Goed gekeurd!! Volvo Amazon laswerkzaamheden.

Lees meer
06-11-2019 18:50 #185898 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Mooi werk Luuk,

Super strak geworden.
Hoe heb je het overtollige laswerk weggeslepen?
Met een afbraamschijf haaks op het laswerk of direct met de lamellenschijf?

Succes met de APK.

Gr. Maikel

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2019 21:01 #185902 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Hee Maikel. Dank je!!!

Ben er met dit avontuur gaande weg achter gekomen dat het werken in etappes voor mij het fijnste is. Zo-ook wat mijn materiaal toelaat.

Na het laswerk gebruik ik, of een nieuwe lamellenschijf K60 (Bij de hogere lashechtingen) daarna een versleten lamellenschijf, ook k60, om de hele las meer egaal te krijgen. Weinig druk zetten en de tijd nemen.

Volgende stap een roze scotch Braite achting ding. Dit op een slijptol. Slijpt een stuk rustiger (ook om het lakwerk weg te krijgen) en gaan ontzettend lang mee. Oftewel weinig vonken.

Daarna gebruik ik klittenband schijf op een accuschroef machine, ben ooit per toeval bij de Action voor weinig knaken een doosje met zo’n klittenband schijf tegengekomen met daarin verschillende schuurpapieren variërend in korrels. Heb er ondertussen zoveel gekocht (voor het schuurpapier) dat ik sommige op de draaibank heb afgedraaid zodat ik in de kleine en lastige plekken en hoeken kan komen, andere juist weer flexibeler zijn etc. De gebruikte die op de buitenste randen op waren, in het midden nog prima, knip ik af en zet die weer op een kleinere schijf.

In een notendop, ik werk van grof, naar minder grof naar fijn, Laatste stap schuren met de hand, begin bij K80 en werk omhoog.

Nieuwe afbraam schijven en lamellenschijven zijn soms link als je even niet oplet, voordat je het weet raak je de las niet eens omdat je slecht zicht hebt en eromheen slijp je teveel goed staal weg. Want weer meer werk oplevert.

Mochten foto’s van..... gewaardeerd worden dan maak ik die een keer van de hierboven genoemde materialen.

Goed verhaal lekker kort :-)

Groetjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2019 23:02 #185958 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Deze week zijn mijn vrije uurtjes opgegaan en het schuren van alle lasnaden, merkte dat als ik er een sterke lamp op liet schijnen dit handig was om verschil in hoogtes/ laagtes te zien. Zo zag ik ook goed de kriskraskrassen (zeg dat eens 10x snel) van het schuurpapier.

Daarna heb ik alles ontvet en heb al het blanke staal in de epoxyprimer gespoten. Dit heb ik een dag of 3 laten drogen. Kleine elektrisch kachel erbij gezet. Staat tie er ook warmpjes bij.

Het weekend lekker vrij en ben op zaterdag vroeg begonnen om de auto van binnen weer eens goed schoon te maken, alle vieze slijpstof doeken en ruit bescherming van de auto gehaald en de benzine tank geïnstalleerd, had de rand al eerder in de epoxy gespoten, zwart gespoten en als laatste vernis erover. Plakstrips op de rand geplakt, Tank vastgeschroefd, aangesloten, schone go go juice erin en als finishing touch de nieuwe shiny tank dop.

Bestuurders stoel gemonteerd en ben er gewoon ff in gaan zitten om daar eerst eens goed van te genieten. Bakkie Koffie erbij. Lang geleden dat mijn kont in die stoel zat, mooi moment was dat... een terugblik, trots op mijn inzet, daarna een trap onder je hol.... actie.

Bakkie was snel leeg, accu weer aangesloten en een paar keer kort het sleuteltje omgedraaid. Hierna gekeken of er misschien ergens go go juice lekte. Dit was niet het geval en toen wat langer het sleuteltje omgedraaid. Hij starte niet veel later, een nog mooier moment! Gekeken of wat ik gefixt had, nog steeds gefixt was. Alles deed het nog...

Auto in de achteruit en deze buiten weer even laten genieten van wat zonnestralen. T was een mooie zaterdag. De auto afgespoten, wat zat er veel stof op, heb hem goed gewassen, mijn garage opgeruimd, gereedschap terug op zijn plek en stiekem een rondje over de parkeerplaats om te kijken of de teller het nog deed en de remmen nog werkte. Ook dit was het geval. Man man wat een dag!

Auto terug in zijn schone hok en op zondag ben ik in de kofferbak begonnen met het “oefenen” in het aanbrengen van plamuur. Eerst oefenen met het mengen, voor de zekerheid doe ik dit op een elektrische weegschaal,een stuk stevig karton, daarop vellen bakpapier, gewoon met klemmetjes vast en hierop meng ik die 2k plamuur. Makkelijk weggooien achteraf.

Alle “makkelijke vlakke plekken” heb ik nu met een laagje aluminium plamuur behandeld, alle lastige krappe plekken, daar liggen de klodders :-).

Deze valleien grotendeels “vlak” geschuurd, nu eerst alles goed laten uitharden, de volgende vrije dag en stap, waarschijnlijk eerst weer verder met schuren en hierna plamuren met polyester plamuur. Hopelijk ook iets wat handiger en vertrouwder in het aanbrengen van...

Debuitenkant smeren komt dichterbij!! De apk ook. Man man. Kan niet wachten!

Heb weinig foto’s alleen deze, net na zijn wasbeurt.

Groetjes.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2019 13:19 - 26-11-2019 13:23 #186105 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Alle klodders heb ik met wat schuurpapier weer vlak gekregen. Stofzuigerslang er over heen. Daar komt een hoop stof vanaf.

Met de volgende stap qua plamuurwerk, dat heb ik anders aangepakt. Ipv een plamuurmes te gebruiken heb ik een groot rubberen plamuurmes gekocht, deze is stukken flexibeler dus dat werkte ook veel fijner, netter en sneller. Na het plamuren heb ik niks schoongemaakt, want als het eenmaal hard is geworden breekt het vanzelf als je het rubber even buigt. Ook dat werkt een stuk sneller, fijner en netter..

Fase 2 met plamuren heb ik net zoals de 1ste stap, 3 dagen laten drogen en hier had ik toch echt minder werk qua schuren dan de 1ste keer.. progressie is merkbaar, vind ik mooi!!

Daarna heb ik de kofferbak in de primer gezet, zat droogtijd gehad want het normale leven en het werken voor de baas gaat gewoon door.... Vandaag heb ik de hele kofferbak zwart gespoten, morgen een laag vernis erover en dan weer terug naar het plamuurwerk aan de buitenkant van de auto..

Tijd terug las ik in het VkV blad een stuk over iemand uit Sevenum (welk nr het was weet ik niet meer) Deze vakman opgebeld en op een vrije dag een bezoek aan gebracht.
Saverio van RatStyle Shop Sevenum. Heb mijn eerder gekochte velgen die al verbreed waren maar niet tubeless, daarheen gebracht en die mocht ik van het weekend weer ophalen. Zie het prachtige eindresultaat in de foto hieronder!!!

Tot de volgende !!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2019 17:04 - 04-12-2019 17:20 #186156 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Het plamuren van mijn auto, dat vind ik echt ontzettend lastig, weten waar de hoge en de lagere plekken zitten. Dit proberen te onthouden, het correct schuren, de contouren van de auto volgen, wanneer is het genoeg, wanneer is het goed?

Je komt dan de verschillend kleuren tegen van alle lagen die ik daarvoor heb aangebracht.... van de primer, de 2 soorten plamuren en weer het bekende, vetrouwde gezicht van blank staal.

Toen ik het aha moment had, denkende dat ik het nu wel een beetje doorhad en begrijp, (verre van dat!) Zo waren er ook heel wat uren verstreken, tel daar de meters schuurpapier bij op en mijn vingerafdrukken, die ben ik ook bijna kwijt..

Tussen de activiteiten door heb ik in de binnenkant van de wielkasten daar waar blank staal zat. Deze heb ik eerst in de primer gezet en zwart gespoten, gewoon goedkope spuitbussen. Aan de onderkant van de auto heb ik beide stappen gehanteerd en als laatste meerdere lagen bitumen aangebracht. Wat gaat zo'n spuitbus snel leeg!!

Heb foto's gemaakt van alle stappen van het plamuren... van het aanbrengen (klodderboel?) van het schuren voor en na en weer van het plamuren van de 2de variant. Ook van het schuren voor en na.

Deze staan hieronder. Hopelijk komen ze ook in de juiste volgorde hierop te staan.
Heb besloten weer alles in de primer te spuiten omdat ik weer veel blank staal tevoorschijn heb geschuurt.

Na het drogen moet ik op sommige plekken nog wat moet plamuur aanbrengen en schuren... hoop echt dat mijn ogen dan tevreden zijn..

De kleur Zwart van de Amazon heb ik ondertussen ook thuis staan. Deze heb ik laten mengen bij een spuiter in een Volvo dealer/garage. Heb een stukje plaat meegenomen, de rand die boven de ribbelplaat zat.
Dit stukje heeft hij gescant, de kleurcode geeft aan volvo 242.. ik dacht dat de kleurcode nr 19 is? Iemand daar misschien wat meer informatie over? Of ik haal zaken door elkaar...

Heb nu nog 2 maanden voordat de schorsing verloopt.. Duimen jullie met mij mee!?!?

Groetjes Luuk..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2019 17:21 #186157 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Nog meer foto's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2019 17:23 #186159 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Nog een paar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2019 17:25 #186160 door 16247-dummy
Beantwoord door 16247-dummy in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Laatste ronde
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2019 23:53 #186161 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
Beste Luuk, alles wat je voelt dat zie je, dat heb ik van een spuiter geleerd.
Dus als je snel met je handen over een vlak gaat en je voelt wat dat zie je gegarandeert.
Maar wat je kunt doen is wat spuitbussen zwarte lak kopen en die op de plamuurplekken spuiten en kijken of je hobbels ziet.

Schuren het is wat, ik moet er zelf ook nog aan beginnen en ik zie er tegen op.


Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Serge van Ruyssevelt
  • Serge van Ruyssevelt's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
06-12-2019 08:00 #186177 door Serge van Ruyssevelt
Beantwoord door Serge van Ruyssevelt in topic Volvo Amazon laswerkzaamheden.
dat is netjes gedaan

Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.