Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
14-07-2023 19:56 #203817 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Dank voor dat nieuws waar de nieuwe VKV-voorheen V3C leden blij mee zullen zijn.
(en dan kunnen we nu weer met gerust hart terug naar Wouter en zijn 340....)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2023 12:10 #203824 door Stefan Ruizendaal
Beantwoord door Stefan Ruizendaal in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Misschien dan toch nog een laatste reactie over het V3C-forum: dat is nog niet offline maar er zit momenteel helaas een storing in die niet zo snel verholpen kan worden. Het is puur toeval dat dit gebeurd is vlak voor het afscheidsfeest en er wordt aan gewerkt om het weer online te krijgen én om de forumberichten over te zetten naar dit forum.

Verder mooi om te zien hoe je maar verder blijft gaan met perfectioneren van je 340 Wouter! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2023 17:44 #203827 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Cor en Stefan, bedankt voor de hoopgevende berichten, het is heel fijn te weten dat er aan gewerkt om het forum niet alleen weer in de liucht te krijgen maar zelfs hier te integreren, de VKV zijnde ons nieuwe onderkomen.

Nu nog lid worden van de VKV, dat ga ik na onze vakantie eens regelen.

En Stefan natuurlijk ook bedankt voor jouw compliment, het is een beste bak werk wat ik me met dit project op de spreekwoordelijke hals heb gehaald, het is vooral ook een prachtig leerproces en het gefet enorm veel voldoening zelfs al rijdt de Volvo voorlopig nog even niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2023 18:27 #203828 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Even reageren als een ouder VKV lid: ik vind het geweldig om het enthousiasme te zien, wat een mooie auto wordt dit! Super!
Welkom aan de 300 leden dus!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2023 18:32 #203829 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Waarvoor mijn hartelijke dank Tom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-07-2023 16:33 - 13-08-2023 15:05 #203853 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Zooooo, waar waren we gebleven?

Ah ja, laten we de motorsteun op de motorsteun monteren, altijd leuk.
Tenminste.....als je het juiste gereedschap hebt...
Ik had natuurlijk de bovenste en onderste bout tegen elkaar in kunnen draaien, en et voilà.
Maaaaarrr ik wil graag de speling aanwezig door de sleuven in de onderste motordrager behouden om eventueel nog wat te kunnen 'rommelen bij het plaatsen van motor en koppelinghuis.

Ff meten met de trusty schuifmaat leverde 30mm op aan de zeskant tussen rubber en bovenste motorsteun.
Dat is op zich niets spannends, de ruimte voor de kop van een doorsnee steeksleutel echter wel, die ruimte is maar ca 4,7mm.
Dus ben ik Google wat lastig gaan vallen met de vraag om een steeksleutel met een platte kop...ehhhh computer says no..., echter zag ik ook de woorden conussleutel steeds vaker voorbij komen, en daarop Googlend kwam ik uiteindelijk bij een balhoofdlagersleutel terecht:



Eureka!

Zo kan straks de motor erin en als laatste de moeren aan de onderzijde van de motorsteun vast.

Moment, sleutel erbij op 50Nm:





Aanhaalmarkering en doppies erop:





En dan was er nog de uitdaging rondom de ontkoppelklep, die rubbers waarmee dat ding vastzit...mjah wat moet ik daar nu nog van zeggen?
De kenners onder ons snappen het vast wel, dus eens even de raderen laten draaien om wat nieuws te verzinnen voor de bevestiging hiervan.

Ik kwam na wat prakkeseren op zogenaamde blindklink moeren of ook wel bekend als rivnuts.
Gaatjes wat door en opboren, bietje vijlen, bietje schuren, en klaar is Wouter:



Deel van de originele rubbers hergebruikt door ze wat in te korten:



Ik vind het helemaal mooi zo, als dit ding het nu niet meer mag blijken te doen dan verwissel je hem in no-time.

Zo ongeveer aan de andere kant van de motorruimte heb ik met behulp van dezelfde materialen en bijbehorende tool een 12V verdeelpunt gemonteerd, dat plastieke blokkie aan de 12V kabel die er van origine opzit bevalt me vanaf dag één al niet dus was dit het uitgelezen moment dat eens te veranderen.
Straks vanaf de accu 50mm² naar de startmotor en ook vanaf de accupool één 16mm² kabel naar het verdeelpunt, vervolgens vanaf daar de bestaande kabels naar zekeringenkast en dynamo.



Hier zal ik de kabelbundel een ietsje voor moeten aanpassen, dat is een vrij eenvoudig klusje.

Tot zover maar weer even, ondertussen ben ik ook nog altijd onderdelen aan het verven, als het hele spulletje klaar is maak ik daar ook weer even een ploatje van natuurlijk!

Een fijne werkweek of vakantie gewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2023 15:30 #204178 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Zooooo, dat was de vakantie dan, inmiddels weer een werkweek verder.

Ondertussen ben ik begonnen met wat werk aan de motor kabelbundel, te beginnen met het doormeten van alle aansluitingen.

het recept is als volgt; men neme:

- Een voeding (in centraal stand 13,8V en max 25A)
- Een multimeter die de aangeboden spanning aangeeft.
- Een multimeter om de weerstand tussen twee aansluitingen/connectoren te meten.
- Een stroomtang/meter die aangeeft hoeveel stroom er tussen twee aansluitingen/connectoren gaat lopen met als belasting één van de lampen in/aan de koplampunit.
- Een 'powerscan tool' van Autel om de voedingspanning aan te bieden aan het gemaakte circuit.

In foto vorm:











Die laatste heb ik zoals ondertussen al een aantal stukken gereedschap gekocht met als inspiratie het YT kanaal van SMA (Eric en Vanessa O) : SMA YT kanaal
Vooral zijn diagnose video's vind ik zeer leerzaam, en hij heeft een stijl van presenteren die me erg aanspreekt, een self made man met een eigen garage bedrijf die heeft geleerd om wat hij aan grijze massa heeft ook maximaal te gebruiken en daarnaast een goed gevoel voor humor heeft.
Ook zijn fouten laat hij gewoon zien en de allerdaagse gang van zaken in zijn bedrijf, daarbij geholpen door zijn charmante en slimme vrouw Vanessa.

Anyway, met bovenstaande stukken gereedschap kon ik vaststellen of elke draad in de kabelbundel nog in staat is voldoende stroom te laten vloeien naar de verbruiker, daarbij rekening houdende met de draaddikte.
Zo heb ik het grootstet gedeelte gemeten met het knipperlicht van de koplampunit (21W) en de dikkere exemplaren met dim respectievelijk grootlicht op de H4 lamp (55 en 60W)

Lang verhaal kort, tot op heden heb ik gebreken kunnen vaststellen.
Hiermee heb ik een soort van referentie zodat ik na elke aanpassing (nieuwe connectoren, aanpassing aan kabels) kan kijken of de waarden nog hetzelfde zijn.

Ook de connectoren die aansluiting maken op de Renix ga ik vervangen, na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat het hier zogenaamde (Delphi) weatherpack connectoren betreft, ik heb me een setje besteld van Astro, inclusief krimptang met twee inzetbekken: Astro 9478

Dat was het weer even voor nu, fijne zondag verder!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
14-08-2023 20:03 - 14-08-2023 20:06 #204185 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Hey Wouter, zo komen we elkaar steeds weer tegen op het internet . Leuk (en makkelijk) om ook nu hier de voortgang te kunnen zien van je grondige restauratie van je 340.

Groetjes, Kees.

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2023 15:57 - 27-08-2023 15:54 #204434 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Zo is het maar net!

Ondertussen ben ik weer wat verder met de kabelboom, afgelopen weekend nog gekampeerd voor een klein weekend op een mooie naturisten camping in de regio dus toen is er niets gebeurd en met het mooie weer ook weer veel in de tuin zitten zonnen met een boekje.

Ik ga de connectoren die ik heb kunnen verkrijgen (al dan niet gelijkend op het origineel) vervangen, vandaag begonnen met de twee zogenaamde weatherpack connectoren die de ontstekingsunit (Renix) voorzien van 12V, massa, een toerental signaal afgifte, op de andere stekker drie draden voor het vervroegen/verlaten van de ontsteking.

Als volgt;

De originele situatie voor wat betreft de connector voor ontsteking vervoeging/verlating:





Het setje met materialen en gereedschap wat ik na wat zoeken heb gevonden op de oerwoud site:



Pinnen eruit drukken met het meegeleverde stukje gereedschap:



Dat ziet er zo uit, het siliconen 'kraagje' heb ik hier al terug geschoven:



Even een stukje 'fast forward' (als ik eenmaal heel geconcentreerd bezig ben worden er geen foto's meer gemaakt)



Et voilà, een tweetal nieuwe connectoren!

Overigens doe ik de voeding en r.p.m. signaal connector nog even dunnetjes over morgen want ik ben niet tevreden over het verschil in draadlengte.

De tang werkt overigens heel goed, je moet alleen met heel veel aandacht en precisie de procedure op een bepaalde manier uitvoeren om tot een goed resultaat te komen.

Als laatste nog even de werkplek:



Als ik daarmee klaar ben morgen gaat de hele kabel weer even de motorruimte in om na te gaan of ik het nieuwe stukje isolatie tape goed heb geplaatst en dan op naar de volgende connector, stapje voor stapje en steeds alles weer doormeten want het laatste wat ik wil is een kabelbundel waar geen hout meer van klopt na een hoop werk eraan, en dan pas bij het starten van de motor en verbruikers inschakelen merken dat er van alles niet klopt...

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
26-08-2023 17:48 #204435 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Ik kijk nog steeds (met enigszins jaloerse blik) vol bewondering naar jouw inmense geduld en perfectionisme.

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.