roest conserveren

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2006 07:04 #52346 door
roest conserveren is gemaakt door
Mijn p1800 uit 64 wil ik op de voor dit model bekende plaatsen tijdelijk behandelen zodat de opkomende roest niet verder gaat. Het betreft voornamelijk de holle ruimtes en een aantal plekken onder de motorkap. Uiteindelijk zal mijn p1800 `onder het mes` gaan, maar ik wil er eerst nog een jaartje of 2 mee rijden voordat ze een 2de, of misschien inmiddels wel 3de, leven krijgt. Wie ervaring met conserverende middelen en wat zijn de ervaringen hiermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-04-2006 09:19 #80126 door
Beantwoord door in topic roest conserveren
Ik heb goede ervaringen met owatrol. Dit kruipt ook onder de roest. Gekookte lijnolie werkt op dezelfde manier. Overigens is de enige echte oplossing permanente verwijdering van de roest. Wondermiddeltjes die de roest omvormen in iets bruikbaars maken de beloftes op de verpakking nooit waar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2006 01:43 #80125 door
Beantwoord door in topic roest conserveren
kijk eens op www.fluidfilm.nl
ik heb het zelf gebruikt voor mijn katterug en het werkt perfect en is makkelijk aan te brengen. Ik haalde het uit Duitsland, maar het is sinds kort in Nederland verkrijgbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2006 22:04 #80124 door
Beantwoord door in topic roest conserveren
Volgens mij kun je nooit een vloeistof ónder de roest krijgen, je kan alleen de roest zo veel mogelijk afsluiten van de buitenlucht om de corrosie zo veel mogelijk af te remmen. Een (blijvend) vloeibaar produkt lijkt mij het meest voor de hand liggend. Tectyl is na droging vrij lastig te verwijderen. Vroeger liet men de kokerbalken wel eens vollopen met afgewerkte motorolie.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2006 23:52 #80123 door
Beantwoord door in topic roest conserveren
En dat moet je dus nooit doen (afgewerkte olie) ,neem dan de lijnzaadolie die al eerder genoemd is.
Afgewerkte olie is niet voorniets afgewerkt ,als de olie uit een motor(op een aardolieproduct draaiend) komt zit er een zwavel in ,dat in aan raking met vocht ,water een goedje vormt dat zwavelzuur heet...
Op zich geen probleem zwavelzuur in pure vorm (tussen 98% en 100% concentratie) tast ijzer niet aan ,alle verhoudingen er onder mag je zelf bedenken.....
En die afgewerkte olie is ook niet makkelijk te verwijderen.
Lijnzaad olie is dus danig dun dat het zich helemaal met de roest vermengt en sluit voor het grootste deel de lucht af van de roest en het onderliggende ijzer.
Lijnzaad olie is met een stoomcleaner wel weg te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2006 10:08 #80122 door
Beantwoord door in topic roest conserveren
Pure lijnzaadolie gaat stinken naar rotte vis.
En een hele dunne, goed kruipende olie kan wel degelijk in de roest kruipen.
Owatrol en de hier genoemde Fluidfilm producten zijn hier voorbeelden van. Dan heb je ook nog het RX5 RX7 programma, ik weet even het merk niet meer. Hierbij gebruik je eerst het hele dunne product en later een soort sealer.
Al deze producten hebben het nadeel dat ze na een tijdje door water weggespoeld worden. Je moet het dus echt regelmatig herhalen. Waxachtige producten zoals tectyl hebben het nadeel dat ze opdrogen en dan scheurtjes vertonen. Ook hier dus, regelmatig opnieuw doen.Ik zit zelf met een scheef oog naar Mike Sanders vet te kijken, wat zeker 10 jaar goed blijft werken. Maar ja, dat moet je op 100 graden verspuiten en dat schijnt een heel gedoe te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2006 14:00 #80121 door
Beantwoord door in topic roest conserveren
De Fluid Film producten zijn verkrijgbaar in verschillende diktes, van heel vloeibaar tot wasachtig. Je kunt ze met elkaar in elke verhouding mengen.FF NAS is zeer kruipend maar laat ook een wat dikkere laag achter en je kunnt het bij een temperatuur van 25 graden celsius met de spuitpistool verwerken. En onder de naam FF AS-R is het ook in spuitbussen verkrijgbaar. Daarbij kun je een holleruimteslang voor op de spuitbus krijgen
En dan heb je nog Perma Film, dat is een beetje vergelijkbaar met tectyl met het verschil dat het nooit uitdroogt en altijd elastisch blijft. Dat kun je ook in transparant krijgen, kun je altijd zien wat er onder gebeurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2006 20:31 #80120 door
Beantwoord door in topic roest conserveren
Prima spul. Maar je moet het wel na 3 jaar of zo herhalen. Alle waxachtige middelen drogen namelijk uit. En de fluifilm olien zijn niet langdurig waterbestendig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2006 10:17 #80119 door
Beantwoord door in topic roest conserveren
ik zou zeker geen olie / wax achtig spul nemen. Dit moet je later altijd weer verwijderen en roest gaat echt wel verder ook onder een beschermlaag. Het leed is dan vaak helemaal niet te overzien.
ik gebruik fertan dit is dus een wondermiddeltje dat echt wel werkt.
het zet de roest om en vormt hierdoor ook een beschermlaagje. Zonder verdere behandeling blijft de beschermlaag een halfjaar in takt. Het voordeel is ook dat het zo dun is dat het ook goed tussen alle naden kruipt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2006 13:53 #80118 door
Beantwoord door in topic roest conserveren
De truuk met afgewerkte olie was meer als grapje bedoeld. Maar werd vroeger inderdaad wel eens gedaan. Milieutechnisch is dit uiteraard sterk achterhaald. Sorry, wondermiddelen bestaan helaas niet. Tegenwoordig verzinkt men plaatwerk bij moderne auto's. Dit is eigenlijk de meest afdoende oplossing. Kan ook evt achteraf gedaan worden op roestgevoelige plaatsen mbv scoperen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.