Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a

  • 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-01-2011 16:29 #100012 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Nou, geld speelt geen rol....??
Ik begin er wel een beetje genoeg van te krijgen om voor de Amazon onderdelen wel echt overal de hoofdprijs te moeten betalen. 250 Euro voor een gebruikt spatbord vind ik wel gortig als ik hoor dat bijvoorbeeld een nieuw spatbord van een mercedes klassieker maar 150 Euro kost.......... :? .

De fan laat ik denk ik maar voor wat die is. De orginele fan vindt ik maar niks, vier van die dunne sprietjes, waarbij ik ook alom hoor dat de Amazon nogal last heeft van ´oververhitting´ tijdens onze warme zomerdagen en de alomtegenwoordige files.
Hij koelt nu uitstekend. laat dat dan maar 2PK kosten.

Tja, en 2 dubbele webers 40/45 is toch net even weer wat anders dan 1 dubbele weber 38/38.
200 KM/u is wel erg hard hoor met zo´n ouwetje. Voor mij hoeft het niet zo hard. 140-150 is snel genoeg, maar de vraag is hoe snel komt die daar.........

ik houdt jullie op de hoogte.

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2011 21:01 #100028 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Een elekrische fan is vele malen beter dan de mechanische.
De mechanische werkt eigenlijk verkeerdom, als je in de file staat wil je juist veel koeling dus dan
zou de ventilator juist snel moeten draaien, als de motor stationar loopt dan loopt de fan juist langzaam.
De electriche fan loopt alleen als je hem nodig hebt, echter wel op volle snelheid.

Voor onderdelen moet je goed zoeken en niet teveel haast hebben!

Gr Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2011 22:45 #100031 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Tja, het is bizar wat sommige delen kosten.
Helaas werken de zwakke plekken overal hetzelfde, dus worden dingen schaars.
Een nieuw voorscherm voor een Amazon is nog veel duurder om van een P1800 maar niet te spreken (1000+)
Jammer dat een mercedes scherm erop niet zo mooi is :?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2011 13:19 #100037 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a

"Lars Rengersen" schreef:
Tja, het is bizar wat sommige delen kosten.
Helaas werken de zwakke plekken overal hetzelfde, dus worden dingen schaars.
Een nieuw voorscherm voor een Amazon is nog veel duurder om van een P1800 maar niet te spreken (1000+)
Jammer dat een mercedes scherm erop niet zo mooi is :?





Maar Lars, dit kan toch best? :lol:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-01-2011 14:14 #100042 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Brrrrrr, afschuwelijk! :shock: :shock: :shock:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2011 18:28 #100045 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Wat moet je nou met mensen die dit soort nachtmerries veroorzaken????

Maar on-topic: zou je nou het risico nemen om de bovenkant van een blok te vernieuwen terwijl je niet weet of de krukas hoofd- en big-end lagers nog goed zijn???? Dat lijkt mij nou een slecht idee hoor!
En denk erom: je bent alléén aan pakkingen al een aardig bedrag kwijt bij het openen en sluiten van een blok, laat staan als je nog........

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-02-2011 13:42 #100457 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Ik ga inderdaad maar eens met het onderblok aan de slag.

Naar aanleiding van olieproblemen uit de pijlstok opening ben ik maar eens de compressie gaan meten. De resultaten waren niet best. Waarden die varieren tussen 7,5 en 9,5.

Dus ik heb een gebruikte B20a motor op de kop getikt uit 1978, uit een 242 met 210.000 kilometer op de teller.
Wel een apart ding, met een verwarmingselement om het blok te verwarmen. Heb begrepen dat de lagers herrie maken van dit blok. Maarja, voor 100 Euro kun je geen buil vallen.

Voorts heb ik 2 dubbele dellorto´s 40 mm. gevonden.
Ik hoop dat de revisie van het onderblok (wellicht als het nodig is om aan de cilinders en zuigers wat de doen het meteen laten opboren naar 2130 cc) met de dellorto´s een stuk meer dan de gemeten 113,5 PK presteert. Kijken of die dan de 130-140 PK wil halen. Dan vindt ik het ook wel welletjes eerlijk gezegd.

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2011 18:59 #100467 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a

"Harry Kloezen" schreef:
Ik ga inderdaad maar eens met het onderblok aan de slag.

Naar aanleiding van olieproblemen uit de pijlstok opening ben ik maar eens de compressie gaan meten. De resultaten waren niet best. Waarden die varieren tussen 7,5 en 9,5.

Dus ik heb een gebruikte B20a motor op de kop getikt uit 1978, uit een 242 met 210.000 kilometer op de teller.
Wel een apart ding, met een verwarmingselement om het blok te verwarmen. Heb begrepen dat de lagers herrie maken van dit blok. Maarja, voor 100 Euro kun je geen buil vallen.

Voorts heb ik 2 dubbele dellorto´s 40 mm. gevonden.
Ik hoop dat de revisie van het onderblok (wellicht als het nodig is om aan de cilinders en zuigers wat de doen het meteen laten opboren naar 2130 cc) met de dellorto´s een stuk meer dan de gemeten 113,5 PK presteert. Kijken of die dan de 130-140 PK wil halen. Dan vindt ik het ook wel welletjes eerlijk gezegd.


Als je het blok laat opboren, waar haal je dan de zuigers vandaan? Wat kost zon grapje ongeveer?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2011 19:37 #100472 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Ik meen dat standaard zuigers voor een B23 iets van 110 euro per stuk kosten en volgens mij ex BTW. De Mahlezuigers zijn misschien nog iets duurder? De B21 zijn wat goedkoper (bj Scandcar) iets van 90 euro en de B20's zitten ook op iets van 110 euro. Alles ex BTW dan.
Ik heb voor standaardmaat B20 zuigers, maar dan van Mahle zo'n 120 per stuk betaald bij het revisiebedrijf.
( En dan komen je zuigerveren en olieschraapveren nog en de zuigerpennen.)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2011 21:03 #100474 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
Als ik me niet vergis gaat het gebruiken van B23 zuigers alleen goed in combinatie met een 8 gats krukas.
Waarschijnlijk heeft die B20 uit 1978 dat wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD