Katterug project

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-11-2014 22:48 #145798 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Katterug project
Je kan ook met hoeken in je frame werken. Dat verlegt je draaipunt.

Jij gaat altijd recht omhoog van je draaipunt (I) probeer eens met een L te werken.

Volgens mij zit je te worstelen dat ja cabine te lang is en je een laag dak (zo hoog als de voorruit) wilt creëren.

Als ik je laatste prototype zie, komt er een schuine legger langs je raam? Niet bepaald ideaal met in uit stappen.

Mijn broertje heeft een Audi 100 cabrio, ook redelijk lang en een laag dak. Het eerste gedeelte draait het dak omhoog, en het voorste gedeelte over de stoelen klapt hij uit met een harmonica frame.

Misschien heb je er iets aan, vind het knap wat je doet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2014 23:18 #145835 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Wat je zegt klopt helemaal Ronald, en mooi om te zien dat we alle bij op het zelfde idee zijn gekomen. Ik zat inderdaad met die afstand die overbrugt moet worden. Bij het prototype is het niet goed te zien, ik heb inderdaad het scharnierpunt naar achter verschoven en de "L" vorm gebruikt waar je het over hebt.


Bij de wagen heb ik dit gekopieerd waardoor ik ongeveer 15 cm gewonnen heb en zo ruim achter de achterbank uit kom.



Bedankt voor het meedenken Ronald :) .
Groeten, Rob



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2014 23:44 #146090 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Gister bij Paul geweest om het Morris frame op te halen. Bedankt voor de gezelligheid Paul en je hebt echt een geweldige ruimte. Daarna even gaan kijken bij Huke in Veldhoven en cabrio ideeën uitgewisseld met Jac, was weer "a day well spend" in Volvo land.
Deze week een begin gemaakt met het middelste frame van de drie achter de "B" stijl. Het eerste en tweede frame moeten in elkaar vallen in opgevouwen toestand, het tweede fame moet dan weer gedeeltelijk omhoog komen als het uitvouwt. Heb daarom eerst van koperdraad wat vormen gebogen om de beweging te kunnen zien en het effect van hoeken en armen. De 90 graden hoek bleek toch het meest effectief te zijn, thanks Ronald :)




Heb het geheel nu even met klemmen in elkaar zitten zodat ik de theorie in praktijk kan zien. Heb eerst het tweede frame met klemmen in het eerste gehangen omdat dit de uitgangs-positie is. Daarna de 90 graden scharnier armen gezet zodanig dat het frame voldoende omhoog komt voor een goede daklijn. Met een rubberband kan ik nu de lijn zichtbaar maken. Hoop deze week nog wat meer te kunnen doen, wordt dus weer vervolgd :)












Groeten, Rob











Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2014 20:57 #146169 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Heb dit weekend de drie beugels op de plaats gekregen, het totale pakketje is in opgevouwen toestand 40 mm hoog. Dit zal meer worden als het hout erbij komt, maar het begin is veel belovend. De eerste en tweede vallen in elkaar, door de vorm en maten van de kap was het niet mogelijk om alle drie de beugels in elkaar te laten vallen waardoor de eerste twee op de derde komt te liggen. Later zal ik hier rekening mee moeten houden als ik de kap opvouw, zoals het er nu uitziet zal er waarschijnlijk geen stof op de raakpunten komen.









Scharnieren in opgevouwen toestand, het afwerken en definitief af lassen doe ik als ik het frame weer uit de wagen kan nemen omdat ik dan meer ruimte rond de scharnieren heb.




Heb nu ook een begin gemaakt met het Essenhout gedeelte boven de voorruit, wel leuk van staal splinters naar hout snippers :)



Tools











Groeten, Rob



















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
08-12-2014 00:21 #146180 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Katterug project
Leuk om dat zo te volgen Rob!

Dat is een enorme klus om uit te zoeken, het heet niet voor niets "met passen en meten wordt de meeste tijd versleten" :)
Maar die tijd lijkt hier dan ook goed besteed, de lijn ziet er nu al mooi uit.
Eigenlijk zou iedereen met een oldtimer 10 extra vrije dagen per jaar moeten krijgen, beetje zoals ouderschapsverlof, t'is tenslotte vaak ook bijna een kindje zo'n project :lol:

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2014 17:35 #146198 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
10 dagen Oldtimer verlof lijkt me een goed plan, in het kader van het behoud van het rijdend erfgoed moet dat toch te doen zijn :)
Kom het vandaag toch niet laten om even wat papier te knippen en plakken :lol:






Het eerste deel van de raamlijst is nu ook verlijmd.










Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2014 01:00 #146429 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Heb nog wat aan het houten deel boven de voorruit kunnen doen. Het is nu helemaal verlijmd en kan beginnen met afwerken



Het linker bovenste deel is ingefreesd voor de bedraging van de binnenverlichting



De M10 anchornuts voor de centreerpennen links en rechts. De massa voor de binnenverlichting loopt via de linker pen zodat de verlichting alleen aan kan zijn als de kap gesloten is. Klein detail, vond ik wel leuk :lol:



Bedrading voor de binnenverlichting, ik ga het lampje van de Amazon gebruiken.



Alle delen verlijmd







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2015 15:24 #146971 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Heb de laatste weken helaas niet veel kunnen doen. Het houten deel boven de voorruit is nu wel voor een heel groot deel in de vorm. Tussen kerst en nieuw nog wel het sluitwerk van de kap voor een groot deel kunnen maken. De hoofd sluiting heb ik kunnen maken door de achterraam sluiting van de Katterug aan te passen. Een deel van de nok weg geveild waardoor het geheel iets verder dicht gaat en in een overcenter zodat hij niet meer open kan schieten. Als extra veiligheid wil ik door de centreer pennen de chromen vleugelbouten draaien die ik uit de Morris kap van Paul heb kunnen gebruiken. Voor deze pennen zoek ik iemand met een draaibank en kolom boor die me daarmee zou willen helpen. De pennen moeten wat korter worden, een kogelpunt krijgen en een gat met schroefdraad. De vleugelbouten zouden wat dunner moeten worden en weer schroefdraad krijgen. Verder zou ik nog een bus willen hebben die in de raamlijst komt waar de centreer pennen weer in komen. Als er iemand die zou willen helpen dan hoor ik het graag.




Groeten, Rob

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-01-2015 15:56 #146975 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Katterug project
Hallo Rob,

Leuk om via het wereld wijde web even bij elkaar in de garage te kunnen kijken :)
Je maakt mooi werk en nog uniek ook!
Ik vind dat je smaakvol sluitbeslag aan het creëren bent voor de kap, is dit globaal wat je wilt bereiken;

Bijlage:


Rode pijlen bijvoorbeeld M6 schroefdraad, pennen ingekort en afgerond met een radius?
Voor het dunner draaien van de vleugelbouten zal je voor mooi twee centergaten moeten boren in de kop van de bout, bij de blauwe pijl dus.

De bussen zou ik dan van messing laten draaien, heb je qua corrosie ook geen omkijken meer naar.

Of iets zoeken wat hier op lijkt, borst verzinken in je houten balk en bus vervolgens vastschroeven met kleine messing schroefjes?

www.jegerings.com/?content=portf ... &parent=45

Als dat zo'n beetje de bedoeling is wil ik wel helpen, ik heb een klein draaibankje en kolomboormachientje.
"Moet" je het alleen even opsturen naar Amersfoort,en niet te veel haast hebben :lol: (5-10dgn.)

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2015 20:24 #146989 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Te gek Jan dat je wilt helpen. Wat je aangeeft is inderdaad de bedoeling. De messing ring vast zetten met schroefjes had ik nog niet aan gedacht, was al heel moeilijk bezig met verlijmen schoefjes is mooier. Ik zal een tekening maken met de maten en je een pbtje sturen als ik het klaar heb.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.