Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
- Tom Steverink
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-06-2011 12:49 #103876
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Verwar de compressie verhouding niet met de compressiedruk: de compressieverhouding is belangrijk bij wél of niet pingelen.
Bij de 200 en 230 motoren geeft Haynes voor Volvo bijvoorbeeld een compressieverhouding voor de verschillende uitvoeringen van 1:10 tot 1:8,7 waarbij de laatste uiteraard voor de turbo motoren geldt. De compressiedruk moet voor alle motoren tussen de 9 en 11 Bar liggen..
Voor "onze" motoren is de compressiedruk vanaf nieuw:
B18A: 11-13 kg/sq cm----B18B: 12-14 kg/sq cm----B20A: 11-13 kg/sq cm----B20B: 12-14 kg/sq cm----B20E: 12-14 kg/sq cm----B20F: 11-13 kg/sq cm
De theorie:
Compressieverhouding is de verhouding tussen het volume van de cilinder met de zuiger in zijn laagste stand en het volume van de ruimte die overblijft als de zuiger geheel bovenaan staat. Compressie is de daarbij opgebouwde druk. Vandaar dat de compressie ook af neemt in geval van slijtage, de samengeperste lucht weet dan te ontsnappen, waardoor het maximum nooit meer kan worden opgebouwd. De compressieverhouding is uiteraard niet slijtageafhankelijk, dit is een vaste waarde, afhankelijk van de slag van de krukas.
Als je het goed wilt doen, zul je dus lagere zuigers moeten monteren en/of een dikkere koppakking moeten gebruiken en je zult moeten meten en rekenen om de compressieverhouding op de gewenste waarde te krijgen......of je een compressieverhouding van 1:12 terug kunt krijgen naar 1:8,5 met een koppakking weet ik niet zo...
Bij de 200 en 230 motoren geeft Haynes voor Volvo bijvoorbeeld een compressieverhouding voor de verschillende uitvoeringen van 1:10 tot 1:8,7 waarbij de laatste uiteraard voor de turbo motoren geldt. De compressiedruk moet voor alle motoren tussen de 9 en 11 Bar liggen..
Voor "onze" motoren is de compressiedruk vanaf nieuw:
B18A: 11-13 kg/sq cm----B18B: 12-14 kg/sq cm----B20A: 11-13 kg/sq cm----B20B: 12-14 kg/sq cm----B20E: 12-14 kg/sq cm----B20F: 11-13 kg/sq cm
De theorie:
Compressieverhouding is de verhouding tussen het volume van de cilinder met de zuiger in zijn laagste stand en het volume van de ruimte die overblijft als de zuiger geheel bovenaan staat. Compressie is de daarbij opgebouwde druk. Vandaar dat de compressie ook af neemt in geval van slijtage, de samengeperste lucht weet dan te ontsnappen, waardoor het maximum nooit meer kan worden opgebouwd. De compressieverhouding is uiteraard niet slijtageafhankelijk, dit is een vaste waarde, afhankelijk van de slag van de krukas.
Als je het goed wilt doen, zul je dus lagere zuigers moeten monteren en/of een dikkere koppakking moeten gebruiken en je zult moeten meten en rekenen om de compressieverhouding op de gewenste waarde te krijgen......of je een compressieverhouding van 1:12 terug kunt krijgen naar 1:8,5 met een koppakking weet ik niet zo...
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 266
16-06-2011 12:59 #103877
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Warm gemeten heb ik een compressiedruk op de 4 van 15kg/cm². Statische voorontsteking op 15 graden.
B20F gewijzigd naar B20E, K-nokkenas,123 ontsteking, 2 x 45DCOE Webers, 130pk.
Ik heb geen last van dieselen of pingelen.
B20F gewijzigd naar B20E, K-nokkenas,123 ontsteking, 2 x 45DCOE Webers, 130pk.
Ik heb geen last van dieselen of pingelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-06-2011 13:21 #103878
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Tsja, dat is 1 Bar meer dan een B.
Maar wat is jouw compressieverhouding nu dan?
Voorbeeldje:
B18A: 8,7:1 en 11 tot 13 Bar.
B18B: 10:1 en 12 tot 14 Bar.
De één "doet" het op 95 octaan, de ander op minimaal 98. (Uitgaande van een gezonde motor natuurlijk)
Ikzelf heb een B18 blok laten opboren naar B20 met standaard maat Mahle zuigers erin. Vliegwiel iets afgedraaid, krukas met vliegwiel gebalanceerd, TT3 nokkenas en standaard A kop verlaagd met grotere inlaatkleppen + 123 ignition.
Op 98 is alles prima, en op LPG uitstekend door de hogere klopvastheid van lpg... Compressie 13 Bar.
Maar wat is jouw compressieverhouding nu dan?
Voorbeeldje:
B18A: 8,7:1 en 11 tot 13 Bar.
B18B: 10:1 en 12 tot 14 Bar.
De één "doet" het op 95 octaan, de ander op minimaal 98. (Uitgaande van een gezonde motor natuurlijk)
Ikzelf heb een B18 blok laten opboren naar B20 met standaard maat Mahle zuigers erin. Vliegwiel iets afgedraaid, krukas met vliegwiel gebalanceerd, TT3 nokkenas en standaard A kop verlaagd met grotere inlaatkleppen + 123 ignition.
Op 98 is alles prima, en op LPG uitstekend door de hogere klopvastheid van lpg... Compressie 13 Bar.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 266
16-06-2011 13:48 #103879
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Ik schat de compressieverhouding op 11:1.
Met 95 octaan pingelde hij bij 20°voorontsteking.
Met 95 octaan pingelde hij bij 20°voorontsteking.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 491
20-08-2011 02:09 #105525
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Dag Harry, leuk dat het allemaal goed is gekomen met de motor.
Heb je nu ook de dellorto's gemonteerd?
Ik zat met mijn gereviseerd blok ook dik over de 11 compressie [edit : na inrijden eerder tussen 13 en 14 zelfs], en had daarmee ook last van nadieselen.
Nu heb ik een tijdje geleden mijn TT3 gewisseld voor een TT5 en bovenop het tikje extra pit, is dat probleem helemaal verdwenen.
Heb je nu ook de dellorto's gemonteerd?
Ik zat met mijn gereviseerd blok ook dik over de 11 compressie [edit : na inrijden eerder tussen 13 en 14 zelfs], en had daarmee ook last van nadieselen.
Nu heb ik een tijdje geleden mijn TT3 gewisseld voor een TT5 en bovenop het tikje extra pit, is dat probleem helemaal verdwenen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.