Katterug project

Lees meer
04-06-2019 20:42 - 27-06-2019 04:46 #183682 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project

Hans schreef : Errug mooi weer, Rob! Ziet er allemaal keurig en verzorgd uit! Hou je hierbij het originele schema en draadkleuren aan of heb je zelf een verbeterde versie bedacht?


Bedankt Hans :-)
Ik heb op een een paar kleinig heden na voor alles de originele kleuren gebruikt. Omdat ik het originele 6 volt systeem heb aangepast voor 12 volt heb ik een paar kleuren van de PV544 aangehouden, de rest is allemaal PV444.
Heb wel een paar extra relais en zekeringen moeten gebruiken voor de overdrive, het signaal licht en de achter uit rij lamp omdat deze niet op de PV444 zaten

Heb deze brug gemaakt, die komt midden onder het dashboard, van links naar rechts is het

- toetertje voor de remvloeistof niveau waarscuwing
- Groot licht signaal relais
- Spanning omvormer van 12 naar 6 volt voor de benzine meter
- Overdrive relais
- Relais voor achter uit rij licht
- Diode brug voor de duplex led lampen van de achterlichten



En dan mag ik een heel klein beetje mee doe met de grote jongens, het digitale hoogstandje van Lars :-)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2019 22:03 - 04-06-2019 22:36 #183685 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Katterug project
Ook dit ziet er weer keurig uit. Goede verbeteringen tov origineel en straks zie je er toch niks meer van als t achter je dashboard is weggebouwd. Helemaal goed dus!
Maar uh, ik denk dat het "digitale hoogstandje van Lars" eigenlijk een "digitaal hoogstandje van Ali" is :-)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2019 22:46 - 04-06-2019 23:42 #183686 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project

Hans schreef : Maar uh, ik denk dat het "digitale hoogstandje van Lars" eigenlijk een "digitaal hoogstandje van Ali" is :-)


Dat van mij is zeer zeker een "Ali special " Hans :-) , als ik het goed heb begrepen dan ontwerpt Lars nu op dit moment zijn eigen custom made print platen vol electronica die uiteindelijk zijn systemen gaan sturen. Echt heeeel knap :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2019 21:18 #183697 door 16020-dummy
Beantwoord door 16020-dummy in topic Katterug project
Goed bezig Rob, en inderdaad, je maakt het allemaal keurig netjes.
Och en ik kan me helemaal voorstellen dat het kriebelt om te gaan rijden als je de garage binnenstapt!
Keep up the good work :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2019 15:50 - 15-06-2019 15:54 #183823 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Deze week weer wat bedrading kunnen verbinden. Ik had al eerder de hoofdvoeding genoemd. Bij het PV444 systeem gaat deze via de ampere meter waardoor het systeem eigenlijk altijd onder spanning blijft staan. Dit idee beviel me niet met het oog op veiligheid en brandgevaar. Er is een oplossing in de vorm van een hoofdstroom schakelaar maar dat is niet iets wat je gemakkelijk gebruikt als je even stopt voor een kop koffie. Mijn plan was iets wat gemakkelijk in gebruik is en zichzelf reset als de wagen van contact af gaat. Daarnaast wou ik kwaadwillende het leven iets moeilijker maken.

Dit was het idee



En dit is het geworden.



Een 80 AMP hoofd relay dat bediend wordt met een kleine afstandbediening en een 40 AMP "houdrelay" dat zijn voeding krijgt via het contactslot. Dus als de wagen van contact gaat verbreekt dit het 80AMP relay en is de wagen spanningsloos.
En dan krijg ik altijd weer een smile op mijn gezicht als het werkt :-)



En heel langzaam komt er dan steeds meer leven in de wagen en worden de losse draden steeds minder :-)




Nu dat ik zo bezig ben met het elektrisch systeem heb ik toch gezien dat een extra zekerringen doos geen overbodige luxe is. Deze komt nu onder het dashboard naast de handel van de motorkap zodat hij toch goed bereikbaar blijft.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2019 00:54 #183828 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Katterug project
Zakt bij het starten de spanning niet te ver in elkaar zodat het hoofd relais weer terug afvalt? Of b.v. een zwakke accu.
Ik zou er voor de zekerhied een schakelaar overheen zetten.
Ik kan me dat bij winterse toestanden wel voorstellen.

mooie auto

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2019 12:20 #183834 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Bedankt voor het mee denken Johan. In mijn schema had ik al zoiets als een "override" geplanned maar eigenlijk met het idee als een back-up igv storing. Een spannings val is inderdaad iets waar je rekening mee moet houden. De relais die ik heb genomen werken tussen de 8 en 12 volt, in kombinatie met een goede accu denk ik dat het moet gaan werken. Misschien dat een condensator over de spoel het een en ander kan dempen.....ik hou het zeker in gedachte. Tof dat je mee kijkt, twee weten vaak meer dan een :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2019 12:33 - 16-06-2019 12:35 #183835 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Katterug project
Hoi Rob, aan mij heb je niet veel als het gaat om elektriek....vindt het al heel wat als ik elektrische ramen 'werkend' in de 164 zet... Ook de beslissing om naar 12 Volt te gaan is een goede keuze.
Maar wat een prachtig project en iedere keer zit ik weer uit te kijken naar wat je hebt toegevoegd, geweldig nu er 'steeds minder losse draden zijn' en dat betekent dichter bij de finish, hoop dat je het spandoek al kunt zien...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2019 22:47 #183905 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Soms zijn er van die klusjes die je uitstelt omdat je er tegen op ziet, je weet precies wat je wilt en hoe het eruit moet gaan zien maar eraan beginnen........nee dus. Als je er dan toch aan begint en het is klaar dan begrijp je niet waarom je er zo moeilijk over deed. Zo een klusje waren de deuren, of eigenlijk de bovenkant van de deuren. Heb daarom dit weekend de bedrading even gelaten voor wat het is en ben aan de driehoek raampjes begonnen. De rubber profieltjes uit de Amazon klapraampjes was keihard, niet meer te gebruiken en heb deze vervangen door het rubber van een auto binnenband. Dit rubber is ongeveer 3mm dik en werkt perfect, echt zo'n "keukentafel klusje"voor een vrijdag avond :-)



Deze profieltjes had ik voor mijn verjaardag in december gekregen. De originele Katterug heeft een dergelijk profiel rond de ramen van de deuren zitten, een heel mooi detail wat ik ook graag wilde maken.
Zaterdag begonnen met het afplakken van de deuren en dan eindeloos meten, zagen, vijlen, passen, boren en repeat :-).



En dan is het klaar en is er weer iets dat geworden is zoals je het al zo vaak in je hoofd hebt gemaakt, helemaal happy :-)



Hier nog wat detail foto's van de linker en rechter deur. Voor de rubber trim heb ik gewoon standaard rubber profieltjes kunnen gebruiken die je per meter op de VKB kunt krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2019 21:16 - 03-07-2019 21:16 #184036 door 16020-dummy
Beantwoord door 16020-dummy in topic Katterug project
En, rijdt ie al? :-)
Je pakt het weer helemaal op z'n Rob's aan, super! Erg netjes. Ik zit stiekem alweer te wachten op de volgende update.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.