best kunnen maken wat schat jij in? en zo kort mogelijk of zou iets langer juist beter zijn? het blijft natuurlijk even experimenteren...
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
24-02-2011 08:51 #100842
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic LPG
dat kan , voor deze carburateur denk ik aan een model koekepannetje net als op de zenith vn36 van de b18a motor.
die kan je niet gebruiken want die is te hoog.
ik weet dat een clublid in Haarlo rijdt met het (pannetje) oud model suzuki alto , die is laag.
de bodem moet dan aangepast worden , je mengstuk kan dan als mal dienen.
ik zou ook uitgaan van de diameter luchtdoorlaat van die pijp , in de praktijk tussen de45 en55 mm , dit is uitproberen.
ik zou een lange pijp hiervoor nemen , weer als model zenith vn36 (b18a).
dit is belangrijk voor lpg , op benzine zal je merken dat hij dan wat meer gaat verbruiken omdat er meer luchtweerstand is gecreeerd.
het blijft altijd een compromis tussen gas en benzine , in dat opzicht moet je jezelf afvragen wat belangrijker is.
je komt dan meteen weer bij de vraag wat het nut is van het monteren van sportcarburateurs omdat de luchtaanvoer moet worden aangepast voor een goede afstelling op lpg , dit doet vervolgens de meerwaarde van sportcarburateurs gedeeltelijk teniet omdat je luchtaanvoer voor lpg is aangepast.
in jouw geval maakt dat al niet uit omdat gezien je gasmengstuk (diameter van de 2 ringen) al de doorlaat van deze weber met zeg 50% heeft afgedekt.
er zijn ook mengstukken voor deze carburateur met de volle doorlaat diameter , dit is voor rijden met topvermogen op benzine (zie weer het compromis).
hier in regio noordwest hebben wij de gasafstelavond bij een gasspecialist in Alkmaar.
de man van het gas-inbouwbedrijf , waar ik uitvoerig mee heb gesproken rijdt zelf ook met een weber valstroom op zijn volvo met een zelfgemaakt luchtfilterhuis zoals hierboven omschreven.
hij benadrukte het belang hiervan en ook dat de motor op lpg als het ware aan de lucht moet (trekken) om de juiste afstelling te kunnen realiseren.
die kan je niet gebruiken want die is te hoog.
ik weet dat een clublid in Haarlo rijdt met het (pannetje) oud model suzuki alto , die is laag.
de bodem moet dan aangepast worden , je mengstuk kan dan als mal dienen.
ik zou ook uitgaan van de diameter luchtdoorlaat van die pijp , in de praktijk tussen de45 en55 mm , dit is uitproberen.
ik zou een lange pijp hiervoor nemen , weer als model zenith vn36 (b18a).
dit is belangrijk voor lpg , op benzine zal je merken dat hij dan wat meer gaat verbruiken omdat er meer luchtweerstand is gecreeerd.
het blijft altijd een compromis tussen gas en benzine , in dat opzicht moet je jezelf afvragen wat belangrijker is.
je komt dan meteen weer bij de vraag wat het nut is van het monteren van sportcarburateurs omdat de luchtaanvoer moet worden aangepast voor een goede afstelling op lpg , dit doet vervolgens de meerwaarde van sportcarburateurs gedeeltelijk teniet omdat je luchtaanvoer voor lpg is aangepast.
in jouw geval maakt dat al niet uit omdat gezien je gasmengstuk (diameter van de 2 ringen) al de doorlaat van deze weber met zeg 50% heeft afgedekt.
er zijn ook mengstukken voor deze carburateur met de volle doorlaat diameter , dit is voor rijden met topvermogen op benzine (zie weer het compromis).
hier in regio noordwest hebben wij de gasafstelavond bij een gasspecialist in Alkmaar.
de man van het gas-inbouwbedrijf , waar ik uitvoerig mee heb gesproken rijdt zelf ook met een weber valstroom op zijn volvo met een zelfgemaakt luchtfilterhuis zoals hierboven omschreven.
hij benadrukte het belang hiervan en ook dat de motor op lpg als het ware aan de lucht moet (trekken) om de juiste afstelling te kunnen realiseren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1429
24-02-2011 09:10 #100844
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic LPG
Prachtig mooie berichten, maar de eerste vraag, "sinds enkele weken een gaslucht en een hoger verbruik" kan ook gewoon duiden op een versleten verdamper. versleten is een verkeerd woord, maar de membramen in de verdamper kunnen uitharden / de afdichtingen kunnen gaan lekken. de "grote schroef"die genoemd wordt in de gasslang is voor de afstelling op toeren (2500-3000 rpm), maar op de verdampepr zit de stelschroef voor stationair... als het goed is...
Kleppen stellen lijkt me bijzonder.
Waar ik wel benieuwd naar ben, is de vraag wat voor een nadelen er aan het monteren van kelken zijn, anders zou toch elk zichzelf respecterende specialist / motorenbouwer dit doen?
Als laatste, maar schiet er maar op, een diameter, evengroot als de venturi in de carburateur is het beste, is mij vroeger wel eens geleerd (tjonge, net of ik een ouwe vent ben..). Het verschil in lpg-vraag (door het verschil in onderdruk) regel je verder met de afstelling van de verdamper. Zo kom je ook het dichtst bij een normaal gebruik van de motor op benzine???
Kleppen stellen lijkt me bijzonder.
Waar ik wel benieuwd naar ben, is de vraag wat voor een nadelen er aan het monteren van kelken zijn, anders zou toch elk zichzelf respecterende specialist / motorenbouwer dit doen?
Als laatste, maar schiet er maar op, een diameter, evengroot als de venturi in de carburateur is het beste, is mij vroeger wel eens geleerd (tjonge, net of ik een ouwe vent ben..). Het verschil in lpg-vraag (door het verschil in onderdruk) regel je verder met de afstelling van de verdamper. Zo kom je ook het dichtst bij een normaal gebruik van de motor op benzine???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1429
24-02-2011 09:24 #100845
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic LPG
oeps... scheelt als je ook de 2e pagina bekijkt, excuus voor mijn soms achterhaalde vragen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
24-02-2011 13:08 #100863
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic LPG
ik had graag een reactie willen lezen van een echte specialist autotechniek , die reageren echter tot nu toe niet , helaas. 
dat van die verdamper is natuurlijk juist , echter lees de verbruikscijfers eens van voor het probleem , die waren slecht , nu nog slechter.
waarom er standaard geen kelken worden gemonteerd
:
lijkt mij een kostenaspect , bovendien is het verbruik en een hoog co niet van belang voor de apk omdat er bij een auto van voor 1974 niet naar gekeken wordt , als het loopt is het goed.
m.a.w. er is verder vaak geen motivatie om het verbruik-co omlaag te krijgen tenzij je dat zelf wild.
voor nieuwere auto"s is het een ander verhaal , die moeten aan bepaalde eisen voldoen anders wordt er afgekeurd en dan is er opeens een rede om hier in te gaan investeren.
verder hebben wij ongeregelde conventionele lpg installaties in onze volvo"s.
dat dit soort installaties alleen in oldtimers mag worden ingebouwd heeft ook weer te maken met soepelere regels voor oude auto"s , waarom er geen gasdamp injectiesystemen worden ingebouwd (een enkeling uitgezonderd) , gasdampinjectie is veel schoner en zuiniger en meer vermogen heeft weer alles te maken met het kostenplaatje.

dat van die verdamper is natuurlijk juist , echter lees de verbruikscijfers eens van voor het probleem , die waren slecht , nu nog slechter.
waarom er standaard geen kelken worden gemonteerd

lijkt mij een kostenaspect , bovendien is het verbruik en een hoog co niet van belang voor de apk omdat er bij een auto van voor 1974 niet naar gekeken wordt , als het loopt is het goed.
m.a.w. er is verder vaak geen motivatie om het verbruik-co omlaag te krijgen tenzij je dat zelf wild.
voor nieuwere auto"s is het een ander verhaal , die moeten aan bepaalde eisen voldoen anders wordt er afgekeurd en dan is er opeens een rede om hier in te gaan investeren.
verder hebben wij ongeregelde conventionele lpg installaties in onze volvo"s.
dat dit soort installaties alleen in oldtimers mag worden ingebouwd heeft ook weer te maken met soepelere regels voor oude auto"s , waarom er geen gasdamp injectiesystemen worden ingebouwd (een enkeling uitgezonderd) , gasdampinjectie is veel schoner en zuiniger en meer vermogen heeft weer alles te maken met het kostenplaatje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
24-02-2011 22:00 #100881
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic LPG
binnenkort eerst de kleppen maar eens stellen, hoewel ik daar weinig van verwacht; als dat niks oplevert blijft er nog de mogelijkheid over dat de verdamper op het punt van overlijden staat, zoals aangedragen door W.J. Wassink. geen idee hoe dat te testen is... 
als de LPG-stank weg is en hij loopt weer zoals een paar weken geleden dan ga ik eens wat experimenteren met een gesloten luchtfilterhuis om het verbuik wat gunstiger te krijgen. m'n Amazon, ook B20 maar dan met Zenith, reed ook gewoon 1:10 dus moet kunnen.
bedankt voor alle reacties en het meedenken, ik hou jullie op de hoogte van de resultaten, maar nu eerst een weekje naar de sneeuw.
met de trein
:oops:

als de LPG-stank weg is en hij loopt weer zoals een paar weken geleden dan ga ik eens wat experimenteren met een gesloten luchtfilterhuis om het verbuik wat gunstiger te krijgen. m'n Amazon, ook B20 maar dan met Zenith, reed ook gewoon 1:10 dus moet kunnen.
bedankt voor alle reacties en het meedenken, ik hou jullie op de hoogte van de resultaten, maar nu eerst een weekje naar de sneeuw.



Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.