- Berichten: 504
EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Zaken als bijv koplampen, kachelmotor, achterruitverwarming etc vreten relatief veel stroom, dus dikke draad.
Maar om even die koplampen als voorbeeld te nemen : aangenomen dat die via een relais lopen dan kan de schakelaar gerust met dunne draad voorzien worden, terwijl het via het relais geschakelde circuit beter uitgevoerd kan worden met dikkere draad ..... etc
Origineel bij Volvo was dunne draad zelfs nog minder dan 1.0 mm (maar dat zou ik afraden) !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
-
- Verbannen
-
- Berichten: 347
Lars Rengersen schreef : Dank!
Vraagje ter input voor het maken van een nieuwe kabelboom.
Ik heb spullen besteld bij rdae.nl, ondermeer Draad 1.0 mm2
Daarover schrijft hijTechnisch gezien moet dat dus voor een groot deel van de bekabeling kunnen, maar de voelen wat dun.30 koperdraadjes van 0.20mm diameter. Amerikaanse maat 18 gauge. Nominale stroom 16.5A. Diameter met isolatie is 1.9mm.
Zeker dunner dan origineel.
Vergis je niet Lars, zoals ik ergens kon lezen op zijn website hebben die draden dezelfde diameter aan koper, maar een dunnere isolatiemantel. Om die reden voelen - en zijn - de draden inderdaad dunner dan wat je gewend bent, maar is de koperen kern wel even dik, of zelfs dikker dan wat je in de auto vindt! Het verschil zit 'm enkel in de isolatiemantel. Die mantel is overigens soepeler dan origineel en makkelijker te buigen.
Als je een oude en nieuwe draad doorsnijdt en die naast elkaar legt, zie je goed het verschil.
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1268
Jij gaat maar door, heel leuk om naar te kijken.
Ben het helemaal met Saskia eens, ik heb recent ook wat originele kabels gebruikt en voelde mij bijna genept mbt tot hoeveelheid koper tov isolatiedikte

Maar ach, het heeft 50 jaar gefunctioneerd dus ik lig er niet wakker van.
Sommige startkabelsets doen trouwens ook heel wat vermoeden maar als je dan onder het plastic handvat kijkt schrik je je lam hoe weinig koper er in de dikke plastic snoeren verwerkt is........
Om de ellende compleet te maken doet de fabrikant dan ook nog het gestripte deel terug vouwen over de isolatie om dan dat als geheel te klemmen in de koper(kleurige) klemmen.
Een keer goed doorstarten en dan heb je zoveel hitte in de overgang van startkabel naar klem dat het armetierige beetje koper dat er nog zat insmelt in de dikke plastic laag en de set niet eens meer bruikbaar is

Sorry , ik dwaal af , ga zo door ik blijf je volgen.
Groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Je zult dat een kachelmoter en een ruitenwissermotor om moet laten wikkelen maar de stroom wordt maar de halft van 12Volt
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als ik kijk naar de stroom die de hogere verbruikers trekken zou die 'moderne' 1,0 mm2 het prima mogen. Het betreft inderdaad kabels met een dunnere buitenmantel voor meer souplesse.
Ik heb nog een draad nader bekeken.
Een grijze die in het schema als 1.0 staat (naar de achteruitrijlichten).
Die heeft 1,2mm koper en een buitenmaat van 2,8.
Dat koper is 7x een draadje van 0,4
Dat gezegd hebbende zou die 1,5 van rdae prima volstaan. De buitenmaat is dan 2,3 mm.
Dan heb je qua geleiding dus een betere kabel en qua souplesse ook.
Ik zal dit eens voor de hele kabelboom uitwerken.
Naar 24V is voor mij geen optie, dan trek ik liever wat dikkere draden. De upgrade naar 400V voor de aandrijving is voldoende uitdaging

Oh ja, daarnaast ook weer een slag gemaakt met nog wat dikkere kabels en alweer wat EV componenten in de auto gezet. Zie blogpost Opbouwen elektromotor en controller in combi .
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14839-dummy
- Senior lid
-
- Berichten: 52
www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/elektrisch...8mH6&ocid=spartandhp
Groeten Peter Overmars
Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
In tweede instantie is het bij toepassingen waarbij de bedrading het zwaar te verduren heeft (trillingen, kans op mechanische beschadiging, temperatuurswisselingen) belangrijk om een isolatie te kiezen die hiervoor qua materiaal en dikte geschikt is. Dit geldt m.i. dus ook voor de toepassing in auto's; je wil niet dat bij t minste of geringste de koperaders bloot komen te liggen, ook wil je niet dat de isolatie na 5 jaar compleet is uitgehard en verbrokkelt.
Afgaande op je serieuze aanpak van dit project zal je ook wat de bedrading betreft niet over één nacht ijs gaan verwacht ik, maar ik wilde het bovenstaande -wellicht ten overvloede- toch even onder je aandacht brengen.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Hier een stukje dat je eens moet lezen als het om reflectors gaat www.ratwell.com/technical/BoschH4.html
Ik denk dat voor ledverlichting een reflector zonder shield aan de binnenzijde beter geschikt is als eentje met shield.
Ik heb bij mijn lucas refelectors de shield helemaal tot tegen het glas gemonteerd daar de shield niet door het gat van de lamphouder gaat.
voor de rest ziet er goed uit, komt goed.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik bestel nog een setje, samen met H3's voor de 780, en zal de H4 LED's dan even in de Amazon passen.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Behalve voor de koplampen. De lampjes die je zo in H4 vorm inplugt hebben namelijk geen E-keur en zijn dus niet toegestaan op de openbare weg, zie ook www.xenonlamp.nl/eu-verordering
Dan moet je dus naar specifiek voor LED ontworpen reflectoren en die vind ik nou niet echt mooi en ze zijn me te duur.
Zie bijvoorbeeld www.carfantasy.nl/inch-led-koplamp-rond-36v-zwart-p-560671.html
Ook nog wat info op www.terrein.nu/Actualiteit/De-7-inch-LED-koplamp
Of ze nu meer of minder licht geven dan de standaard halogeen lampen weet ik niet, maar het energieverbruik is maar 1/3 en dat is dan wel weer interessant.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.