Amazon 121 1966 project
- Frank van de Luijtgaarden
- Premium lid
Minder
Meer
04-03-2018 15:43 - 11-04-2021 21:31 #175593
door Frank van de Luijtgaarden
Amazon 121 1966 project is gemaakt door Frank van de Luijtgaarden
Al een tijdje aan het kijken om een oldtimer op te gaan knappen.
Na wat zoeken op het internet bij een Volvo Amazon uitgekomen. In de zomer van 2015 aangeschaft.
Een tijdje een blog bijgehouden op
fvdluijtgaarden3.wixsite.com/volvo-amazon/blog
Intussen volledig op het forum van de VKV.
Na wat zoeken op het internet bij een Volvo Amazon uitgekomen. In de zomer van 2015 aangeschaft.
Een tijdje een blog bijgehouden op
fvdluijtgaarden3.wixsite.com/volvo-amazon/blog
Intussen volledig op het forum van de VKV.
Laatst bewerkt 11-04-2021 21:31 door Frank van de Luijtgaarden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 805
04-03-2018 19:42 #175598
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Amazon 121 1966 project
Hallo Frank;
ik heb met veel interesse je blog gelezen en de foto's bekeken. Mooi dat je zoveel plaatdelen zelf maakt met eenvoudig gereedschap. Daar kan menigeen nog wat van leren. Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die zelf aan de slag gaan en met beperkte middelen een goed resultaat krijgen. een auto wegbrengen naar een professional met een zak geld erbij is geen kunst. Ik volg je blog met belangstelling!
gr. Cor.
ik heb met veel interesse je blog gelezen en de foto's bekeken. Mooi dat je zoveel plaatdelen zelf maakt met eenvoudig gereedschap. Daar kan menigeen nog wat van leren. Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die zelf aan de slag gaan en met beperkte middelen een goed resultaat krijgen. een auto wegbrengen naar een professional met een zak geld erbij is geen kunst. Ik volg je blog met belangstelling!
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1420
04-03-2018 22:24 #175601
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Amazon 121 1966 project
Met veel plezier naar je website gekeken Frank, erg knap en heel mooi werk heb je geleverd. Ik ben het helemaal met Cor eens, met een bak geld kun je alles laten maken. Het restauratie werk wat jij hier laat zien geeft heel veel voldoening en laat ook zien wat er allemaal mogelijk is met beperkte middelen. Heel handig idee trouwens die magneten, die ga ik ook kopen.
Heel veel succes, ik blijf je graag volgen.
Groeten, Rob
Heel veel succes, ik blijf je graag volgen.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 431
08-03-2018 12:03 #175672
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic Amazon 121 1966 project
Hoi Frank,
Mooi project.
Ik zie veel vergelijkbare uitdagingen.
succes met de laatste laswerkzaamheden.
Gr. Maikel
Mooi project.
Ik zie veel vergelijkbare uitdagingen.
succes met de laatste laswerkzaamheden.
Gr. Maikel
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-05-2018 21:42 - 08-01-2020 21:26 #177014
door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Amazon 121 1966 project
Het is weer even geleden, bijgaand een update.
De achterzijde is qua plaatwerk (lassen slijpen) gereed. De laatste restjes dempingsplaat zijn verwijderd en alles in de kofferbak lichtjes opgeschuurd. Het beugeltje achter de reserve wiel bak zit terug op zijn plek. Dit geldt ook voor de beugels van de spatlaphouder. Tevens nog een spatlaphouder bijgemaakt.
Na al het lassen eindelijk het moment om de achteras er onderuit te halen. Alle bouten en moeren gaven zich zowaar gewonnen. Voor de achteras een bokje gemaakt.
Met extra as steunen de bodem ter plaatse van de kokerbalken ondersteunt. Met een krik de as op het bokje laten zakken. Zonder enige krachtinspanning de as onder de auto uit gereden. Scheelt ook veel ruimte. Als niet onder auto gewerkt hoeft te worden, wordt de as terug onder de auto gezet.
Verschillende stukken zijn al uit de tectyl gehaald. Voordeel van 52 jaar oude tectyl is, is dat deze bros is. Met een houtbeitel en een lichte hamer laat de tectyl eenvoudig los. De lak komt er als nieuw onderuit. Tot aan de motor alles onder de auto uitgehaald, brandstofleiding, remleidingen, handrem uitlaat. Gelukkig geen nieuwe verrassingen.
Volgende stap wordt de motor en voortrein demonteren met als eerste doel de onderzijde in de 2K te zetten (zal nog wel even duren voor het zover is)
De achterzijde is qua plaatwerk (lassen slijpen) gereed. De laatste restjes dempingsplaat zijn verwijderd en alles in de kofferbak lichtjes opgeschuurd. Het beugeltje achter de reserve wiel bak zit terug op zijn plek. Dit geldt ook voor de beugels van de spatlaphouder. Tevens nog een spatlaphouder bijgemaakt.
Na al het lassen eindelijk het moment om de achteras er onderuit te halen. Alle bouten en moeren gaven zich zowaar gewonnen. Voor de achteras een bokje gemaakt.
Met extra as steunen de bodem ter plaatse van de kokerbalken ondersteunt. Met een krik de as op het bokje laten zakken. Zonder enige krachtinspanning de as onder de auto uit gereden. Scheelt ook veel ruimte. Als niet onder auto gewerkt hoeft te worden, wordt de as terug onder de auto gezet.
Verschillende stukken zijn al uit de tectyl gehaald. Voordeel van 52 jaar oude tectyl is, is dat deze bros is. Met een houtbeitel en een lichte hamer laat de tectyl eenvoudig los. De lak komt er als nieuw onderuit. Tot aan de motor alles onder de auto uitgehaald, brandstofleiding, remleidingen, handrem uitlaat. Gelukkig geen nieuwe verrassingen.
Volgende stap wordt de motor en voortrein demonteren met als eerste doel de onderzijde in de 2K te zetten (zal nog wel even duren voor het zover is)
Laatst bewerkt 08-01-2020 21:26 door Frank van de Luijtgaarden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
23-05-2018 22:28 #177016
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Amazon 121 1966 project
Goed bezig Frank, genot om naar te kijken, mooie werkplek heb jij daar.
Fijn dat er geen nare plekken meer tevoorschijn kwamen!
Fijn dat er geen nare plekken meer tevoorschijn kwamen!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-07-2018 23:01 #177640
door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Amazon 121 1966 project
De tectyl is voor het grootste gedeelte verwijderd. Het is op zich goed te doen, maar echt een monnikenwerk. Het allergrootste nadeel is dat de tectylstukjes overal liggen en tegen de vloer aangeplakt zitten. Ter plaatse van de kofferbak met een roterende staalborstel de laatste restanten tectyl weggehaald. Het resultaat mag er zijn.
Zoals het er nu voorstaat maak ik de auto niet helemaal kaal tot het staal maar laat waar het kan de primer laag zitten. Ik doe nog wel een test of het geen probleem geeft met de 2K primer (Sigma 280).
Op het gemakje de motor en de voortrein helemaal vrijgemaakt.
Met behulp van de poetsbrug de voortrein onder de auto uitgehaald. Met de motor hetzelfde gedaan. Deze eerst in een strop gehangen en uiteindelijk op een bok laten zakken. Ging goed (gecontroleerd).
Naast de auto de voortrein gedemonteerd. Eén boutje van de onderste montageplaat van de demper brak af. De rest kwam goed los. Met een draadeind de veer ingedrukt, om zo de armen los te kunnen sleutelen.
Het bleek dat de onderste ring van de linker veer gebroken was. Ik ben er over aan het denken een verlagingsset te kopen.
Om wat meer plaats te hebben in de garage, een houtenbok gemaakt. De auto kan alle kanten op gezet worden en ideaal om de achterzijde en voorzijde verder af te maken.
Zoals het er nu voorstaat maak ik de auto niet helemaal kaal tot het staal maar laat waar het kan de primer laag zitten. Ik doe nog wel een test of het geen probleem geeft met de 2K primer (Sigma 280).
Op het gemakje de motor en de voortrein helemaal vrijgemaakt.
Met behulp van de poetsbrug de voortrein onder de auto uitgehaald. Met de motor hetzelfde gedaan. Deze eerst in een strop gehangen en uiteindelijk op een bok laten zakken. Ging goed (gecontroleerd).
Naast de auto de voortrein gedemonteerd. Eén boutje van de onderste montageplaat van de demper brak af. De rest kwam goed los. Met een draadeind de veer ingedrukt, om zo de armen los te kunnen sleutelen.
Het bleek dat de onderste ring van de linker veer gebroken was. Ik ben er over aan het denken een verlagingsset te kopen.
Om wat meer plaats te hebben in de garage, een houtenbok gemaakt. De auto kan alle kanten op gezet worden en ideaal om de achterzijde en voorzijde verder af te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-01-2020 10:46 - 04-01-2020 11:00 #186463
door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Amazon 121 1966 project
een kleine uodate:
- het laswerk aan de body is klaar (schermen en deuren mogen nog) De onderzijde staat in de eerste laag 2 componenten primer.
- het dashboard de overbodige gaten (maar 16) dichtgemaakt
- het laswerk aan de body is klaar (schermen en deuren mogen nog) De onderzijde staat in de eerste laag 2 componenten primer.
- het dashboard de overbodige gaten (maar 16) dichtgemaakt
Laatst bewerkt 04-01-2020 11:00 door Frank van de Luijtgaarden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-01-2020 10:49 #186464
door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Amazon 121 1966 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-01-2020 10:52 #186465
door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Amazon 121 1966 project
- de aandrijflijn is gestraald, in de 2 - componenten primer gezet en afgelakt met 2K (op een paar onderdeeltjes na. de veren en de stabilistie stang worden rood gepoedercoat))
De bekende driehoekjes van het sub frame zijn dichtgelast.
De bekende driehoekjes van het sub frame zijn dichtgelast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.