Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a

  • 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-02-2011 15:41 #100498 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Hoi Lars,

De ´nieuwe´ B20 is uit ´78 uit een 242 en heeft inderdaad 8 boutgaten in de krukas voor het vliegwiel.
Maar uhh, B21 zuigers lijkt me helemaal voldoende. Ik weet niet of ik nou zover wil gaan om er B23 zuigers in te zetten.
Wat wordt dan de maat van de cilinderboring ??
Bij B20 is dat 88,9
Bij B21 is dat 92,0 mm
Bij B23 wordt dat zo ongeveer ...95,7 mm.
Dat is bijna 7 mm wegboren.....dat is wel heftig. Ik weet niet of het blok dat kan hebben ....

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2011 15:56 #100500 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Sorry, ik bedoel uiteraard B21, naar B23 is inderdaad wat teveel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2011 23:10 #100519 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Waarom zou je meer dan één overmaat opboren ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-02-2011 11:53 #100531 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Nou, omdat 2127cc meer koppel en vermogen levert dan 1985 cc. En als ik toch moet laten boren, waarom niet wat extra.
De kosten zijn nagenoeg dezelfde. De hoeveelheid werk is helemaal hetzelfde.

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 15:15 #100611 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
is het niet mogelijk om gebruikte zuigers te gebruiken uit een B21, en het blok op te boren naar de maat van de zuigers?
Of is dit een erg stomme opmerking, het zou wel een hoop kosten besparen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 15:42 #100612 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a

"C.L.J. Buiting" schreef:
is het niet mogelijk om gebruikte zuigers te gebruiken uit een B21, en het blok op te boren naar de maat van de zuigers?
Of is dit een erg stomme opmerking, het zou wel een hoop kosten besparen!


Volgens mij kan dat wel, schuurpapiertje langs de zuigers! ;-) B21 zuigers zijn ook niet zo lastig tweedehands te krijgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 16:57 #100618 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Als je heel goed oplet op onrondheid van de zuigers, dan kan dat rustig. Je moet wél rekening houden met wat hogere opboorkosten, ik heb een B18 naar B20 laten boren en dat was wat duurder dan naar 1e overmaat.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 17:05 #100619 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Overigens gaat het opboren van een B20 naar B21 niet altijd gegarandeerd goed. Ben Flierman legde mij eens uit:

Hopen dat er geen luchtbelletjes in het gietwerk van de cilinderwand zitten, blijft altijd een kleine gok.


Ik loop met dezelfde gedachte rond met een B20 met 8 gaats krukas en omdat ik een B21 onderblok heb staan met maar 160.000 op te teller, dacht ik even die zuigers te gebruiken. Hierover schreef Ben:

Ik zou echter nooit die gebruikte zuigers pakken. Je zou daarbij dan toch ook weer nieuwe zuigerveren moeten kopen.

Hij kan dit opboren overigens ook voor je verzorgen. Op het moment dat ik het inderdaad ga doen, laat ik het in elk geval door/via hem doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 17:41 #100620 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Nieuwe zuigerveren moet je sowieso kopen. Dat verhaal van die luchtbelletjes ken ik ook, maar bij Keizer motorrevisie zei men dat dat bij de oudere Volvoblokken (bijna) niet voorkwam....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 21:37 #100630 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a

"Tom Steverink" schreef:
Als je heel goed oplet op onrondheid van de zuigers, dan kan dat rustig. Je moet wél rekening houden met wat hogere opboorkosten, ik heb een B18 naar B20 laten boren en dat was wat duurder dan naar 1e overmaat.


ik dacht dat de zuigers als ze koud zijn nooit rond zijn maar een klein beetje ovaal, dit zou te maken hebben met het feit dat daar waar de pistonpen doorloopt meer materiaal zit en ook iets meer uitzet.
Verbeter mij als ik het fout heb!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD