Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
- 06155-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-10-2010 13:53 #97391
door 06155-dummy
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a is gemaakt door 06155-dummy
Hallo,
Ik ben sinds kort de nieuwe eigenaar van een Amazon uit 1968 met een B20a motor.
Nou loopt dit motortje als een vermoeid oud mannetje en heb me er eens wat in verdiept hoe dat wat op te peppen.
Mijn plan is om de cilinderkop op korte termijn te vervangen door een B20-e kop (de koppakking is ook zo lek als een mandje gezien het rookgordijn dat ik achter me laat bij de stoplichten) en de nokken-as te vervangen door één die wat meer koppel en vermogen levert.
Als de kop er sowieso af moet en ik dan de klepstoters en de nok-geleiders (waar de klepstoters in staan) makkelijk kan vervangen. kan ik dan de nokkenas makkelijk vervangen zonder dat de hele motor uit de auto moet. Hoe kan ik dat het beste aanpakken ??
Ik ben sinds kort de nieuwe eigenaar van een Amazon uit 1968 met een B20a motor.
Nou loopt dit motortje als een vermoeid oud mannetje en heb me er eens wat in verdiept hoe dat wat op te peppen.
Mijn plan is om de cilinderkop op korte termijn te vervangen door een B20-e kop (de koppakking is ook zo lek als een mandje gezien het rookgordijn dat ik achter me laat bij de stoplichten) en de nokken-as te vervangen door één die wat meer koppel en vermogen levert.
Als de kop er sowieso af moet en ik dan de klepstoters en de nok-geleiders (waar de klepstoters in staan) makkelijk kan vervangen. kan ik dan de nokkenas makkelijk vervangen zonder dat de hele motor uit de auto moet. Hoe kan ik dat het beste aanpakken ??
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-10-2010 14:35 #97393
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Als ik me niet vergis hebben de latere B20 koppen sowieso al grotere kleppen (het voordeel van een B20E kop).
Of dat voor een 1968 kop ook al geldt weet ik niet, volgens mij niet.
Je rookgordijn komt echter denk ik niet perse door een lekke koppakking. Dat hangt ervan af of het een stoom of olie gordijn is. Bij een lekke koppakking kan er namelijk koelvloeistof in de cilinders terecht komen (en olie in de koelvloeistof).
Dit is echter erg slecht voor je motor. Door water en/of waterdamp in je cilinders kan je compressie naar erg hoge waarden oplopen. Rij hier dus niet te lang mee door! Je zult dan ook vaak witte olie hebben en drap in je koelvloeistof aantreffen en zal er koelvloeistof verbruikt worden.
Mijn inschatting is eerder dat je rookgordijn een olie gordijn is. Dan zijn je olieschraapveren versleten en helpt dus alleen het vervangen van de kop met koppakking niet.
Een compressietest geeft denk ik wel meer info over de algehele staat van je motor.
Om nog antwoord te geven op je laatste vraag.
Als je je kop eraf hebt en de nokvolgers eruit, kun je de nokkenas uitwisselen zonder je onderblok eruit te halen.
Wel moet de radiator aan de kant, maar die heb je er in dat stadium vermoedelijk toch al uit.
Of dat voor een 1968 kop ook al geldt weet ik niet, volgens mij niet.
Je rookgordijn komt echter denk ik niet perse door een lekke koppakking. Dat hangt ervan af of het een stoom of olie gordijn is. Bij een lekke koppakking kan er namelijk koelvloeistof in de cilinders terecht komen (en olie in de koelvloeistof).
Dit is echter erg slecht voor je motor. Door water en/of waterdamp in je cilinders kan je compressie naar erg hoge waarden oplopen. Rij hier dus niet te lang mee door! Je zult dan ook vaak witte olie hebben en drap in je koelvloeistof aantreffen en zal er koelvloeistof verbruikt worden.
Mijn inschatting is eerder dat je rookgordijn een olie gordijn is. Dan zijn je olieschraapveren versleten en helpt dus alleen het vervangen van de kop met koppakking niet.
Een compressietest geeft denk ik wel meer info over de algehele staat van je motor.
Om nog antwoord te geven op je laatste vraag.
Als je je kop eraf hebt en de nokvolgers eruit, kun je de nokkenas uitwisselen zonder je onderblok eruit te halen.
Wel moet de radiator aan de kant, maar die heb je er in dat stadium vermoedelijk toch al uit.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-10-2010 14:38 #97415
door 06155-dummy
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Beantwoord door 06155-dummy in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Hoi Lars,
Bedankt voor je reactie.
Gezien het fenomeen dat ik witte drap aan de dop heb zitten op het klepdeksel en het feit dat de koelvloeistof binnen no time weer weg is (en dat een volvo-gragagehouder met een speciaal meetapparaat heeft kunnen vaststellen dat er ontbrandingsgassen uit het koelvloeistof-reservoir opborrelen) lijkt me dat de koppakking sowieso naar z´n grootje is.
Of het nog erger is weet ik natuurlijk nog niet. De kop moet er nog af komen.
Ik heb ook al eens gehoord dat het rem-olie kan zijn die door het spruitstuk dan wordt aangezogen en wordt ´mee-verbrandt´.
Afwachten dus. Het lijkt me dat als er olie verbrandt wordt, de rook uit de uitlaat blauwer/donkerder zou moeten zijn.
Ten aanzien van de zuigerringen weet ik het nog niet. Ik heb de auto onlangs gekocht als zijnde met een gereviseerder motor (2 jaar geleden) en heb een doosje zuigerringen in de kofferbak gevonden. Ik heb zo mijn twijfels over de revisie.
De auto staat nu helaas weer even stil tot ik alle onderdelen voor de reparatie en de voorgenomen upgrade heb gevonden en verzameld (andere kop b20E met grotere kleppen, andere nokkenas TT3 van tinustechniek, andere carburateur: Weber outlaw 38/38, m46 met OD, etc.) Wil de motor eens flink oppeppen naar zo´n 130-140 Pk ipv. de oude 82 pk van een vermoeide oude motor.
Maar voor ik de boel open ga leggen wil ik graag zeker weten of ik niets vergeet of dat er dingen zijn waar ik nog geen rekening mee heb gehouden. De pullies en vliegwielen op de voorkant van de motor en de distributiekap moeten er dan ook sowieso af denk ik zo. Dus ook weer nieuwe pakkingen.......
:
Bedankt voor je reactie.
Gezien het fenomeen dat ik witte drap aan de dop heb zitten op het klepdeksel en het feit dat de koelvloeistof binnen no time weer weg is (en dat een volvo-gragagehouder met een speciaal meetapparaat heeft kunnen vaststellen dat er ontbrandingsgassen uit het koelvloeistof-reservoir opborrelen) lijkt me dat de koppakking sowieso naar z´n grootje is.
Of het nog erger is weet ik natuurlijk nog niet. De kop moet er nog af komen.
Ik heb ook al eens gehoord dat het rem-olie kan zijn die door het spruitstuk dan wordt aangezogen en wordt ´mee-verbrandt´.
Afwachten dus. Het lijkt me dat als er olie verbrandt wordt, de rook uit de uitlaat blauwer/donkerder zou moeten zijn.
Ten aanzien van de zuigerringen weet ik het nog niet. Ik heb de auto onlangs gekocht als zijnde met een gereviseerder motor (2 jaar geleden) en heb een doosje zuigerringen in de kofferbak gevonden. Ik heb zo mijn twijfels over de revisie.
De auto staat nu helaas weer even stil tot ik alle onderdelen voor de reparatie en de voorgenomen upgrade heb gevonden en verzameld (andere kop b20E met grotere kleppen, andere nokkenas TT3 van tinustechniek, andere carburateur: Weber outlaw 38/38, m46 met OD, etc.) Wil de motor eens flink oppeppen naar zo´n 130-140 Pk ipv. de oude 82 pk van een vermoeide oude motor.
Maar voor ik de boel open ga leggen wil ik graag zeker weten of ik niets vergeet of dat er dingen zijn waar ik nog geen rekening mee heb gehouden. De pullies en vliegwielen op de voorkant van de motor en de distributiekap moeten er dan ook sowieso af denk ik zo. Dus ook weer nieuwe pakkingen.......

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-10-2010 21:16 #97424
door Danny Meeuwessen (GAST)
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Het lijkt me verstandig dat je, zoals Lars al aangaf, een compressietest doet en dan de tweede keer met een spuitje olie door het bougiegat om uit te sluiten dat je zuigerveren slecht zijn. Ik heb wel eens iemand gezien die een TT3 nokkenas had gekocht, Weber carburateur, aluminium distributietandwielen, etc. Dat had hij allemaal gezet op een blok dat hij ergens voor 50 Euro had gekocht... Verder had hij oude contactpuntjes, condensator, verdelerkap... Hij vond het maar vreemd dat er niet meer pit in de motor zat........ Het lijkt me dus verstandig om zeker te weten dat de basis goed is voor je er veel geld tegenaan gaat gooien.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-12-2010 14:40 #98638
door 06155-dummy
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Beantwoord door 06155-dummy in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Hallo Allemaal,
Zo, de eerste aanpassingen zijn gedaan. Dubbele weber 38/38, 421 spruitstuk met sportuitlaat, F-kop (ipv de eerder genoemde E, die zijn haast niet meer te krijgen en na 2 keer een verkeerde kop gekregen te hebben was ik het beu), TT3 nokkenas, Alu distributieset, 123 Ignition met high energy bobine (B-curve). Het motortje loopt nu weer soepel en met veel meer power en niet meer als een moe oud mannetje, nu gromt die als je het gas indrukt.
Het gaat nu met gemak richting 140, alhoewel het toerental van de M40 wel heel storend begint te worden. En na een aanvankelijk lekkend inlaat spruitstuk loopt die nu ook mooi op LPG. Hele verbetering.
Ironie wil dat na alle verbeteringen (en behoorlijke investering) in mijn Amazon hij me aan de kant van de snelweg heeft laten staan met 2 kapotte bougies. Na een reparatie van 19,90 Euro (4 bougies) alle ellende voorbij....!!
De volgende stap wordt nu het inbouwen van een m46+OD. Bij Bakkenes in Barneveld heb ik er één op de kop kunnen tikken die rechtop gemonteerd achter een B18 zat. Dus dat scheelt weer. Het enige is dat die een bel-house heeft voor een koppelingskabel i.p.v. de hydraulische cilinder. Dat wordt wat hobby-werk vrees ik.
Zo, de eerste aanpassingen zijn gedaan. Dubbele weber 38/38, 421 spruitstuk met sportuitlaat, F-kop (ipv de eerder genoemde E, die zijn haast niet meer te krijgen en na 2 keer een verkeerde kop gekregen te hebben was ik het beu), TT3 nokkenas, Alu distributieset, 123 Ignition met high energy bobine (B-curve). Het motortje loopt nu weer soepel en met veel meer power en niet meer als een moe oud mannetje, nu gromt die als je het gas indrukt.
Het gaat nu met gemak richting 140, alhoewel het toerental van de M40 wel heel storend begint te worden. En na een aanvankelijk lekkend inlaat spruitstuk loopt die nu ook mooi op LPG. Hele verbetering.
Ironie wil dat na alle verbeteringen (en behoorlijke investering) in mijn Amazon hij me aan de kant van de snelweg heeft laten staan met 2 kapotte bougies. Na een reparatie van 19,90 Euro (4 bougies) alle ellende voorbij....!!
De volgende stap wordt nu het inbouwen van een m46+OD. Bij Bakkenes in Barneveld heb ik er één op de kop kunnen tikken die rechtop gemonteerd achter een B18 zat. Dus dat scheelt weer. Het enige is dat die een bel-house heeft voor een koppelingskabel i.p.v. de hydraulische cilinder. Dat wordt wat hobby-werk vrees ik.
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
08-12-2010 15:16 #98639
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Zou de auto, met deze fraaie aanpassingen, niet een stuk sneller dan 140 moeten kunnen lopen?
Volgens mij moet een 'gezonde' B20 met standaard carb(s)/nokkenas/uitlaat de 140km/h al vrij eenvoudig moeten halen, toch? Dus zou je Amazon met deze aanpassingen eerder richting 170-180 moeten kunnen gaan. (of je dat wilt is een tweede :mrgreen: )
Of heb je nog niks aan de schraapveren gedaan, misschien dat dat nog een en ander verklaart..
Wel bijzonder interessant, hoop dat ik de motor in mijn Amazon op vergelijkbare manier wat meer pit kan geven.
Volgens mij moet een 'gezonde' B20 met standaard carb(s)/nokkenas/uitlaat de 140km/h al vrij eenvoudig moeten halen, toch? Dus zou je Amazon met deze aanpassingen eerder richting 170-180 moeten kunnen gaan. (of je dat wilt is een tweede :mrgreen: )
Of heb je nog niks aan de schraapveren gedaan, misschien dat dat nog een en ander verklaart..
Wel bijzonder interessant, hoop dat ik de motor in mijn Amazon op vergelijkbare manier wat meer pit kan geven.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
08-12-2010 17:56 #98645
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Misschien zou je nog een paar km/h harder kunnen als je die enorme fan vervangt door de standaard 4 blaadjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-01-2011 15:01 #100009
door 06155-dummy
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Beantwoord door 06155-dummy in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Hallo Allemaal,
Ik ben even een tijdje afwezig geweest.
Mijn F-kop heb ik inmiddels ook laten afvlakken naar een hoogte van 85,2 mm i.p.v. de std. 87 mm van een F-kop. De maat van een E-kop is 84,9 mm, dus daar zit ik nog wel iets boven. (voor de zekerheid
). Heb geen last van pingelen.
De verhoging van de compressie die dat met zich meebrengt is aanzienlijk en maakt dat de auto veel soepeler loopt. Ik hoef veel minder gas te geven bij het wegrijden of als ik een bocht uitkom.
Ik heb deze week de auto eens laten Tunen door een professionele tuner (speedcentre in Geldermalsen). Na een aanpassing van de sproeiers in de Weber 38-38 (maatje kleinere sproeiers) is het vermogen nu officeel vastgesteld op 113,5 PK (tussen ca. 5500 tot 6500 rpm) en een koppel van 148 Nm en bij een gemeten snelheid van 165 km/u., ten opzichte van de std. 82 PK van een B20a. Dit valt me toch wel een beetje tegen na alle aanpassingen. Ik had gedacht dat dit wel tussen 120 en 130 PK uit zou komen.
Wellicht dat dit toch te maken kan hebben met de zuigerveren.............. Ik vrees dat het onderblok toch meer aandacht nodig heeft dan oorspronkelijk verteld. De opmerking van een gereviseerd blok betekent dus blijkbaar zonder een revisierapport geen donder. Ik heb het vermoeden dat mijn motortje zijn olie via de pijlstok er weer uit gooit. Dit duidt ook op een te grote overdruk in het carter, onder de cilinders.............
Ik ben even een tijdje afwezig geweest.
Mijn F-kop heb ik inmiddels ook laten afvlakken naar een hoogte van 85,2 mm i.p.v. de std. 87 mm van een F-kop. De maat van een E-kop is 84,9 mm, dus daar zit ik nog wel iets boven. (voor de zekerheid

De verhoging van de compressie die dat met zich meebrengt is aanzienlijk en maakt dat de auto veel soepeler loopt. Ik hoef veel minder gas te geven bij het wegrijden of als ik een bocht uitkom.
Ik heb deze week de auto eens laten Tunen door een professionele tuner (speedcentre in Geldermalsen). Na een aanpassing van de sproeiers in de Weber 38-38 (maatje kleinere sproeiers) is het vermogen nu officeel vastgesteld op 113,5 PK (tussen ca. 5500 tot 6500 rpm) en een koppel van 148 Nm en bij een gemeten snelheid van 165 km/u., ten opzichte van de std. 82 PK van een B20a. Dit valt me toch wel een beetje tegen na alle aanpassingen. Ik had gedacht dat dit wel tussen 120 en 130 PK uit zou komen.
Wellicht dat dit toch te maken kan hebben met de zuigerveren.............. Ik vrees dat het onderblok toch meer aandacht nodig heeft dan oorspronkelijk verteld. De opmerking van een gereviseerd blok betekent dus blijkbaar zonder een revisierapport geen donder. Ik heb het vermoeden dat mijn motortje zijn olie via de pijlstok er weer uit gooit. Dit duidt ook op een te grote overdruk in het carter, onder de cilinders.............
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 266
28-01-2011 15:18 #100010
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Ik heb ook een F-kop laten vlakken maar wel naar 84,9 mm met koppakking van 0,8mm, een K-nokkenas en met 2 dubbele 45DCOE Webers. Voorontsteking momenteel op 21° maar ga verminderen naar 15 - 17°. Ook laten tunen bij Speedcentre.
Resultaat: 15 bar op de 4 cilinders
130 PK bij 6000t/m (vierde versnelling)
184 Nm bij 3500t/m (vierde versnelling)
200 km/u op GPS in overdrive
Het zou nog beter kunnen met bv een tt3 nokkenas van tinustechniek, maar ja het werk hé.
Resultaat: 15 bar op de 4 cilinders
130 PK bij 6000t/m (vierde versnelling)
184 Nm bij 3500t/m (vierde versnelling)
200 km/u op GPS in overdrive
Het zou nog beter kunnen met bv een tt3 nokkenas van tinustechniek, maar ja het werk hé.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 746
28-01-2011 15:52 #100011
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Mooi project!
Ik zie wel geld speelt geen rol, misschien ook nog even een gereviseerd onderblok pakken dan is echt alles in
orde.
Ik zou ook die mooie gele fan eraf halen en voor de radiator een electrische monteren, scheelt al gauw 2PK.
Inderdaad het vermogen valt een beetje tegen, ik had ook meer verwacht.
Veel plezier met sleutelen en succes met je project!
Ik zie wel geld speelt geen rol, misschien ook nog even een gereviseerd onderblok pakken dan is echt alles in
orde.
Ik zou ook die mooie gele fan eraf halen en voor de radiator een electrische monteren, scheelt al gauw 2PK.
Inderdaad het vermogen valt een beetje tegen, ik had ook meer verwacht.
Veel plezier met sleutelen en succes met je project!


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.