LPG

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2011 11:08 #100759 door 05703-dummy
LPG is gemaakt door 05703-dummy
hallo,
vanmorgen van m'n 145 B20B met Weber de LPG-installatie laten afstellen.
reden hiervan was dat je, vooral bij koude motor, een LPG-lucht rook.
zowel stationair als bij 3000 rpm netjes afgesteld; alleen bij stationair blijken er veel te veel onverbrande brandstofresten naar buiten te komen (en die ruik je dus). bij 3000rpm alles o.k.
volgens de monteur is dit hoogstwaarschijnlijk te verhelpen door de kleppen te stellen.
ik heb daar zo m'n vraagtekens bij, temeer omdat ik dat niet zo heel lang geleden nog gedaan heb.
kan de slechte verbranding bij stationair ook ergens anders door veroorzaakt worden?
de ontsteking is volgens de monteur o.k., anders zou het probleem zich ook bij 3000rpm voor moeten doen.
ben benieuwd naar jullie visie hierop!

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2011 16:53 #100765 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic LPG
laat me raden , je hebt een weber valstroom met een sportluchtfilter met daarin een gasmengstuk.
buiten dat het een atmosferisch gebeuren blijft (gasaanzuiging d.m.v. onderdruk door de motor) , dus ongeregeld ;)
als dat zo is het volgende.
winst valt te halen in een luchtfilterhuis , een sportluchtfilter heeft nagenoeg geen luchtweerstand wat toch nodig is op lpg.
k&n levert een gesloten luchtfilterhuis voor de weber , deze is echter behoorlijk aan de prijs.
ik ken een clublid die rijdt met een luchtfilterhuis van een suzuki alto (zgn pannetje) , beetje verbouwd maar hierdoor betere flow en een lager verbruik , 1 0p 9 a 1 op 10 moet te doen zijn.
eigenlijk weet je al genoeg alleen door de verbruikscijfers , als dat meer is valt er wat te verbeteren.
verder zijn die gasmengstukken van wisselende kwaliteit of gewoon zelf gemaakt omdat ze duur zijn.
de diameter van die doorlaat mag ook niet te groot zijn , dit heeft ook weer te maken met de luchtweerstand , vaak zijn dit gaten van dezelfde diameter als van de carburateur om goede prestaties op benzine te realiseren.
dit loopt dan vervolgens matig op lpg of het loopt duur op lpg of beide.
verder heb ik zelf goede resultaten behaald met kelken , een kelk voor het gasmengstuk , maakt niet uit wat voor carburateur of carburateurs geeft een veel betere flow wat meer vermogen oplevert tegenover een lager verbruik.
als je zorgt dat het voorgaande is gebeurd kan die stelbout in je gasslang veel dichter worden gedraaid en dat heeft weer gevolg voor het veel makkelijker afstellen van het co.
vaak wordt bij oldtimers het geheel flink rijk afgesteld omdat het anders niet loopt , co meten hoeft vaak niet voor de apk dus dat maakt dan ook niet uit.
de rede van dat rijke afstellen is naar mijn mening vaak een gevolg van matige of niet goed op elkaar afgestemde ofwel ongeschikte onderdelen en dit komt mede doordat er dus geen apk regels gelden hiervoor. :mrgreen:

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2011 20:40 #100773 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic LPG
Hallo R.Brandt

Mooi stukje wat je schrijft en ik beaam dat er inderdaad veel verschil in opzetstukken zit en dat dit belangrijk is!

Je schrijft dat je goede resultaten hebt bereikt met kelken, maar hoe zit dat dan, heb je een kelk gemonteerd op je opzetstuk en daar overheen je luchtfilter?
En welke diameter van kelk heb je gebruikt of hoe kom je er achter welke kelk je moet gebruiken?
heb je misschien een foto om een goed beeld te krijgen?

Groeten Joost

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2011 21:29 #100774 door Rene Brandt
hallo Joost.

na enige jaren van experimenteren hiermee rijd ik nu 1:10 met 2 maal dellorto dhla 40. :!:
2 dubbele carburateurs , 2 dubbele gasmengstukken , omvl verdamper met dubbele uitgang.
de truc is een gesloten luchtfilterkast met een buitenfilter en hierin 4 kelken.
luchtfilterkast zelf gemaakt van aluminiumplaat.
de opbouw is carburateurs-gasmengstukken-luchtfilterkast-kelken en in deze volgorde vastgebouwd.
kelken heb ik besteld bij biesheuvel autosport en is gekoppeld aan merk en type carburateur.
kelken zijn dus pasklaar voor o.a. weber-dellorto-solex-su enz. :idea:
ik heb zelf de langste , 40 mm. , ik zou zo lang mogelijk nemen , dus wat past in je luchtfilterkast.
het verschil met en zonder kelken is o.a. gelijkmatiger koppelverloop , meer vermogen , zuiniger en beter af te stellen op lpg.
kelken is wat mij betreft gewoon een aanrader.
een enkele kelk is dus ook gewoon te gebruiken in het originele luchtfilterhuis van volvo i.c.m. stromberg of su.
dit is eigenlijk uit de oude doos (jaren 50-60) , kijk maar eens naar foto"s uit die tijd van britse sportauto"s triumph , mg ,jaguar , die reden toen ook met kelken. :lol:

Bijlagen:

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2011 21:54 #100775 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic LPG
dus als ik het goed begrijp iszit er in jou luchtfilterhuis alleen de kelken en fungeert het huis als een luchtbuffer (plenum)
hier zit dus verder geen filter meer in?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2011 22:05 #100777 door Rene Brandt
dat is juist. :D
kijk ook eens op de site van biesheuvel naar de verschillende kelken. :idea: :ugeek:

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2011 11:16 #100790 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic LPG
bedankt voor de reacties.
het vreemde is dat de LPG-lucht iets van de laatste weken is.
wat het verbruik betreft, dit was 1:5 1:6 en is nu gezakt naar slechter dan 1:4 (!)
vervolgens is de installatie gisteren ook nog wat rijker afgesteld :(

los van het huidige probleem ben ik natuurlijk altijd geïnteresseerd om eea zuiniger te krijgen; revisieblok moet toch zuiniger kunnen dan 1:5 1:6...
hoe zit dat precies met die kelken? die zijn er toch niet voor Weber valstroom carbs lijkt me?

Groet, Hans

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2011 12:33 #100794 door Rene Brandt
dat verbruik kan naar de 1:10 punt.
die kelk is er niet voor de weber valstroom , die moet je maken.
ik ben benieuwd naar het gasmengstuk-luchtfilterhuis.
kun je een foto hiervan plaatsen?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2011 13:27 #100796 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic LPG
Als een motor te arm staat, gaat ie soms ook zuipen!

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2011 14:03 #100800 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic LPG
Vindt dit een interessant item, ben met een 142 bezig voor mijn zoon B20A en was van plan een webervalstroom carb met ingebouwd gasmengstuk en K nokkens as bij Tinustechniek te bestellen.
Zijn er op het forum mensen die ervaring hebben met een dergelijke set-up ?
Ben geinteresseerd in prestatie, verbruik en hoe de motor hierop loopt & onderhoud (hoe vaak stel je de kleppen)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD