Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT

Lees meer
23-04-2023 16:27 - 24-11-2023 16:34 #202916 door Wouter Borsje
Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT is gemaakt door Wouter Borsje
Hallo mede Volvo liefhebbers!

Ik zal me eerst eens even voorstellen; mijn naam is Wouter, wonende samen met mijn vrouw in de Achterhoek.

In mei 2008 ben ik de eigenaar geworden van een Volvo 340 met CVT, gebouwd te Born in mei 1988.
In eerste instantie alleen puur als vervoer omdat ik mijn lease auto in moest inleveren, wel actief zoekende naar een V300 omdat mijn vader er ook twee heeft gehad toen ik nog een kind was, die auto's maakten een indruk op me die alle andere auto's niet achterlieten.

Al snel werd deze Volvo veel meer voor me dan alleen een manier om me te verplaatsen, ik werd lid van de Volvo 300 club en met mijn als kind al sterk aanwezige interesse in met name autotechniek was de hobby al snel geboren.
Eerst door veel te poetsen en wat kleine klusjes te doen, het onderhoud ook.
Met de jaren ben ik steeds meer gaan doen en op dit moment na bijna 15 jaar is de motorruimte leeg...

Mocht je het leuk vinden vanaf de aanschaf alle 'avonturen' met de Volvo te lezen dan kan dat hier: Weer een 340 op de parkeerplaats

Ik stap hier op dit forum even in waar het 'opbouwen' weer is begonnen.
de reden om de motor eruit te halen en ook de complete voorwielophanging (motorruimte echt helemaal kaal) is vanwege het zeer sterke vermoeden dat de koppakking de pijp aan Maarten had gegeven, na een koude start werd na het openen van de thermostaat het KVS vaatje een fontein...

dat was voor mij het punt waarop ik besluit er een compleet project van te maken, jaren eerder had ik al een compleet opnieuw gepoedercoatte voorwielophanging inclusief subframe en dergelijke mogen kopen van een clublid van de V3C.
En het was een goede kans ook andere zaken nu eens goed aan te kunnen pakken, naast het feit dat het een uitdaging was waarvan ik het gevoel had er wel aan toe te zijn.

Het opbouwen dus, ik zal hier de posts plaatsen welke ik kopieer van het V3C forum want anders type ik mijn vingers krom ;-)

Veel leesplezier!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2023 16:38 - 23-04-2023 16:50 #202917 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
19-04-2023, 15:27

Zoooooo, inmiddels weer ruim twee maanden verder, ik heb echter niet bepaald stilgezeten, de voortgang gaat wel wat trager dan zelfs ik graag zou zien maar ik heb nu eenmaal sterk de neiging erg met de details bezig te zijn, en sommige dingen zitten zoals je wel zal herkennen soms gewoon wat tegen.

Allemaal helemaal niet erg, ik kom er wel, wat veel mensen soms lijken te vergeten bij veel zaken; het gaat ook om de reis, niet alleen het doel.

Ondertussen hangt het 'nieuwe' subframe eronder, evenals de reactiestangen en draagarmen, al deze delen heb ik jaren geleden van François gekocht, hij had van een V300 alle voorwielophanging delen, inclusief subframe en voorste motorsteun laten stralen en poedercoaten.

Inmiddels ben ik doende met het stuurhuis, natuurlijk goed schoongemaakt, hier en daar een likkie verf erop, nieuwe binnenste spoortstangen eraan, nieuw vet erin, nieuwe buitenste spoortstangetjes.
De harmonica rubbers heb ik besloten te hergebruiken, die aftermarket dingen zijn vind ik bepaald niet echt een goed alternatief en degene die erop zaten zijn nog in een heel prima staat.

En in de tussentijd ook wat extra stukken gereedschap erbij, sommige dingen vereisen dit mijns inziens gewoon om de klus goed en veilig te kunnen klaren, zo moeten bijvoorbeeld de spoorstangen vastgezet worden met 85Nm, dat heb ik gedaan door een zogenaamde 'kraaienpoot' op de momentsleutel te gebruiken, onder een hoek van 90° blijft de hart afstand op de as gelijk en dus het koppel ook.

En aan de tandheugel een extra smalle sleutel 19 omdat er vooral aan één kant wel erg weinig ruimte overbleef voor een normale steeksleutel.

Dat later, nu wat plaatjes van het subframe en dergelijke;

Nog even in de wax gezet omdat het kan:




Op de krik, zodat ik dat ding niet in balans hoef te houden EN tegelijk de bouten erin frotten:



Bouten in de locktite pasta, verrekte handig zo'n uitdraai tubetje!



Moment:







Voor de mooi nog een paar doppies erop:



Dan de draagarmen, nieuwe rubbers erin persen:





Hoppaaa:



Het hele spul bij elkaar aan één kant:



Tot zover maar even voor nu.

Overigens laat ik alle bouten/moeren voor nu op half zeven in hangen, pas als alle delen aan elkaar hangen die met de voorwielophanging te maken hebben ga ik op de draagarm bouten na stapsgewijs alles vast zetten en daar waar nodig op moment aanhalen.
Die draagarm bouten komen pas aan de beurt als de auto weer met zijn wielen op de grond staat zodat het rubber niet onder spanning staat als de auto onbelast is.

Later meer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2023 16:41 #202918 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Iets met een huis en sturen dan maar, eens zien of we dat stuurhuis wat kunnen opleuken:

Eerst even de zaak aanschouwen zoals het was:



Het platgeslagen deel op de tandheugel als zijnde de borging:



Na wat hakken, breken en wurmen dat randje weer terug omhoog kunnen krijgen, dan een machine sleutel 30 op de spoorstang en sleutel 19 op de tandheugel:



Dat kwam nog maar niet zo één, twee drie los, uiteindelijk won ik.

Dan houd je dit over:



En de spoorstang:



Na beide spoorstangen verwijderd te hebben maar eens in de weer gegaan met wat zwarte Hammerite:








Hm, als ik nu toch met die verf in de weer ben hè:





 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2023 16:42 #202919 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Kapje van de trillingsdemper voor en na:





Na het reinigen wat vertroeteld met een kunststof beschermingsproduct.

Dan dus de nieuwe spoorstangen erop en vastzetten op 85Nm, op onderstaande foto klopt de positie van de kraaienpoot overigens niet, voor juist gebruik dient deze onder een hoek van 90° te staan zodat de as van de kraaienpoot gelijk is aan die van de momentsleutel.
Indien noodzakelijk kun je hem wel rechtuit gebruiken (parallel aan de momentsleutel) maar dan zal je een kleine formule moeten gaan toepassen.




Nieuwe spoorstangen ook voorzien van wat Hammerite:



Ook de originele harmonicahoezen goed schoongemaakt en behandeld:



Dan even spelen met wat vet:







Poppetje gezien, kassie dicht:



 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2023 16:43 #202920 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Ik heb in al mijn 'wijsheid' ook besloten de originele trillingsdemper te hergebruiken:



Klaar voor montage:



Hangt!







Demper weer vast aan de stuurstang:



Kappie erop:



Spoorstang eindjes uit hun schulp:



Beetje anti vastrot pasta erop gekliedert:



Hop, hop, erop:





Tot zover maar weer even, fijn weekend verder!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2023 16:53 #202921 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Wauw Wouter! Goed bezig hoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
23-04-2023 17:06 #202922 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Jij bent gewoon een nieuwe 340 aan het bouwen Wouter   ! 
Wat een werk, maar ook wat een voldoening als hij straks klaar is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2023 11:06 #202930 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Mijn vrouw heeft een Honda City met CVT, rijdt erg lekker, zal hetzlfde zijn als Volvo lijkt mij.
CVT is een Van Doorn transmissie en erg efficient, bijna geen verlies tussen motor en aangedreven wielen..
In de Filippijnen kom je geen Volvo 340 tegen vanaf de 8 serie begint het hier een beetje.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2023 16:06 - 24-04-2023 16:07 #202931 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
 

Wauw Wouter! Goed bezig hoor!

 
Dank je Paul!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2023 16:08 #202932 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT

Jij bent gewoon een nieuwe 340 aan het bouwen Wouter   ! 
Wat een werk, maar ook wat een voldoening als hij straks klaar is!
 
Dank je Hans, dat laatste vermoed ik ook, hopelijk met een hele grote glimlach weer achter het stuur dan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.