Amazon 121 1966 project
- Frank van de Luijtgaarden
-
- Offline
- Expert lid
-
Na wat zoeken op het internet bij een Volvo Amazon uitgekomen. In de zomer van 2015 aangeschaft.
Een tijdje een blog bijgehouden op
fvdluijtgaarden3.wixsite.com/volvo-amazon/blog
Intussen volledig op het forum van de VKV.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 770
ik heb met veel interesse je blog gelezen en de foto's bekeken. Mooi dat je zoveel plaatdelen zelf maakt met eenvoudig gereedschap. Daar kan menigeen nog wat van leren. Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die zelf aan de slag gaan en met beperkte middelen een goed resultaat krijgen. een auto wegbrengen naar een professional met een zak geld erbij is geen kunst. Ik volg je blog met belangstelling!
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1421
Heel veel succes, ik blijf je graag volgen.
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 428
Mooi project.
Ik zie veel vergelijkbare uitdagingen.
succes met de laatste laswerkzaamheden.
Gr. Maikel
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frank van de Luijtgaarden
-
- Offline
- Expert lid
-
De achterzijde is qua plaatwerk (lassen slijpen) gereed. De laatste restjes dempingsplaat zijn verwijderd en alles in de kofferbak lichtjes opgeschuurd. Het beugeltje achter de reserve wiel bak zit terug op zijn plek. Dit geldt ook voor de beugels van de spatlaphouder. Tevens nog een spatlaphouder bijgemaakt.
Na al het lassen eindelijk het moment om de achteras er onderuit te halen. Alle bouten en moeren gaven zich zowaar gewonnen. Voor de achteras een bokje gemaakt.
Met extra as steunen de bodem ter plaatse van de kokerbalken ondersteunt. Met een krik de as op het bokje laten zakken. Zonder enige krachtinspanning de as onder de auto uit gereden. Scheelt ook veel ruimte. Als niet onder auto gewerkt hoeft te worden, wordt de as terug onder de auto gezet.
Verschillende stukken zijn al uit de tectyl gehaald. Voordeel van 52 jaar oude tectyl is, is dat deze bros is. Met een houtbeitel en een lichte hamer laat de tectyl eenvoudig los. De lak komt er als nieuw onderuit. Tot aan de motor alles onder de auto uitgehaald, brandstofleiding, remleidingen, handrem uitlaat. Gelukkig geen nieuwe verrassingen.
Volgende stap wordt de motor en voortrein demonteren met als eerste doel de onderzijde in de 2K te zetten (zal nog wel even duren voor het zover is)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1253
Fijn dat er geen nare plekken meer tevoorschijn kwamen!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frank van de Luijtgaarden
-
- Offline
- Expert lid
-
Zoals het er nu voorstaat maak ik de auto niet helemaal kaal tot het staal maar laat waar het kan de primer laag zitten. Ik doe nog wel een test of het geen probleem geeft met de 2K primer (Sigma 280).
Op het gemakje de motor en de voortrein helemaal vrijgemaakt.
Met behulp van de poetsbrug de voortrein onder de auto uitgehaald. Met de motor hetzelfde gedaan. Deze eerst in een strop gehangen en uiteindelijk op een bok laten zakken. Ging goed (gecontroleerd).
Naast de auto de voortrein gedemonteerd. Eén boutje van de onderste montageplaat van de demper brak af. De rest kwam goed los. Met een draadeind de veer ingedrukt, om zo de armen los te kunnen sleutelen.
Het bleek dat de onderste ring van de linker veer gebroken was. Ik ben er over aan het denken een verlagingsset te kopen.
Om wat meer plaats te hebben in de garage, een houtenbok gemaakt. De auto kan alle kanten op gezet worden en ideaal om de achterzijde en voorzijde verder af te maken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frank van de Luijtgaarden
-
- Offline
- Expert lid
-
- het laswerk aan de body is klaar (schermen en deuren mogen nog)

- het dashboard de overbodige gaten (maar 16) dichtgemaakt
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frank van de Luijtgaarden
-
- Offline
- Expert lid
-
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frank van de Luijtgaarden
-
- Offline
- Expert lid
-
De bekende driehoekjes van het sub frame zijn dichtgelast.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.