Katterug project

Lees meer
15-11-2014 19:57 #145512 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Katterug project

"Rob Baeten" schreef:
...een Katterug of Duett heb ik helaas nog nooit kunnen proberen.

Dan hoop ik dat het jou niet zo zal vergaan als mij...
Het verhaal heb ik al vaker verteld. In 2002 kocht ik een fraaie PV444DS met een vrijwel versleten B4B-motor. Na er slechts enkele kilometers mee te hebben gereden, begon ik aan een modificatieprojectje (in vergelijking met jouw inspanningen durf ik het woord “project” hier niet te gebruiken). Dat hield o.a. in het monteren van een B20F-motor, dubbele SU's, M40-bak, PV544-achteras, schijfremmen, betere stoelen die werden bekeed met originele stoffen, etc. (zie evt. ook mijn website voor meer info). Dit alles in de overtuiging dat het voor mij de min of meer ideale klassieker voor dagelijks gebruik zou opleveren. Alle moeite en hoge kosten ten spijt, bleek het weggedrag uiteindelijk tegen te vallen,vooral vanwege de hoge zijwindgevoeligheid die niet bleek uit te bannen, met als resultaat dat ik de wagen in 2005 weer verkocht.
In 2012 kocht ik voor relatief weinig geld een goede PV544B met lelijke lak. Ik had aanvankelijk de indruk dat deze wagen wat stabieler was dan de PV444. Maar toen ik de wagen eenmaal had gekocht en er wat meer mee had gereden, bleek er toch maar nauwelijks verschil. Ook met deze PV544 moest je op de autoweg met zijwind kracht 4 eigenlijk al drie handen aan het stuur hebben.
Een laatste wanhoopsactie, het vervangen van de velgen door brede exemplaren, vermocht evenmin het gewenste resultaat te hebben, dus ook deze Katterug was geen blijvertje. Dit in tegenstelling tot de Amazon, die net even wat stabieler is, maar mij qua uiterlijk helaas minder aanspreekt en die ik daarom als een “compromisauto” beschouw.
Hopelijk pakt het bij jou t.z.t. anders uit. Dat is niet uitgesloten, wat er zijn tenslotte ook nogal wat mensen die het leuk vinden om in een Kever te rijden en die is nog instabieler dan een Katterug...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2014 15:02 #145530 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Jammer dat jouw ervaring minder is met de rij kwaliteiten van de Katterug. Ik denk dat het bij mij wel goed gaat komen met die relatief weinig zomerse kilometers en haren in de wind. Mijn wagen krijgt overigens ook schijfremmen :)

Wat de cabrio kap betreft Paul, ik deel je mening dat de wagens vaak mooier zijn met de kap open. De originele kap van de Katterug verdient ook geen schoonheidsprijs. De Ringborg kap op de eerste foto is heel redelijk maar Valbo heeft er helaas echt een enorme tent van gemaakt, ik ga kijken wat ik er van kan maken.







Groeten, Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2014 17:12 #145539 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Katterug project
Op blz.52 van het VKM nr.45 staan ook foto's van een PV444 cabrio met een kap waarvan de achterruit niet bepaald in stijl is (te groot). Wat m.i. wel weer beter oogt is dat de drukknopen verdekt zijn gemonteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2014 21:26 #145548 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Vandaag toch nog even tijd gehad om wat aan de kap te doen, de tweede support is nu op maat. Volgende week aflassen en aan de laatste beginnen.




Vorm afgetekend op hout




Een deel buigen in de buighulp







Tweede deel gekopieerd




Twee delen op maat gemaakt








Voorlopig in positie gelast















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2014 22:40 #145551 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Katterug project
Rob,

Je wet toch wel dat zeilmakers veel cabriokappen maken voor boten. Dus als je problemen het, zou je daar je licht eens op kunnen steken. Zij gaan meestal uit van een sierlijke vorm en maken daar de kap op pas. Er zitten ongetwijfeld bij jou in de buurt ook van deze zeilmakers. In ieder geval een mooi project om te volgen. Respect en succes, Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2014 23:01 #145552 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
He bedankt voor de tip Ben, ga ik zeker eens naar kijken.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2014 17:59 #145563 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Katterug project
Hallo Rob,
mooi je voortgang met de cabriolet te zien.
Bij het maken van de beugels voor de kap erop letten dat deze ingeklapt mooi ruim in elkaar vallen ipv op elkaar, anders heb je daarna een (te) hoog opliggende open kap.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2014 22:30 #145568 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Hoi Rudi,
De laatste keer dat je bij me was hebben we het er inderdaad over gehad, ik ga er zeker rekening me houden.
Bedankt.
Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2014 22:43 #145569 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project

"Gert Vegter" schreef:
Op blz.52 van het VKM nr.45 staan ook foto's van een PV444 cabrio met een kap waarvan de achterruit niet bepaald in stijl is (te groot). Wat m.i. wel weer beter oogt is dat de drukknopen verdekt zijn gemonteerd.


Klopt Gert, dat raam is niet helemaal in verhouding. De wagen is ooit gerestaureerd in Zweden en het raam is destijds waarschijnlijk groter gemaakt voor een beter zicht door de interieur spiegel. In het VKM 36 uit 2013 blz 12 staan nog meer foto's van deze wagen. www.volvokv.nl/index.php?option= ... 6&Itemid=6

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2014 09:42 #145590 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Katterug project
Dag Rob,

Echt geweldig om dit project te lezen. Project krijgt toch wel een heel andere betekenis. Moet ik dat van mij maar aanpassingen of deel restauraties gaan noemen. Ik blijf dit volgen, niet omdat ik het zelf van plan ben maar het erg leuk is om te zien hoe je dit soort aanpassingen maakt.

suc6 met het project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.