Goed gekeurd!! Volvo Amazon laswerkzaamheden.

Lees meer
10-09-2019 15:56 #185171 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
O ja. Dit was ik even vergeten te melden. Dit vind ik wel een mooi verhaal om hier aan toe te voegen.

Gisteren kwam er een oudere meneer langs gelopen en we maakte een praatje. Hij had 50 jaar een auto garage gehad (voornamelijk Citroën) en deze beste meneer zei dat hij mij al vaker had zien ploeteren aan de auto. Vroeg op een gegeven ment of ik misschien interesse had in “oud” plaatwerk gereedschap. Blijkt dat deze meneer een straat achter mij woont, met de held meegelopen en ben nu de trots eigenaar van onderstaande foto.

Ook een medeforum gebruiker heeft mij afgelopen dagen ontzettend geholpen. (Ja Maikel! Ik bedoel jou!) heeft aangeboden lasklemmen op te sturen. Deze kan ik met aankomende klussen goed gebruiken! Maikel nogmaals dank.

Groetjes Luuk.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2019 11:20 #185588 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Ben met mijn nieuwe baan gestart, gelukkig mijn (klus) vakantie tof kunnen afsluiten met een bezoek aan Rosmalen, met een mooi gezelschap die kant op geknald, (leuke dingen gescoord en mijn ogen uitgekeken.

Een nieuwe baan is altijd weer even wennen, veel nieuwe indrukken en alles wat er nog meer bij komt kijken. Het mooie is dat ik mijn kop leeg kan maken door lekker aan de auto te werken en alle zaken meteen een plek kan geven. Heb gelukkig weer een paar stappen in de goede richting gezet.

Even terug naar de beurs, heb daar nieuwe oogwimpers gekocht, helaas hadden ze dat gaas (ook wel keienvangers genoemd) niet erbij liggen maar dat komt vast goed. Meteen 2 (reserve) deurhendels gekocht, wil namelijk wat van messing proberen te draaien, haal ik dat zwarte plastic eraf, staat denk ik mooi bij alle gouden letters op de Volvo. Mocht het nou niet lopen zoals ik in mijn hoofd heb, dan heb ik de originele hendels nog in mijn bezit. Ik was aardig op weg, helaas gaf het oude draaibankje tijdelijk de geest, de conische lagers zijn op... maar dat is een heel ander onderwerp. Ik ging die kant op voor een nieuw dashboard deck, jammer genoeg nergens kunnen vinden dus toen wat kleine zaken gekocht die ook op mijn verlanglijst stonden alleen dan wat lager... daarnaast nog 2 soorten plamuur gekocht, Grote potten en de prijs, daar was niks over te zeggen.

Ook epoxy primer ingeslagen en hoe noem je dat.... een soort plamuurmes (zonder handvat) in verschillende grote en vormen om het op de auto te smeren.

Terug naar de auto, ben verder gegaan met de dorpel, had daar al wat foto’s van gestuurd. Plan van aanpak bedacht en heb eerst de roestplekken geschuurd met een staalborstel, oppervlakte roest vloog er zo af, de grote roestplekken heb ik eruit geslepen, binnenkant dorpel ook zo behandeld en daar viel het echt mee, stofzuiger slang erin en alles ontvet en schoongemaakt. Dit behandeld met epoxyprimer, buitenkant gemaakt van 2mm plaatstaal (verzinkt) versteviging van hoeklijn erin gelast voor de krik en dit weer met een extra 2mm plaatstaal gelast aan de binnenkant. Alle 90 graden hoeken gelast en het gat geboord en gevijld waar de rubberen dop in moet.

Aan de Binnenkant heb ik de las afgeplakt met schilderstape en toen gespoten in de epoxy primer. Eenmaal tevreden de koker gelast, mooie doorlas alleen aan de onderkant, dat had mooier gekund vind ik zelf maar vast zit het zeker. Blijft lastig lassen met de beperkte ruimte, een brug was toen echt handig geweest maar je werken met wat je hebt. Bij de reparatieplaat heb ik alle de gaatjes geponst en een nieuw plaatje gemaakt die de dorpel afdekt.

Toen door naar de wielranden, toen ik eenmaal goed zicht had, begreep ik wat er in het verleden uitgevoerd is. Er zat een Flinke deuk vlak onder de sierlijs en net boven de rand van de wielkast, dit vol gesmeerd met plamuur en toen een nieuwe wielrand eroverheen gelast. Die kon ik met een beiteltje, op de dunne las losslaan, nieuwe wielrand is in huis maar eerst moet ik op sommige plekken, van de binnenste wielrand nieuwe stukken lassen. Ik denk dat ik de rand gebruik van wat ik eraf heb gehaald, en dan in zijn geheel de nieuwe wielrand erin las.

Het was een hoop reken en puzzelwerk, maar toen ik eenmaal begreep wat de juiste volgorde van werken is ging het best lekker!
Genoeg gelult nu, hier wat foto’s.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2019 11:23 #185589 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Alles valt redelijk mooi in elkaar, het kan altijd beter maar ben tevreden. Volgende klusdag word alles rustig vast lassen.... apk keuring komt steeds dichterbij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2019 12:11 #185858 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Heb weer een update:

De reparatieplaat die tussen deur en wielkast rand hoort te zitten, die zat op zijn plek maar toen ik hem met afstandje bekeek bleek de horizontale lijn niet horizontaal door te lopen. Ook viel het mij op toen ik de deur sloot er een veels te grote opening zit, daar waar de nieuwe reparatieplaat bij de deurstijl in een boog loopt.

Dus ben overnieuw begonnen. Heb aan binnenkant deur een nieuwe plaat gemaakt en de radius van de deur aan de onderkant ook aangepast. Kier is nu wat kleiner en oogt een stuk rustiger en netter.

Van de oude buiten wielrand heb ik een nieuwe binnenwielrand proberen te maken. Uiteindelijk ook redelijk gelukt maar wat een rekenwerk heeft het mij gekost. Om het rekenen en belangrijke maten zo nauwkeurig to noteren heb ik van hoeklijnen een meetinstrument gemaakt. Heb hem de Homemade wielrand multimeter genoemd.

Moer erop gelast zodat ik een bout gecentreerd op de as kan zetten. Zo kan ik hem, door in of uit te draaien waterpas krijgen. Die hoeklijn klemt achter de binnenwielrand, met wat druk plaatsen aan de onderkant met mijn voet, zo blijft hij op zijn plek staan. En 2 handen tot mijn beschikken om te meten. De Horizontale hoeklijn die kan kantelen zodat ik vanuit de binnenkant op meerdere plekken de maten kan noteren.

Dat alles bij elkaar heeft me heel wat denkwerk gekost om de rechterkant qua maten over te laten komen met links. Kofferbak tussendoor in de epoxy gezet, binnenwielrand ook.

Daarna heb ik de buitenwielrand gemonteerd, nameten en nog eens meten en toen ik tevreden was alles vast gezet met griptangen, magneten en die handige klemmetjes die ik van Maikel heb geleend.

Buitenwielrand zit netjes en ga vandaag na het werken weer verder met het hechten.

Grootste laswerk is voor dit jaar gedaan, besloten om hem nu eerst te laten keuren, want die afkeur punten zijn nu hopelijk in orde, lekker genieten van de auto en in de toekomst weer wat laswerk te gaan ondernemen. Als ik in dit tempo door blijf gaan dan rij ik nog lang niet, en daar kijk ik echt ontzettend naar uit.
Heb een hoop geleerd van het werk aan de rechterkant zodat links, in de toekomst ook een stuk sneller gaat. (Hopelijk)

Hier wat foto’s.

Warme groet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2019 12:12 #185859 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
O ja! En heb een beter dashboard deck gescoord.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2019 13:29 #185861 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Mooi gelast die buitenrand, blijft altijd een lastige klus met dat binnenscherm eronder

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2019 19:13 #185866 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Ed, dank je wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2019 15:27 #185876 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
top, lekker door gaan met lassen en klussen!
Moet ik eigenlijk ook zelf posten, want kan er enorm van genieten als andere dit wel delen..

Zal binnenkort eigen topic openen :)

Succes met aflassen; laat je dat ook zien? Voor het afslijpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2019 23:03 #185881 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Hallo Pieter,

Leuk om te lezen dat je geniet van het werk dat door medeforum gebruikers, daar hoor ik ook bij :-) allemaal gemaakt word. Ontzettend leerzaam vind ik het! Blij dat ik hier altijd info vind als ik het even nodig heb!

Denk je dat het bij jou een grote klus wordt of valt het (gelukkig) mee?

Een andere vraag, als ik het goed gelezen heb wil je graag een foto van het laswerk
zonder nabewerking?

Foto 1 is na het hechten.
Foto 2 is na het schuren.

Groetjes Luuk.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2019 23:52 #185883 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Beste Pieter, ik zie dat jij net als ik eerst kleine hechtjes maakt en naderhand tussen de hechtjes opvult.
Doe je dat ook verspringend het opvullen tussen de hechtjes? dit om het werken van plaat te voorkomen.

succes

komt goed


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.