ontroesten en beschermen van onderkant

Lees meer
08-12-2017 14:20 - 08-12-2017 15:57 #173744 door Pieter
Ik ben bezig met een volvo amazon. En op zoek naar antwoorden..
Tevens heb ik zelf heel veel leeswerk gedaan, maar wil graag nog wat actuele meningen horen over ontroesten en beschermen van de onderzijde.
Ben bekend met de roesttesten, zoals deze www.oldtimer-markt.de/rostschutztest
Maar dat is allemaal gebaseerd op een stuk metaal statisch laten roesten.. Niet helemaal hetzelfde als de onderzijde van een auto.

Verder viel het me op dat ieder merkforum wel een overzicht heeft van middelen en de ervaringen bij de eigen auto's.
Ik kan hem op dit forum niet vinden en de meeste info staat in de vooral oudere topics, waar de foto's vaak verdwenen zijn.

Mijn verhaal:
Mijn auto heeft 8 jaar in de stalling gestaan en ik ben hem technisch weer in orde aan het maken.
Als eerste heb ik remmen aangepakt en nu ben ik bezig om de slechte stukken plaat te vervangen. Daarna kan ik hem laten keuren en wat rij ervaring opdoen.
Echter weet ik of hij fijn rijdt en of er nog rare gebreken in de bijv de aandrijving naar boven komen.

Dus veilig rijdend maken is nu de koers.
Echter mijn draagarmen zien er nu zo uit:

Combinatie van olie, oud vet, undercoating en roest.
Op termijn wil ik dit wel netjes gaan maken, maar heeft nu nog geen prioriteit.
Uit elkaar halen, alles stralen oid en weer samenbouwen met verse rubbers is het beste, I know.
Echter nu met de staalborstel over de uitstekende delen en tevens ook de rubbers, lijkt me ook niet de ideale oplossing?!
Dus ik zoek het meer in een penetrerend middel wat ontroestend werkt en beschermt.

De vragen:
- Met welke middelen kan ik nu een bescherming aanbrengen, zodat er iig een roest preventie is?
Dit is ook voor de onderzijde van de auto, waar op sommige plaatsen echter wel de undercoating reeds verwijderd is.
Maar wel dusdanig dat ik over een jaartje weer verder kan met echt grondig aanpakken. En dus niet alle tectyl oid er weer heel moeilijk af kan krijgen..
- Wat te kiezen als eindlaag in de wielkasten: wat raden jullie aan als steenslagbescherming anno 2017?

Dit zijn wat opties waar ik tussen twijfel, dus ik hoor graag jullie ervaringsverhalen / meningen over deze producten.
ontroesten
technolit rustox: www.nonpaints.com/nl/technolit-rustox-ro...erings-spray-810-006 - Is dit spul echt zo goed dat het meer dan 30,- per spuitbus kost?
Dinitrol ML spuitbus: www.eendenspul.nl/producten/2cv/roest-be...l-ml-spuitbus-detail
Dinitrol RC900 spuitbus

Ranex Rustbuster heb ik zelf nu in gebruik, maar merk dat het niet zo penetreert zoals ik hoopte. Onder de zwarte laag, is nog steeds wat (rest) roest aanwezig.
Ranex Rustbuster www.marinediscounter.nl/ranex-rustbuster-250-ml.html

beschermen
Brantho Korrux 3 in 1 www.budgetverf.nl/producten/verf-voor-ku...antho-korrux-3-in-1/
fluid film - www.fluidfilm.nl/over/
RX producten - www.caprotech.nl/rx
International Interthane 990

undercoating / afwerkingslaag
Unterbodenschutz Presto Pinseldose www.te-taxiteile.com/autobedarf/old-und-...to-pinseldose-1300gr
Dinitrol Protect Super 447

En als extra:
lasprimer
Mahotec Inoxspray www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Inoxspray.htm

Graag aanvullen als je betere spullen weet :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2017 14:28 #173745 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic ontroesten en beschermen van onderkant
Mocht niet meer links invoegen in hoofdbericht... dus deze maar even als reserve. Zodat ik ze later nog in dit bericht kan toevoegen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2017 11:35 #173756 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ontroesten en beschermen van onderkant
Ja, door de bomen is het bos niet meer zien....
Bij een wagen die rijdend moet blijven, is het lastig en ik zie maar al te vaak dat door overtollige tectyl de afwater openingen dicht zitten...
Dus zo maar er wat overheen spuiten breekt je op den duur op.
Ook dat mensen na het lassen niks doen aan de holle ruimtes, die door de warmte alle bescherming kwijt zijn, zie ik vaak bij dorpels.
Dan roest de hele zaak er binnen 5 jaar weer uit.

Feitelijk moet je onderscheid maken in buitendelen en holle ruimtes, geen of wel roest.
Je moet kiezen voor een hechtende en elkaar verdragende combinatie, dus tot en met de eindlak.
Tectyl hardt na 30 jaar uit, gaat scheuren en zo komt vocht eronder, ik kies er altijd voor om de onderzijde te ontdoen van tectyl en goed te ontvetten. Op jouw foto zie je dat het dwarsbalkje al roest door tectyl heen, dan helemaal ontdoen van tectyl ( het er gewoon af slaan met beitel en vetoplosser voor de laatste resten).
Zelf gebruik ik RX5 op de roestende delen, een of twee lagen en laat deze goed uitharden dan afwerken met RX10 in de gewenste RAL kleur.
RX10 is glanzend en wordt heel hard, ev. afwerken met een laag Clear Coat.
Balken en andere holle ruimtes RX5 in spuiten, tweede laag RX7, van Caprotech
Probleem is dat Epoxy niet over de RX kan, dus dit is alleen voor de onderzijde of binnen bodem/kofferruimte.
Als er weinig tot geen roest is, haal roest zo veel mogelijk weg en werk met 2K Epoxy verf rondom, zeker ook gelaste delen.
Zink primer kan ook.

Voor holle ruimtes met geen/weinig roest kun je kiezen voor een anti-roest middel op vette basis, zoals Fluid film of Waxoil.
Deze kwamen er in de langlopende onderzoeken als best uit, ook kan dit over 2K epoxy.

Inmiddels heb ik wagens die 5- 6 jaar geleden met RX zijn behandeld en blijven goed.
Die roestomvormers gebruik ik niet, omdat deze slechte hechting geven voor verdere behandeling met verf.

Als je wat foto's laat zien vooraf, dan wil ik wel mee denken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2017 13:48 #173759 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic ontroesten en beschermen van onderkant
Dag Pieter,
We zien hier dat U goed bezig bent met de Amazon op een rolbar.Zo is er de mogelijkheid om de oude beschermlaag
die bereikbaar is geheel te verwijderen tot aan de bij de fabriek aangebrachte dompellaklaag (rood).
Rot plaatmateriaal vervangen en oppervlakkige roest verwijderen met 3M Scotch-Brite borstel nr. 05810. Daarna
goed ontvetten en epoxy 2K aanbrengen en na droging afwerken met Motip overspuitbare undercoating no. 000033.
Ook verkrijgbaar in wit.De onderste draagarmen zijn alleen te redden door ze te stralen. Als deze te ver verroest zijn
dan beter vervangen door latere type met 2 bout bevestiging steuntje voor de schokbreker.
Als roestpreventie gebruik ik transparante Wax 3M 08929. Er zijn zoveel verschillende middellen dat er ook veel
verschillende ervaringen op het forum worden geplaats.

Veel sucses met de restauratie en in de bijlage een foto van mijn Amazon Combi. Groeten Albert.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
09-12-2017 16:15 #173762 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic ontroesten en beschermen van onderkant
Ik heb goede ervaringen met RX5 en RX7. Ook met Owatrol wat dezelfde eigenschappen heeft als RX5. Het voordeel van de RX serie is dat je het in spuitbussen en in blik kan kopen en het van over roest heen met RX5 tot een eindlaag RX7 voor holle ruimten of RX10 als afwerklaag. Owatrol heeft alleen de blake variant en een roodbruine. Geen afwerklaag of systeem voor holle ruimtes.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2017 10:33 #173765 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic ontroesten en beschermen van onderkant
bedankt voor de reacties!

Ik heb RX5 en RX10 staan. Dus goed om te horen dat de ervaringen hiermee ook goed zijn.
Het enige wat me afschrikt bij het gebruik van RX (voor de draagarmen) is dat dat de definitieve keuze is. Dus niet eenvoudig te verwijderen om alsnog in de epoxyprimer te zetten..

Iemand ervaring met Owatrol CIP? Dringt dat lekker door in de roest of ook slechts oppervlakkig..? CIP is namelijk wel overschilderbaar met 2K systeem; dus dat lijkt ideaal.

Gebruiken jullie ook RX10 in de wielkasten, RX10 als laatste of met daarbij een exta afwerklaag?
En Albert als ik zoek op Motip 00033, zie ik dat het bitumen undercoating is. Is dat dan niet weer hetzelfde als wat eronder zit? Dus uiteindelijk weer uitdrogen en vochtophoping? Ben benieuwd naar jouw ervaring hiermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2017 10:52 #173767 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic ontroesten en beschermen van onderkant
Oja, heeft iemand een overzicht waar de afwateringspunten horen te zitten en evt nog aanbevelingen voor extra gaten?!

Zo heb ik gehoord dat midden van onderzijde deur ook een goede plek is voor extra gat. Wellicht nog meer gaten maken; onderzijde A stijl misschien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2017 12:26 #173770 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic ontroesten en beschermen van onderkant
Dag Pieter,
Op de verpakking van Motip staat bitumen maar het is geen bitac,Bij uitharding is het glad en niet plakkerig.
De witte bodem is over de Motip undercoating met 2k autolak in kleur gespoten.Bij het aanbrengen van de
undercoating is een compressor en spuitgereedschap wel een vereiste om een mooi oppervlak te verkrijgen.
De Callifornia Green voor en na de behandeling in zwart,en bij de bevestigingsgaatjes nog een laagje wax.
De undercoating heb ik aangebracht met 8 bar om het materiaal efficient te verwerken.De groene 10 bussen.
Hierbij nog enkele afbeeldingen van afwaterings openingen.

Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
10-12-2017 12:51 #173772 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic ontroesten en beschermen van onderkant
Ik heb de Owatrol olie gebruikt, zo dun als water dus loopt overal tussen. Deze olie droogt net als RX5 hard op en is overschilderbaar. Ook Owatrol CIP gebruik ik, het werkt net zo goed als de Owatrol olie maar is goed zichtbaar door de kleur. Vind ik een voordeel omdat je ziet waar je geweest bent. Maar het belangrijkste is dat alle drie de systemen, Owatrol olie, Owatrol CIP, RX5, een of meer afwerklagen nodig hebben.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2017 08:51 #173783 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ontroesten en beschermen van onderkant
Prachtig project die Amazon, goed te zien hoe de afwateringsopeningen zitten in de originele dorpel....mochten die er niet meer zijn dan zou ik per dorpel/zijde drie gaten boren van 8 mm en iets buigen zodat de voorzijde naar buiten staat en er geen water in komt.
De deur heeft er twee, ik adviseer ook een 8 mm gat in het midden - in lijn met de andere twee - te boren.

Ook de kokerbalken hebben afwatering en deze zitten vaak dicht gelast, ten eerste kun je er niet bij voor antiroestbehandeling en ten tweede kan water er niet uit....
Ik had het geluk een hele originele Amazon te fotograferen en te zien hoe het door Volvo origineel is gedaan, er zijn ronde openingen, maar ook kleine rechtopstaand en driehoekig bij dwarsbalkjes.
Hier is hoe dat er uit ziet.


Zo zit de kriksteun origineel


Zo het dwarsbalkje


en aan de andere kant van de kokerbalk


En kriksteun achter

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.