Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
- 06155-dummy
- Premium lid
-
De ´nieuwe´ B20 is uit ´78 uit een 242 en heeft inderdaad 8 boutgaten in de krukas voor het vliegwiel.
Maar uhh, B21 zuigers lijkt me helemaal voldoende. Ik weet niet of ik nou zover wil gaan om er B23 zuigers in te zetten.
Wat wordt dan de maat van de cilinderboring ??
Bij B20 is dat 88,9
Bij B21 is dat 92,0 mm
Bij B23 wordt dat zo ongeveer ...95,7 mm.
Dat is bijna 7 mm wegboren.....dat is wel heftig. Ik weet niet of het blok dat kan hebben ....
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
De kosten zijn nagenoeg dezelfde. De hoeveelheid werk is helemaal hetzelfde.
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Of is dit een erg stomme opmerking, het zou wel een hoop kosten besparen!
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"C.L.J. Buiting" schreef:
is het niet mogelijk om gebruikte zuigers te gebruiken uit een B21, en het blok op te boren naar de maat van de zuigers?
Of is dit een erg stomme opmerking, het zou wel een hoop kosten besparen!
Volgens mij kan dat wel, schuurpapiertje langs de zuigers!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Hopen dat er geen luchtbelletjes in het gietwerk van de cilinderwand zitten, blijft altijd een kleine gok.
Ik loop met dezelfde gedachte rond met een B20 met 8 gaats krukas en omdat ik een B21 onderblok heb staan met maar 160.000 op te teller, dacht ik even die zuigers te gebruiken. Hierover schreef Ben:
Hij kan dit opboren overigens ook voor je verzorgen. Op het moment dat ik het inderdaad ga doen, laat ik het in elk geval door/via hem doen.Ik zou echter nooit die gebruikte zuigers pakken. Je zou daarbij dan toch ook weer nieuwe zuigerveren moeten kopen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Tom Steverink" schreef:
Als je heel goed oplet op onrondheid van de zuigers, dan kan dat rustig. Je moet wél rekening houden met wat hogere opboorkosten, ik heb een B18 naar B20 laten boren en dat was wat duurder dan naar 1e overmaat.
ik dacht dat de zuigers als ze koud zijn nooit rond zijn maar een klein beetje ovaal, dit zou te maken hebben met het feit dat daar waar de pistonpen doorloopt meer materiaal zit en ook iets meer uitzet.
Verbeter mij als ik het fout heb!