Amazon plaatwerk tips gevraagd

Lees meer
07-08-2017 11:03 - 07-08-2017 14:06 #171053 door Pieter
Amazon plaatwerk tips gevraagd is gemaakt door Pieter
hallo,
ik kijk al een tijdje mee op het forum naar alle projecten en zie daar mooie dingen voorbij komen.
Zelf heb ik 8 jaar geleden een amazon uit 65 gekocht, met het idee die snel APK waardig te maken.
Helaas is hij de opslag in gegaan, omdat er eerst een huis verbouwd moest worden.

Nu is echter de tijd gekomen! Tijd geleden nog een lascursus gedaan en inmiddels ook een leuke machine staan.
Dus nu moet ik voor het echie aan de auto gaan werken. Vind ik best spannend als de slijptol erin gaat, dat is dan toch weer even een drempel over.

Het eerste probleem bij mijn auto zijn 2 plekken aan de bodem plaat op de rand van een (reparatie)paneel. Daar is de plaat weg en de balk zichtbaar.

Verder zijn de wielranden achter en helaas ook onderzijde kofferbak niet helemaal lekker meer. Om over de schildjes maar te zwijgen :D


Heb hem gekocht om metaal te leren bewerken, lassen en 'om het een keer te doen' Echterr wil ik graag mijn energie en geld zo goed mogelijk besteden; dus ik zoek tips van mede forumgebruikers die dit al een keer aan de hand hebben gehad. Er is natuurlijk veel te vinden op het forum, maar vaak zijn de foto's verdwenen en is de informatie misschien ook weer achterhaald?

concrete vragen:
- hoe kleinere gaten aan pakken? voorgevormd stuk van de webshop erin of stukjes plaat pas gaan maken?
- waar plaatmateriaal vandaan halen? Proberen donorstukken ergens vandaag te halen of beter nieuwe stukken (als je dan toch bezig bent..)
- wat is een fijn merk reparatiestukken, wat beter te mijden?
Zo zijn de reparatie stukken van onderkant deur niet heel erg netjes gemaakt: plooien op de hoeken en het lijkt nooit te passen.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? blijven zoeken naar donordeur of toch maar rustig aan de originele deur werken?

Tevens valt het op dat er in verschillende tutorials het ingelaste plaatwerk (stotend) niet helemaal wordt doorgelast, maar ongeveer 70%. Rest met plamuur weg gewerkt. Kan met voorstellen dat je niet teveel hitte en vervorming erin wil brengen, maar dat stotende plaatwerk lijkt me ook weer te kunnen gaan werken. Dus ook graag daar jullie mening over!

Ik ben nu vooral achterin aan het kijken of de tank etc nog goed is. Toen ik daarmee begon zag het er nog netjes uit. Toen ik echter het (papierachtige) anti dreun materiaal ging verwijderen kwam de roest me tegemoet. Dat was een minder fraai aanzicht. Echter toen ik de kitrand rond de tank weghaalde kwam er nog meer roest.. helaas is dit ook onder alle verwijderde carrosseriekitnaden. Zoals op deze foto aan de linkerkant bij de bak van het reservewiel is. Waar het nog niet verwijderd is, zie je weinig. Maar zo gauw het plamuurmes eronder komt, is het een (oppervlakte) roestrandje.
Is dit ook jullie ervaring? Verwijderen en opnieuw afkitten of is dan het einde zoek?


Je leest het dus: een hoop vragen in combinatie met koud water vrees :D

Dankzij alle tips op dit forum, heb ik al veel spullen qua behandeling in huis.
Mijn plan nu is om inzicht te krijgen in de gesteldheid en dan behandelen:
- staalborstel erover
- ontroester erop (rustbuster www.marinediscounter.nl/ranex-rustbuster-250-ml.html)
- bij onderdelen zoals draagarmen waarschijnlijk na de ontroester Owatrol CIP
- dan met kwast 2k epoxyprimer (sigmacover www.marinediscounter.nl/sigmacover-280.html)

Echter weet ik nog niet wat ik bij de te lassen stukken moet doen? Ik zie soms primers, die doorlaasbaar zijn. Moet dat dan specifieke zinkspray zijn of iets anders?
Bij de dorpel en de bodemplaat zal ik ook de binnenzijde van de dorpel moet behandelen, maar brandt dat niet weg tijdens het inlassen? Of kan je dat beter aan het einde van het laswerk doen? door middel van gaten boren en spray met rx7 oid?

Misschien een warrig bericht, maar zoals gezegd moet ik even een duwtje in de goede richting krijgen.
Bedankt alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
07-08-2017 17:56 #171055 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Amazon plaatwerk tips gevraagd
Ha Pieter, welkom bij de plaarwerk-club.
Ben je bij het struinen op dit forum ook tegengekomen dat er goede ervaringen zijn bij de plaatwerkcursus van Jacco van Wel ?

Daar heb ik een verslagje van gemaakt, beetje naar beneden scrollen en dan vind je het;

www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...bi-project?start=360

Lars heeft er ook de cursus gedaan en is er ook over te spreken!

Misschien ook iets voor jou?
Ik heb helaas geen tijd om al je vragen te beantwoorden.

Mvg Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2017 18:27 #171057 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Amazon plaatwerk tips gevraagd
Dek je ramen af als je de slijptol pakt, anders heb je overal putjes en oneffenheden. Dat oplichtende slijpsel smelt namelijk in je ramen.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2017 10:38 - 08-08-2017 10:39 #171063 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon plaatwerk tips gevraagd
De cursus van Jacco kan ik zeker aanraden. Voor een impressie, zie Voortgang restauratie combi en inzichten tijdens cursus
Je werkt er aan je eigen auto als object, dus leren én voortgang boeken.

Kleinere gaten zou ik zelf plaatjes voor maken die je erIN zet, niet er overheen.
Voor specifiek gevormde delen zoals ribbelplaten, wielranden, etc zou ik voor reparatieplaatwerk kiezen.
Liefst new old stock Volvo, anders reproductie Volvo en als last resort Klokkerholm (is doorgaans dunner en slechtere pasvorm).

Zelf ben ik van helemaal doorlassen, gewoon rustig aan doen. Helemaal op plekken waar plamuur op komt. Dat trekt vocht aan en je wilt niet dat er van achteraf door de las water bij kan komen. Als het aan de binnenzijde is en je gaat/kunt het afkitten is 100% doorlassen naar wat ik begreep niet perse nodig (maar toch heeft dat gevoelsmatig toch mijn voorkeur).

Met betrekking tot het gat in je vloer. Ik zou het even vrij maken van losse roest en dreunplaat. Dan een rechthoekig gat zagen/slijpen. Let er hierbij op dat je met je snede van links naar rechts niet te diep gaat, dan raak je je onderliggende dwarsbalk.
Ter inspiratie zie
Begin reparatie dwarsbalk en bodem linksvoor 123GT
en
Bodem en dwarsbalk linksvoor Volvo 123 GT gelast
van een vergelijkbaar klusje wat ik had aan mijn 123GT.
Hoe is jouw dwarsbalkje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2017 11:59 - 08-08-2017 12:01 #171066 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon plaatwerk tips gevraagd
Let op en kijk goed naar het vervangende spatplaat onder li achterscherm, dat heeft een horizontaal deel wat tegen een opstaande rand van de bodem aan wordt gelast.
Die rand moet je dus wel laten zitten, vaak helpt het uitboren van de puntlassen
Als je het in je handen hebt, snap je wat ik bedoel.
Er moet dus een deel van de bodem uit worden geslepen, zodat hij past en dit zou ik puntlassen, dus openingen boren 2 cm uit elkaar

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2017 12:19 #171113 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic Amazon plaatwerk tips gevraagd
bedankt Ed voor de tip, ik ga er binnenkort naar kijken als ik naast de auto sta!

En Lars ook enorm bedankt, heb al veel plezier gehad van je blog en uitgebreide verslaglegging. Super dat je de moeite daarvoor neemt!
Wel ben ik nog benieuwd hoe je deze balkjes aan de binnenzijde hebt beschermt.. ook met RX5 of iets anders?
Dat is in het algemeen mijn vraag: hoe is de binnenzijde behandeld? Kreeg ook de tip om motorolie met een paar gesmolten kaarsen erin te gieten, maar dat lijkt me wel erg old school :)

nog wat vragen:
- iemand een goed adres voor plaatwerk (omgeving Breda-Rotterdam)? Ook zincor etc. moet ik nog kopen
- welke dikte is koker en hoort er een afdekplaatje bovenop of alleen de bodemplaat met proplassen?
even plaatje geleend van volvo-klassiekers:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2017 21:17 #171121 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon plaatwerk tips gevraagd
Ik zou proberen de opstaande rand en binnenzijde van de kokerbalk, zo kaal mogelijk te maken om goed op te kunnen lassen.
Als je de bodemplaat er in hebt gelast kun je met epoxyprimer het kale metaal behandelen.
De kokerbalk is een ander verhaal.
Kan niet helemaal zien of de binnenzijde roestvrij is, als dat zo is kun je met een vet product behandelen, dus Fluid Film, Waxoil, Dinitrol.
Bedenk dat de binnenzijde van de kokerbalk dicht bij de las zijn bescherming kwijt is, die moet worden hersteld, dit wordt vaak vergeten....
Mijn advies is een keer met een slangetje en spuitkop in holle ruimte 2K epoxyprimer aanbrengen - als er geen roest zit - vervolgens vet product
Mocht er wat roest zitten, zou ik voor RX5 en RX7 gaan met als doel afdekken van de roest en dus even een week wachten totdat er een roestfilm zit, immers RX5 hecht op roest en niet op blank materiaal.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2017 21:23 - 10-08-2017 21:25 #171122 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon plaatwerk tips gevraagd

Hier zie je dat we zink op de binnenkant van de dorpel hebben gebracht, na het lasssen fluid film

Zie je mooi wat een las aan de binnenkant doet

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2017 00:38 #171127 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amazon plaatwerk tips gevraagd
En als je nu even snel de bodem wil doen


Je moet heel die serie maar eens even bekijken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2017 08:04 #171129 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon plaatwerk tips gevraagd
Mooie video, maar daar is de hele plaat eruit, kokerbalken nieuw met overal blank staal en precies passend plaatwerk.
Om een of andere reden kom ik dat nooit tegen....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.