Welkom, Bezoeker

Onderwerp Renovatie Volvo Amazone Philippines 1966 deel twee.

Renovatie Volvo Amazone Philippines 1966 deel twee. 17 juli 2019 21:20 #184236

• Jan van Bochove
  • Jan van  Bochove's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • '66 combi
Wàt een verhaal Johan, bewondering voor je doorzettingsvermogen!

Ik was eens bij een sloper die zelf een volvo 240 reed, ik hoor het hem nog zeggen; ieder jaar kokers volspuiten met verlopen olie, kranten er onder en volgende dag over stoffig weggetje jagen met die bak ;-)
Toen had men nog weinig met milieu......
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Renovatie Volvo Amazone Philippines 1966 deel twee. 18 juli 2019 00:32 #184241

• Johan Geers
  • Johan Geers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Beste Jan, nu je het over olie in de kokerbalken heb, ik had vroeger een collega (Ik werkte toen in Belgie begin jaren 80) die had nieuw een Renault 16 gekocht en die deed met zijn afgewerket olie hetzelfde (kokerbalken volgieten).
Pas na 14 jaar kwam de auto niet meer door de keuring en moest er aan gelast worden.
Wat ik wil zeggen olie doet toch wel iets met het roestproces want een Renault 16 die waren toch echt roestgevoelig.

m.vr.gr.

Johan Geers

Renovatie Volvo Amazone Philippines 1966 deel twee. 18 juli 2019 22:09 #184256

• Coen de Voogd
  • Coen de Voogd's Profielfoto
  • Senior Member
  • Senior Member
Afgewerkte olie bevat allerlei reststoffen van onvolledige verbranding, zoals zwavel. Als er iets corrosief is in combinatie met enig vocht dan is het wel zwavel; het product wat dan ontstaat is beter bekend als zwavelzuur. Kortom: nooit maar dan ook nooit afgewerkte olie gebruiken als ‘beschermingsmiddel’ want uitwerking is tegenovergestelde!
Hierover is ook eerder op dit forum geschreven: www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/11537-roest-conserveren .
Als je met iets van olie aan de slag wil gaan neem dan of lijnolie of lanoline (wolvet).

Laast bewerkt: door Coen de Voogd.

Renovatie Volvo Amazone Philippines 1966 deel twee. 19 juli 2019 01:12 #184260

• Johan Geers
  • Platinum Member
  • Platinum Member
He Coen die man wist niet beter, maar ja 14 jaar met een Renault 16 is toch een tijd voor zo een auto.
En in Belgie zijn de keuringen toch streng daar wordt b.v de auto met de voorwielen op twee platen gereden en die platen gaan heen en weer om de speling op de fuse en lagers te testen.
Heb ik in Nederland nog niet gezien, laat staan hier in de Filippijnen daar wordt alleen een CO test gedaan.

M. vr.gr.

Johan Geers

Renovatie Volvo Amazone Philippines 1966 deel twee. 02 aug 2019 09:47 #184490

• Johan Geers
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ondertussen nog wat herstel werk gedaan, maar het belangrijkste is de cavity wax plus die ik nu heb met de aplication wandkit.
Een systeem met drie verschillende lengtes rietjes.

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen: