Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Harry Kloezen" schreef:
Turbo opbouwen ?? Op een b20...??
Is daar dan ruimte voor i.c.m. met een 4-2-1 uitlaatstuk ?
En waarom dan niet Turbo met hoge compressie ??? d.w.z. normale zuigers ?
Later mischien, voorlopig eerst maar eens een onderblok reviseren, naar B21 en weer opbouwen met alle ´goodies´ die ik al heb zoals de TT3, de E-kop en de dellorto´s. Volgens mij loopt die dan al fenomenaal. En geld gaat het al wel genoeg kosten denk ik zo.....
Hoe staat het met het B21 project?
Heb nog een B18 staan die redelijk op is en waar ik hetzelfde trucje mee uit wil halen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Voor zover ik weet passen de B21 spullen (drijstangen) niet op een B18 en vroege B20 krukas.
Je moet hiervoor een latere B20 hebben, herkenbaar aan het feit dat het vliegwiel met 8 in plaats van 6 bouten vastzit.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Volgens mij wil dat trucje niet zomaar met een B18.
Voor zover ik weet passen de B21 spullen (drijstangen) niet op een B18 en vroege B20 krukas.
Je moet hiervoor een latere B20 hebben, herkenbaar aan het feit dat het vliegwiel met 8 in plaats van 6 bouten vastzit.
Aha, dat wist ik niet.
Kan er dan nog wel steeds een b20 kop op? Is immers gebouwd voor 1986cc...
Wel heb je dan een andere koppakking nodig, o.a. te verkrijgen bij Nordicar , KG Trimming en vast ook wel bij Tinustechniek .
Zie ook een verhaal over Bigbore op Vclassics
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Volgens mij wil dat trucje niet zomaar met een B18.
Dag Lars,
Dat is inderdaad de gemakkelijke weg maar het kan ook op de vroege B20 en B18 krukas.
www.brickboard.com/RWD/volvo/1482083/120...b21_pistons_b20.html
Het schijnt zelfs zo te zijn dat de vroege drijfstangen (22mm Pin) lichter en sterker zijn dan de '8 gats krukas' versie (24mm) op de B20 motoren.
Groter probleem is het boren zelf denk ik.
B18 naar 2130 ben ik nog nergens tegengekomen. Een B18 naar een B20 is al wel meer gedaan.
Ik ben even een tijdje uit de lucht geweest. Druk met het werken aan mijn Amazonnetje i.p.v. erover schrijven.
De B21 zuigers in de late B20 rijden fenomenaal. Zeker in combinatie met de andere Upgrades die ik al eerder noemde.
Hij rijdt echt als een jekko. hij rijdt nu vlot naar 160-170 km per uur en daar ben ik dan ook maar gewoon gestopt gas te geven. Het koppel is een stuk toegenomen. Ik heb het nog niet weer laten meten, maar ik verwacht nu een koppel van ca. 200 Nm bij een vermogen van zo 125-130 PK.
Echter, het is niet allemaal rozegeur........ Waar ik niet op had gerekend is, dat door de combi van de B21 zuigers en de gevlakte F-kop (hoogte 85,2 mm), de compressie zodanig hoog is geworden de motor is gaan dieselen op benzine.
Zelfs op het schaarse super 98 blijft die dieselen. Ik hoop dat iemand hier een remedie voor weet, zonder de kop of de koppakking aan te moeten passen om de compressie te verlagen.
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
- Willy Beer
- Elite lid
-
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Harry Kloezen" schreef:
Hallo Allemaal,
Ik ben even een tijdje uit de lucht geweest. Druk met het werken aan mijn Amazonnetje i.p.v. erover schrijven.
De B21 zuigers in de late B20 rijden fenomenaal. Zeker in combinatie met de andere Upgrades die ik al eerder noemde.
Hij rijdt echt als een jekko. hij rijdt nu vlot naar 160-170 km per uur en daar ben ik dan ook maar gewoon gestopt gas te geven. Het koppel is een stuk toegenomen. Ik heb het nog niet weer laten meten, maar ik verwacht nu een koppel van ca. 200 Nm bij een vermogen van zo 125-130 PK.
Echter, het is niet allemaal rozegeur........ Waar ik niet op had gerekend is, dat door de combi van de B21 zuigers en de gevlakte F-kop (hoogte 85,2 mm), de compressie zodanig hoog is geworden de motor is gaan dieselen op benzine.
Zelfs op het schaarse super 98 blijft die dieselen. Ik hoop dat iemand hier een remedie voor weet, zonder de kop of de koppakking aan te moeten passen om de compressie te verlagen.
Harry,
Wat zijn de kosten geweest voor het boren + gebruiken van nieuwe? zuigers en pakkingen etc? Als je er liever niet over praat (voor het geval je partner mee leest) mag het ook via PB. Ben zelf ook deze afweging aan het maken voor wat meer vermogen..
Omdat er een TT3 nokkenas in ligt is het wat lastig te zeggen wat de dynamische compressie (onder het rijden) is vanwege de afwijkende timing van de kleppen. het zou met niet verbazen als die zomaar 14 of 15 is.
Qua kosten viel het allemaal wel redelijk mee. Voor het opboren naar B21/honen / vlakken van het deck, het balanceren van de krukas en het vliegwiel en het materiaal (B21 zuigerringen, de lagers, oliepomp, waterpomp, rubber keerringen, pakkingen, Turbo-koppakking) was ik in totaal zo´n 800-850 Euro kwijt. 100 Euro voor een gebruike B20 onderblok en een paar tientjes voor gebruikte B21 zuigers. Dus zo´n kleine 1000 Euro in totaal zeg maar.....
Ik heb (afgezien van het machinewerk) wel al het revisiewerk zelf gedaan, inclusief het balanceren van de zuigers / drijfstangen. Dus dat scheelt een hoop............
Tip: maak de nieuwe lagerschalen niet meteen schoon. Zet ze er eerst in met de witte coating er nog om. Draai de krukas een paar keer rond met een flinke sleutel (want hij zal dan wel zwaar lopen). Zet een krukje naast je blok en haal de boel weer uit elkaar. Nu kan je op de lagerschalen precies zien waar de fitting wat te strak is en aanloopt. Nu de heleboel netjes schoonmaken en wat extra polijsten. Dan loopt die zo soepel als een naaimachientje.........
Ik heb gisteren weer ergens Super98 gevonden (wordt in België gehaald) en dat wat verrijkt met octaanverhoger. Ik schat zo in dat de octaanwaarde van mijn benzine nu zo rond de 100 ligt. Hij dieselde zowaar niet bij het uitzetten van de motor. Dat klinkt bemoedigend. Een flesje octaan verhoger kost zo´n 6-7 Euro en is goed voor zo´n 20-30 Liter benzine.
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Best een smak geld, je krijgt er natuurlijk wel wat voor terug!

Misschien dan toch maar een b20 blok met snelle nokkenas en gevlakte kop opbouwen..