Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT

Lees meer
27-08-2023 16:07 #204439 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Waarvoor mijn hartelijke dank Kees, zo zit ik nu eenmaal in elkaar, ik houd er niet van om zaken af te raffelen, en ben ook behoorlijk detail gericht, soms wat tè.


Vanochtend ben ik weer verder gegaan en heb nu één zijde van de kabelbundel klaar (ik heb de bundel voor mijzelf even mentaal opgesplitst in de linker en rechter zijde)

Lengte verschil in de gisteren besproken connector opgeheven:



Nieuwe connector aan de draad voor de  oliedruk zender:





Nieuwe connectoren voor de claxon:



Tijdens het maken van de verbindingen voor een nieuwe koplamp connector:



Klaar:





Het gedeelte dat klaar is voorzien van een nieuwe laag isoltaie tape van Tesa welke speciaal is gemaakt voor gebruik in bijvoorbeeld de motorruimte, en even met wat klittebandjes bij elkaar gebonden:



Vanaf morgen na het werk rustig door met de andere kant.



 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2023 15:50 #204653 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Ondertussen hangt/ligt de kabelboom weer op zijn plek in de motorruimte, in aanloop daar naar toe nog de volgende zaken;

8-polige connector voor verbinding met het tacho-relais vernieuwd:



Nieuwe oogjes voor de verbinding terminals op de dynamo:



Nieuwe oogjes op de +12V kabels van dynamo en boordspanning:



Massa aansluiting:



En zoals gezegd, weer netjes op z'n plek:





Tot zover even de elektra.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2023 15:59 - 12-09-2023 16:02 #204654 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Volgende stap is het deels ontmantelen van de motor, te beginnen met de cilinderkop, die wil ik laten reviseren waarbij er ook meteen nieuwe klepsteelrubbertjes geplaatst zullen worden.

Deksel gelicht, en dan aanschouwen we het volgende:



En ontdaan van tuimelaaras, ook de stoterstangen al vewijderd en op volgorde gelegd:






Voor zover mijn ogen kunnen zien is alles nog in prima staat, ondanks een in een duister verleden bij invoegen behaald toerental van 6800 r.p.m. geen kromme stoterstangen. (wat zingt dat torretje dan heerlijk zeg, ik zou de 340 bijna omdopen in 3RS40 ;-) )

Tot zover weer even!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-09-2023 14:18 #204776 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Volgende stap, distributie van de vonkjes eraf:



Blijft de volgende aanblik:



Met cilinder één op BDP (einde compressie slag) staat het grootste deel van de cirkel naar het vliegwiel:



Voor het gemak even nummers bij de respectievelijke bouten gezet:



Bout één alleen een kleine slag losmaken, de rest van de bouten op volgorde los maken en eruit halen, paar tikken met een kunststof hamer tegen de kop aan beide zijden om de verbinding met het blok te verbreken (anders loop je het risico een cilinderbus mee omhoog te trekken en dan je ben je figuurlijk gezien iets verder van huis.

Aanschouwen we vervolgens ondertsaande:



Hoonpatroon zit er na een krappe ton (99.654 km) nog prima op:



Even een paar bouten met carosserieringen erin om te voorkomen dat één van de cilinderbussen alsnog omhoog komt bij het werken aan de motor, ondertussen heb ik er vier stuks diagonaal ingezet zodat elke bus twee keer geborgd wordt:



Nu de kop van het blok reinigen, kool van de zuigers, en het draad van de kopbouten in het blok met een tapje nalopen en goed reinigen ( anders bestaat er een risico dat je bij het her-monteren van de cilinderkop niet het beoogde aanhaalmoment bereikt, of bij achtergebleven vuil en vocht de bout de cilinderkop niet eens zal raken)

Dat was 'm weer even voor vandaag, ondertussen ben ik ook lid geworden van de VKV, zodra de Volvo weer operationeel is lijkt het me leuk aan wat evenementen mee te doen!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2023 18:38 #204788 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Je hebt op technisch gebied helemaal niks aan deze opmerking, maar dit is een bewonderingswaardig verslag van je restauratie. Duidelijke foto's, goed leesbaar en in een sleutelruimte waar ik alleen van kan dromen  !

Ga zo door!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2023 15:28 #204801 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Waarvoor mijn hartelijke dank Stijn!

Voor mij is het inmiddels al enigszins 'nornaal' om in deze mooie garage te kunnen sleutelen, al besef ik me nog altijd hoe gezegend ik nu ben sinds we de garage hebben laten bouwen in 2017.
In alle jaren daarvoor (ik heb de Volvo nu ruim 15 jaar) stond ik zeker in het begin vaak bij mijn ouders te sleutelen en op sleuteldagen van de Volvo 300 club.
Dat beperkte zich toch vaak tot wat kleine klussen, doordat de gelegenheid er nu is heb ik het ook aangedurfd wat dieper in de techniek in te grijpen, zeker omdat er geen tijdsdruk is, enig doel is nu om volgend jaar rond deze periode in Skandinavië rond te reizen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2023 14:38 #204907 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Ondertussen ligt de cilinderkop gereviseerd en al op me te wachten bij Robijn revisie , hij bleek behoorlijk krom zo vertelde de eigenaar me, gelukkig zijn er bij het afpersen geen scheurtjes/lekken ontdekt.

Was het aan mij om me bezig te houden met het motorblok en alle zaken die daar nog mee moeten gebeuren zoals het eruit halen van de stoterbusjes:







En een beetje opgekuisd:



De bovenkant van het motorblok wat aandacht gegeven met een schuurpad:



Even een close up:



Gooi ik even een vraag in de groep over bovenstaande foto; kunnen 'putjes' van dit formaat kwaad ?

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
13-10-2023 18:41 #205006 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Zolang het nog op zichzelf staande putjes zijn, dus geen verbinding met elkaar hebben lijkt het me geen kwaad te kunnen. Of anders misschien opvullen met vloeibare pakking.

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2023 14:16 - 02-03-2024 16:12 #205011 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Dank je Kees, gezien het feit dat op getoonde plek en ook andere plekken waar wat putjes zitten de koppakking komt te liggen zal ik waarschijnlijk hooguit proberen de putjes er zoveel mogelijk uit te krijgen.

Wellicht vult de koppakking dit al makkelijk op...

Jullie zullen vast ook wel herkennen dat je soms tegen dingen aanloopt waarvan het antwoord erop zich alleen maar laat raden, doe je best het zo goed mogelijk te doen en voor de rest moet je het resultaat maar afwachten tot het torretje weer gebruiksklaar in de motorruimte hangt.

Ondertussen is het cilinderkopje weer terug;



Flink gevlakt want hij was aardig krom volgens de eigenaar van het revisie bedrijfje.

Inkijkje in een inlaatpoort op de inlaatklep:



En eenzelfde opname van de uitlaatklep, te herkennen bij deze cilinderkop door het gaatje achter de klepsteel wat een beetje buitenlucht toevoegd aan de uitlaatgassen voor een verlaging van de uitlaatgas temperatuur (Pulsair)



Aanlegvlak van inlaat en uitlaatspruitstukken:



Dat kan netter:



En jazeker, heel goed gezien, er zit een randje aan één van de inlaatpoorten waarvan ik denk dat ik er nul komma niets mee doe, die 68 paarden zijn er zo vast ook nog wel....hoop ik ;-)
Het is tensloitte geen 9000 toeren per minuut draaiend VTEC K20 blok o.i.d.

Nu de kopse kanten waar waterpomp en blindplaat aansluiten wat aandacht geven, that will be a job for another day.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
14-10-2023 16:04 #205012 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Misschien krijg je er nu wel een "paard" bij nu de kop zo flink gevlakt is. Meer compressie en dus meer power

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.