Goed gekeurd!! Volvo Amazon laswerkzaamheden.

Lees meer
30-01-2019 10:07 - 30-01-2019 10:12 #181669 door 16247-dummy
Volvo Amazon laswerkzaamheden. is gemaakt door 16247-dummy
Hallo,

Afgelopen weekend eindelijk in het bezit van mijn droomauto, heb mij meteen ingeschreven bij Vkv en mijzelf voorgesteld in: "Ik en mijn Volvo"

Had dat weekend het interieur snel uit de auto en gaandeweg verbeterpunten gezien die ook weer super snel gefixt waren! Glimlachen van oor tot oor en genieten omdat het simpele techniek is, die met weinig gereedschap en creatief denken te maken waren. (Tot zover dan) alles netjes gesorteerd, gelabeld, schoongemaakt dus het blijft overzichtelijk.

Daarna de binnenkant schoongemaakt, ontvet en het plaatwerk (binnen en buiten) eens goed bekeken.

Binnen zijn her en der wat eerdere reparaties uitgevoerd, voor zover ik kan zien niet slecht gedaan (ben wel een leek betreft het werken aan een auto)

Vooraan, Links en rechts oppervlakte roest met voornamelijk aan de r.k de grotere "blaasjes" ivm lekkende kachelkraan dus de koelvloeistof zal daar de boosdoener van zijn.

Nu ben ik al heel wat uurtjes speurende op dit mooie forum voor tips, het lezen van andere restauratie projecten en zo zijn er bij mij wat vragen ontstaan:

*ideaale plaatdikte van het nieuwe plaatstaal voor de nodige reparaties?
*gegalvaniseerde/zinken plaat waarbij de delen die gelast dienen te worden, vrij maken van...goede penetratie van las, deze behandelen met zinkspray? Fluid film? RX5,7,10? Of primer en dan de kleur? Oftewel, de juiste volgorde van de verschillende soorten (chemische) middelen qua laagjes.
*de onderkant van de auto zit nog veel originele tectyleer, alles ontdoen van en opnieuw behandelen? Of zo laten en rijden?

Heb wat foto's toegevoegd, zo-ook van de dwarsbalk, mij was verteld dat daar een gaatje zit (apk afkeur) maar vind hem zo mooi rond dat ik denk dat dit gewoon zo hoort, verdere inspectie onder de auto kwam ik deze gaatjes op meerdere plekken tegen.

De plekken waar schilderstape zit, daar heb ik met een schroevendraaier zitten prikken en geluisterd, vanaf dat afgeplakte raster wil ik alles ontdoen en het blanke staal zien, zo weet ik hoe ver het roest zich heeft weten te verplaatsen. En kan dan een plan van aanpak bedenken.
Ben van mening dat oppervlakte roest, wel goed schoongemaakt, geen probleem is en dat daar nieuw schoon staal prima aan gelast (voorkeur TIG) kan worden. Zie foto's dorpel r.k. Deze plek word het meeste werk (ook apk afkeur)

Alvast bedankt voor tips of andere meningen want daar word ik alleen maar wijzer van.

Groetjes Luuk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-01-2019 11:55 #181674 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Heel veel vragen Luuk: meestal wordt zincor plaat gebruikt, zelfde dikte of een paar tienden dikker dan origineel, veel reparatie plaatwerk ook bij de club te koop; goed vastzittende tectyl weghalen doe je als je tijd teveel hebt, vooral de naden goed inspecteren op roest, stralen is het beste maar veel insmeren met HG chemische ontroester werkt ook goed, lasnaden behandelen met zinkspray, verder roestbehandeling zie de uitgebreide discussies op dit forum. en---zoveel mensen, zoveel meningen gewoon je eigen weg daarin zoeken.
Overigens heb ik je nog een Persoonlijk bericht gestuurd voor als je nog kon rijden...

Succes, Cor.
ps een enkel roestgaatje is geen afkeur hoor, 30 % per deel mag zijn weggeroest, zie de roesteisen APK op de site van de RDW.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2019 13:14 #181677 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
hallo Luuk,

Ik zie dat je veel zelfde vragen hebt, als ik een tijdje geleden.
Heb daar zelf 2 topics voor gestart; wellicht staan daar al wat antwoorden in:
www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2679...atwerk-tips-gevraagd
www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2718...hermen-van-onderkant

Ik heb de auto inmiddels van groote gedeelte van tectyl ontdaan, daar zit ook weer een verleden onder.
Wat ik zelf merk is dat het erg lastig is om een mix te maken van veel geld uitgeven (wat je doet het slechts 1 keer, dan beter goed)
maar aan de andere kant in de auto rijden.

Mijn auto is absoluut nog in goede staat, als ik het vergelijk met auto's die even snel gelast zijn. Echter is er bijvoorbeeld in het verleden wel een poging gedaan om een koker te herstellen, maar die reparatie heeft meer ellende veroorzaakt aan het goede materiaal. Dus daar komt een nieuw stuk in.. Dat was niet ingepland, maar tijdens schoonmaken van koker aan het licht gekomen.
Dus ik kocht een auto om in te rijden en even snel te laten keuren. Maar inmiddels heb ik een nieuwe hobby: auto opknappen en nog nauwelijks gereden in de auto..

Dus ik denk dat je heel goed moet bepalen wat je wil: snel dicht bakken en rijden of proberen een solide auto op te bouwen.
Mijn streven is over een paar maanden de auto te laten keuren, zomer rijden en dan upgrades doorvoeren met waarschijnlijk vervangen van motor etc.

Succes en ik wil graag de verschillende gedachten en mogelijkheden via het forum bespreken, dus stel je vragen veel en vaak!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2019 13:50 #181678 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Cor:
Bedankt voor wederom je info, inderdaad heb veel vragen maar als ik ze heb, zoek ik eerst zelf naar antwoorden, dit forum is ontzettend groot! Heel erg fijn natuurlijk, maar daarentegen is het soms lastig om te vinden wat je zoekt ivm de hoeveelheid aan informatie, wat ik vind zet me weer aan het denken, weer vragen en hoppa de cirkel is snel rond.

Pieter, dank je wel, ga het rustig nalezen met pen enpapier paraat, wat betreft de afweging, mijn 1ste gedachte was de apk punten goed, netjes en degelijk klaar krijgen voor de keuring en dan lekker rijden (liefst als daily driver) maar wat ik daar weer over gevonden heb zet me ook aan het denken (verzekeringen stellen bepaalde eisen, je opgebouwde jaren kwijt, te weinig km's die je mag maken maar dit is weer een geheel ander onderwerp)

Hoe meer mijn ogen zien hoe meer mijh handen willen wil het goed gebeurt, maar met die denkwijze blijf je zaken zien die "beter" kunnen, en opeens beland je op een spoor die vele malen langer duurt dan ik eigenlijk wil. Ik wil bezig zijn met mijn handen, meer over de auto leren, maar wel snel en goed de weg op en ondertussen zaken aan de auto verfraaien etc.

Bedankt heren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
30-01-2019 20:48 #181683 door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Hoi Luuk,

kijk eens onder mijn naam op deze site of de volgende website.
fvdluijtgaarden3.wixsite.com/volvo-amazon

Ik ben geen expert, wel enthousiast. Bijgaand een aantal 'antwoorden' .
Bepaal eerst een volgorde van het werk wat je wilt doen..
Ik heb zelf gebruik gemaakt van 1mm zincor plaat (verwijder de gegalvanizeerde laag waar gelast wordt (giftige lasdampen) !!) Voor kokers gebruik ik 2 mm.
Lasapparaat CO2 (MIG) met 0,6 mm draad werkt prima. Goede penetratie door zwaardere instelling of door het houden van een lasspleet.Ik maak alles kaal en zet alles in een 2 componenten primer (Sigma 280) (minimaal 2 lagen). De eerste laag met de kwast en roller (gaat verrassend goed, met de kwast zijn de randjes goed dicht te zetten)..
Succes met je project.

groet Frank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2019 22:47 - 30-01-2019 22:48 #181689 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Leuk project!
Als je vooral ook wilt rijden zou ik de tectyl lekker op de bodem laten zitten daar waar je geen directe aanleiding ziet (roestbobbels) om hem weg te halen. Voor je het weet heb je een mega project te pakken.

Gaatje in je dwarsbalk is niet origineel. Heeft iemand er denk ik in geboord ter afwatering of als ingang voor conservering (beide een prima plan).

Voor reparaties gebruik ik doorgaans 1 mm zincor, balkjes dikker, 1,5 of kokers 2. Als het goed te vormen moet zijn dan geen zincor maak blanke plaat. Wel met als voorwaarde dat beide kanten toegankelijk moeten zijn na het lassen om een goede conservering aan te brengen.
Voorheen laste ik altijd met 0,6 mm draad, maar tegenwoordig met 0,8. Dat geeft net wat meer inbrand power voor mijn gevoel en soms waar nodig juist meer 'vulling'. Overigens wel cruciaal om reparatiestukjes ERIN te lassen en niet op een gat. Dan krijg je dubbele plaat.
Ik weet niet in hoeverre je TIG ervaring hebt? Zo niet, dan is MIG makkelijker te leren en ook geschikter voor aan een auto voor een beginner. TIG ben ik aan het leren en vind ik echt een "werkbankproces" met een comfortabele houding en zeer schone plaat.

Zelf vind ik de paarse 3M Clean and Strip schijven erg fijn werken. Die halen wel verf weg, maar geen metaal. Te koop voor op de boormachine of als roloc.

Qua conservering is het een beetje wat je wilt.
Mooiste is epoxy (en die Sigma die Frank ook noemt kan ik ook aanbevelen). Maar dat is wel een 2K product en ik vind het daarmee hoogdrempeliger. De RX5 en RX10 zijn meer "ach als er nog een restje oppervlakteroest zit, prima" en het is uit het zicht. Eerst RX5 erop en dan "aflakken" met RX10 en het gaat weer best een hele tijd goed.

Wellicht nog wat leuk leesvoer: Mijn verslag van de restauratiecursus die ik volgde
Die cursus is sowieso een aanrader mocht je de tijd en het geld ervoor hebben.
Succes met je project!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2019 08:43 - 31-01-2019 09:19 #181692 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Leuk stuk om te lezen! Dank je wel, heb nu wat meer gegevens om tot een keuze en hopelijk een goed en mooi resultaat te komen.

Heb best wat (las) Tig ervaring, snapt dat het met Mig wat makkelijker lassen is maar indien je gaat werken met hamer en tas kan de las scheuren, Mig gaat gepaard met het nodige schuur en slijpwerk. Tig is heter, de plek is kleiner qua hitte die je erin pompt, waardoor hopelijk minder oppervlakte spanning (minder buigen, trekken van het materiaal, minder slijpwerk) minder tot geen rook, geen las spetters, niet hoeven afbikken/slijpen, dit alles spreekt mij erg aan met een inpandige garage in een rijtjes huis. Indien Mig toch net wat beter uitkomt of het werkstuk vraagt erom dan kan ik daar ook op terug vallen.
Ben wel in leek ja, met het werken aan een auto. Metwerken met metaal heb ik wat jaartjes ervaring, het blijft een afweging tussen voor en nadelen..

Bedankt voor je berichtje stel ze allen op prijs!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2019 00:53 #181819 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Hoi,
Tussen de bekende, dagelijkse rituelen en verplichtingen door, toch nog mijn handen wat vuil kunnen maken. Afgelopen weekend gelukkig meer tijd gehad en gelukkig ook wat zaken kunnen afstrepen, vooral vandaag een productieve avond gehad,
jammer genoeg afgesloten met een kleine teleurstelling.

De mooie, tevreden, gelukkig en wat voel ik mij trots en fijn momenten:
Radiateur en blok gespoeld en ververst. (Cor!! Nogmaals bedankt!)
V-snaar weer in lijn. (Dynamo stond echt scheef)
Luchtfilter sloot niet goed af en piepte haast continue (dacht eerst dat het de v-snaar was.
Toch het luchtfilter, alles weer mooi rond gebogen en ook die piep verholpen.
Claxon weer werkend, de kabel die in de stang gaat was gebroken, cm of 4 van het contact op het stuur, geprobeerd te solderen maar uiteindelijke besloten om via de oude een nieuwe kabel te trekken. Claxon deed het maar eenmalig, contafjes schoonmaken,
alles nagelopen en doorgemeten. Geen resultaat. Na wat speurwerk bleek dat de aarde kabel via de accu de schuldige was. Wat verf weggeschuurd, ringetjes (2 st) er tussen uit gehaald zodat de hele kabel contact maakt en de claxon werkt!

Hierna ging mijn aandacht naar het pompje van de ruitensproeier, misschien was de aarde ook daarvan de boosdoener. Ook hier het een en ander doorgemeten en na het openschroeven van, hem een kleine slinger gegeven en ook deze werkt weer!!!

"Minder, wat baal ik, wat stom van mij moment"
Die via dit schrijven ook wel weer wat oplucht, sleutel breekt af in de tankdop. Deze zit nu echt op slot.

Geen beweging in te krijgen, sleutel krijg ik er niet uit, benzinetank volgens meter wel bijna leeg maar
Boren en slijpen is geen optie, magneten werkte ook niet. Grrrrrr iemand tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2019 18:55 #181832 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Sleutel eruit wippen; met een klein boortje is het mij gelukt. Hopelijk is ie niet gedraaid.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2019 19:10 #181836 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Het is gelukt, heb hem met wat kracht door kunnen draaien, sprong toen aan 1 kant los en de andere kant met wat wrikken ook. Cilinder en sluit mechanische eruit dus er zit nu een tijdelijke dop op die los en vast kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.