Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT

Lees meer
29-01-2024 15:31 #1043895 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Overwogen; jazeker, ik ben nu eenmaal nogal een Pietje precies.
Nodig; nee, bij opmeten van de rand en het midden van sleepringen kwam ik tot de conclusie dat er nog geen millimeter verschil in zit.

Op de foto vertekent het misschien wat, de dynamo doet dienst op (aan) een motor die nog net geen 100.000km gedraaid heeft (en aangezien het hier niet om een FH12 gaat zal de stationair draaitijd ook behoorlijk meevallen )

Ergo; nieuwe lagers en spanningsregelaar zouden garant moeten staan voor weer duizenden kilometers laadplezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2024 16:13 - 08-02-2024 16:21 #1043978 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
"Nu alles nog een keertje meten, en daarna in elkaar frotten met nieuwe lagertjes, nieuw bevestigingmateriaal en nieuwe spanningregelaar. "

Famous last words...ahem, maar oké, het lijkt erop dat het allemaal is gelukt.

Nieuwe lagers er dus in op geperst, en dan kan het spulletje weer in elkaar:





Herken je dat, dat je zo lekker bezig bent dat je de camera met enige regelmaat  vergeet en dus wat stapjes mist?

Welnu:



Pertinax ringetje maar vervangen voor PTFE, dit zodat de pluszijde niet in contact komt met de behuizing.



Diodebrug er weerop:



Nieuwe spanningsregelaar, made in China i.p.v in France zoals de originele Valeo, het zal me benieuwen hoe lang dit meegaat, ik bewaar de oude nog wel even..





De geel gepassiveerde delen op de as:



En dan de M16 moer (sleutelwijdte 24mm) er weer op met wat rode loctite because jenever know.

Aanhalen op 45 Nm, en dan ben ik toch weer even blij met mijn 'kraaienpoot' set:



Wat op de één na laatste foto nog niet te zien is maar ik zeker nog ga doen, een moerdopje op de moer, maakt het mijns inziens helemaal af en kan er geen troep bij komen.

Dat was 'm weer even voor nu, volgende actie: radiator reinigen en compleet renoveren met een mooi spuitbusje zwart.

Al die nog een slok appelsap gaan nuttigen groeten u!

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2024 11:40 - 17-02-2024 11:45 #1044039 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Tussendoor even wat anders; het ontluchten met rempedaal werkte op de zakjapanner nog heel aardig na wat werk aan de remmerij, op de Volvo was het remsysteem zo goed als leeg en merkte ik dat het HTK ontluchten dan wat lastiger is, dus na lang dubben, Googlen, overpeinzen en wat logica van de koude grond toch maar besloten om er een setje te kopen die wat druk op het systeem zet zoals de professionele garages dat ook doen.

Het onderstaande setje vond ik op Amazon en is ook in andere webwinkels te koop, het betreft de CC-life 9044.

Op Youtube tevens te aanschouwen, daar werden een paar kleine minpunten aangehaald zoals een dop die net wat te diep zou zijn en niet goed aansluit op een VAG auto remvaatje, even getest en op de Volvo past hij feilloos.

Een ander minpuntje was het flesje dat de vloeistof uit de ontluchtnippel moet opvangen, zeker als het flesje wat vol raakt kan de lucht niet meer goed weg wat het ontluchten dan een stuk lastiger maakt.
Ik heb even met een heel kleine boor een gaatje gemaakt in de dop om dat tegen te gaan.

Zo hoop ik dan op mijn gemakkie de boel te kunnen ontluchten terwijl er ondertussen netje druk op het systeem blijft staan.
Een verschil met het garage apparaat is wel dat de druk niet door de druklucht aansluiting van de compressor geleverd wordt en je dus af en toe even moet controleren of er nog genoeg druk op het keteltje staat.
En nog belangrijker eigenlijk; let er op dat er voldoende remvloeistof in het keteltje blijft zitten, niet dat het zo'n enorme vaart loopt hoor, maar bij drooglopen van je remvaatje creëer je weer een ander probleem.

Voor degenen die nu denken, kan best wel eens handig zijn: www.amazon.nl/gp/product/B07...?ie=UTF8&psc=1

Ik wou trouwens per se eentje die op druk werkt, dat gezuig aan een nippel is heel leuk hoor, maar dat is weer een heel andere hobby.
On a more serious note, mijn ervaring ook vanuit werkzaamheden die ik voor een garage heb verricht maken dat ik een grote voorkeur heb voor ontluchten terwijl het systeem onder druk staat (ca 1-1,5 Bar)



Ondertussen wordt er zoals we dat in Nederlandzo graag zeggen KEIHARD gewerkt aan de radiator, wat ik dus eigenlijk bedoel is dat ik op mijn gemakje elke dag wat vordering maak en we zo op een gegeven moment hopelijk tot een bevredigend resultaat komen wat zijn werk nog een aantal jaren in de Volvo zal gaan verrichten.

Goed weekend!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2024 13:46 #1044203 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
En dan weer even verder met de Volvo, of eigenlijk meer zijn onderdelen.

Heden ten daage ben ik bezig met motor en radiator, de radiator op onze logeer/hobby kamer en het motorblok op de keukenta..ehh ik bedoel mijn mancave a.k.a. as de garage.

Soms loop je tegen dingen aanwaarvan je al weet dat je ze op een wat creatieve manier moet gaan oplossen zoals de roest aan boven en onderrand van de radiator, ik gebruik met enige regelmaat een roestoplosser van HG om daar een 'badje' van te maken i.c.m. warm water en daar dan het aangedane onderdeel in te laten weken.

Die radiator is zoals sommigen onder ons waarschijnlijk wel weten nogal smal en tegelijk wat breed, ik heb echt werkelijk helemaal niets waar dat kreng in past.....hoewel....wacht eens even, jaaaa dat moet wel gaan werken denk ik:



Rubber stop in de afvoer en gaan met die banaan, de RVS goot had er in ieder geval niet de minste moeite mee.
Ondertussen ligt hij weer op het droge en is één kant al in de Hammerite gezet.

Dan het motorblokje, die heb ik twee maal gereinigd/ontvet met een reinigings thinner en daarna verder voorbereid op een tweetal laagjes hittebestendige verf:





Handig hoor, die siliconen plugjes van de jungle website.

Het werkelijke verven zal nog even op zich laten wachten tot de buitenlucht wat meer moleculaire activiteit zal bevatten.

Tot zover, dit was geen punt, goedemiddag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.