Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT

Lees meer
15-10-2023 17:03 #205023 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Destijds mijn kop van m'n B14 zeker 1,5mm afgevlakt. Zou zelfs ook 2mm mogen.
Die paar pk meer voel ik nu niet zo zeer meteen, keer een rollenbank testje doen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2023 17:24 #205033 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Ondertussen de hoogte van de kop even gemeten op 5 plekken, hieronder de specificaties zoals opgegeven door Volvo:



Dit is wat meneer Mitutoyo ervan zegt:



Scheisse nogmal; 0,05 millimeter teveel eraf, GELD TERUUUUGGG !!! 

In ander nieuws; je staat er even voor in de rei maar dan heb je ook wat hoor:





Kan ik in ieder geval zelf de kop van het blok meten op rechtheid.

Daarnaast alleen nog even hiermee bezig geweest:





Ik vond die grauwige bruingelige tint altijd al niet echt wat, dus nu maak ik hem felwit.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2023 14:36 - 28-10-2023 14:38 #1042747 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
En ondertussen is die ventilator wit, niet zo wit als op bovenstaande foto (grondverf/primer), goed passend bij de motorruimte en overige delen.



Daarnaast ben ik ook nog even bezig geweest met de cilinderkop, wat extra aandacht zodat hij ook tevreden in de spiegel kan kijken:



Met wat messing borsteltjes voor in de Dremel, stukjes scotchbrite etc, onder andere de aanlegvlakken van de waterpomp en blindplaat en alle hoekjes, randjes etc wat aandacht gegeven.

Wil ik verder ook de pulsair aansluitingen afdichten aangezien ik die handel over mijn linkerschouder rechts de zolder op heb gegooid, voorlopig dan tot het spulletje echt richting de PMD kliko  verdwijnt.

Even dat draad meten dus, nu is haastige spoed zelden goed, deze neemt wel heel erg zijn tijd....M12x1...iets kan fijn zijn, dit niet fijn meer maar meer extatisch...



Lang leve Goegel want anders was het een heidense zoektocht geworden vrees ik...
Uiteindelijk na wat vijven en zessen een naar mijn vermoeden mooie oplossing gevonden, daarover later meer.

Dan terug naar de rei, even her en der op het motorblok gelegd en de resultaten stemmen me over het algemeen tevreden:





Als laatste gisteren en vandaag de radiatorventilatormotor wat aandacht gegeven, schoongemaakt en ontvet:




Laagje Hammerite erop:




Goed weekend verder!

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2023 12:26 - 12-11-2023 12:28 #1042925 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Ondertussen zit het geheel weer in elkaar, is de motor getest en is klaar voor de hermontage ergens volgend voorjaar:





Dan even verder met de cylinderkop, die is van het S type (vrij vertaald; Schoon) dus met pulsair en EGR.
Dat pulsair systeem zit me al langer letterlijken figuurlijk in de weg, voor de A.P.K. geldt: max 3,5% CO en verder niets, dus weg ermee.

Blijft over, hoe ga ik op een nette manier de pulsair aansluitingen in de cilinderkop afdichten?
Welnu, na wat zelfberaad kwam ik op onderstaande oplossing:

De betreffende aansluiting (één van vier)



Wat daarin moet komen:



Inbus 6mm:



Conisch uiteinde:



Mise-en-place:



Beetje van dittum erop smeren:



Et voilà:



Voor zover ik het nog niet had vermeld en jij dit misschien ook wil gaan doen, de aansluitingen in de cilinderkop zijn M12x1, een zeer fijne spoed dus.

de 'draadeinden' die ik heb gebruikt komen van RW products.

In de volgende episode: dynamo perikelen.

Fijne zondag verder!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
13-11-2023 12:56 - 13-11-2023 12:58 #1042940 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Hee Wouter! Ik zat even wat rond te neuzen in dit topic van je.. erg mooi om te zien hoe jij aan het werk bent; heel grondig, kundig en perfectionistisch. Dat mag ik wel haha!

Ik ben onlangs met een pv544 begonnen, vandaar dat ik op dit forum zit nu, maar heb ook een Renault R4, en kijkende naar jouw blok en cilinderkop kwam het mij allemaal wel héél bekend voor. Toen realiseerde ik me dat deze auto's inderdaad een Renault-blok hadden. Ik heb een tweetal jaren terug ook mijn hele blok gereviseerd, alles vernieuwd waar nodig, kleppen geslepen, alle slotte gemeten, en alles grondig schoon gemaakt, opnieuw in de lak etc etc. Zijn heel fijne motoren om aan te werken en de onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Ook mooi is het systeem met de natte bussen. Dat is allemaal niet zo vanzelfsprekend merk ik nu, met die B18 die ik nu uit elkaar heb liggen haha!

Verder zag ik een foto van je auto in Oranjewoud, grappig want ik ben daar een paar honderd meter vandaan opgegroeid. Woon je toevallig in die contreien? 

Ik blijf e.e.a. wel volgen! 

Groeten,

Rutger
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2023 16:16 #1042946 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Hoi Rutger;

Bedankt voor jouw complimenten, ik ga er bijna van blozen joh! 

Een PV544, de modellen uit die tijd spreken me ook zeker aan, elke Volvo periode had wel een aantal prachtige modellen vind ik, als kind van eind jaren 70 ben ik natuurlijk vooral opgegeroeid met de vierkante modellen als de 240, 7 en 9 serie, en natuurlijk de 3 serie waarvan mijn vader er ook twee heeft gehad, een 340 1.7 sedan en een 360 hatchback met EFI.

Ah ja de R4, ook zo'n leuk karakter wagentje, en inderdaad ook daar zat de Cleon motor al in, zei het in een andere variant (ik weet er lang niet alles van hoor, maar naar mijn weten waren er diverse cilinderinhoudsmaten en configuraties)
Dat blokje is in de basis dacht ik zo uit mijn hoofd al vanaf 1964 gebouwd tot aan 1995 in de Renault Twingo, die laatste ook met inspuiting meen ik.

Nou dat scheelt, als ik ergens tegenaan loop kan ik jou wellicht eens wat vragen.

Dan Oranjewoud, kort verhaal kort, mijn zus en zwager hebben een periode in de Knipe gewoond, en ik ben tijdens een nachtje logeren met mijn zwager in de 340 gestapt voor wat leuke plaatjes, hun trouwfoto's zijn er ook gemaakt.
Ik woon in de prachtige achterheuk samen met mijn vrouw

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
14-11-2023 14:02 #1042954 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Ah grappig Wouter,

Ik ben in De Knipe opgegroeid, tot mijn 11e. Ik ben zelf een jaren '90-kind (bj 1988), maar op de één of andere manier stonden mij uit die tijd vooral oudere auto's bij haha. Vooral aan de Renault R4 heb ik heel duidelijk de herinnering dat ik ze zag rijden. Vandaar dat ik er later ook een heb gekocht. De katterug was ook wel zo'n model dat ik altijd zag rijden. 

Ja dat Cleon-blok is heel lang in productie geweest en heeft ook nog in de Twingo gezeten, maar dan in de 1400 cc-uitvoering met injectie als ik mij niet vergis. Mijn R4 is een GTL, dus met 1100 en carburateur. Ik dacht dat er in je Volvo een 1400 zit ook?

Ja hoor, over dat blok weet ik wel het een en ander te vertellen, maar jij zo te zien ook wel haha.

Dank en succes met de 340! Ik zal je blijven volgen in deze draad.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2023 16:11 #1042958 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Leuk hoor, ja in de Volvo zit een 1397 cc Cleon motor vergelijkbaar met de C2J, Volvo noemde hem B14 en was in diverse varianten daar de jaren heen leverbaar.

Dank je, jouw topic volg ik ook, het is enorm interesant hoe anderen projecten benaderen en aanpakken, daarnaast vaak ook heel leerzaam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2023 20:28 #1042961 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Leuk verhaal. Ik ben van 1962 en heb jaren bij de Rijkspolitie gezeten, m.n. in de kop van Overijssel, Oldemarkt e.o. Ik heb heel veel in de 340 gereden, we hadden ze als surveillancewagen bij de Rijkspolitie. Eerst de 1400 cc modellen, later ook de 1700 cc versie. Ze reden prima, heerlijke stoelen. Heb zelf nog een tijd een 360 2.0 vierdeurs gehad. Het waren fijne degelijke auto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2023 10:42 #1042974 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Een mooi verhaal Rik, hopelijk heb je een fijne tijd gehad bij de Rijkspolitie.

Met de 1400cc Cleon motor is een 340 misschien geen snelheidswonder, wel draaien ze graag toeren en is de 340 met deze motor enorm goed uitgebalanceerd qua gewicht op voor en achteras, ook zijn ze niet snel geneigd ondanks de behoorlijke body-roll de grip kwijt te raken, het weggedrag is redelijk neutraal waarbij je zeker met een nat wegdek de achteras moedwillig wel een stap opzij kan laten zetten.

De 2 liter heeft naar mijn ervaring vooral koppel bij een laag toerental waardoor je niet vaak hoeft te schakelen en ook op de snelweg nog wat overhoud in de hoogste versnelling, het zijn echter geen sprinters vind ik, hoge toerentallen vinden ze niet echt fijn, daarbij zal er ook vast verschil zijn in de diverse uitvoeringen door de jaren heen. (mijn ouders hadden een B200 met brandstof injectie, zo uit mijn hoofd 115 PK)

Sommigen zien de 340 een beetje als een 'niet echte' Volvo omdat ze niet in Zweden zijn gemaakt, kleiner zijn dan de gemiddelde Volvo of een Renault motor hebben, naast dat deze opsomming ook voor andere Volvo's geldt is de bouwkwaliteit zeker Volvo waardig te noemen, dat was de algehele opinie over onze Volvo 340 en later 360 in de jaren 80 al, van de 360 weet ik zelfs het kenteken nog...

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.