Katterug project

Lees meer
19-11-2014 13:25 #145594 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Katterug project
Rob, het maken van een kap is niet eenvoudig, houd er rekening mee met de maten van de kapbeugels dat op de achterste beugel nog een houten balk komt voor het bevestigen van de kap stof en de chromen strip, er zit daar nl een naad en deze moet vast geniet worden. Op de carrosserie moet ook een houten rand zitten voor de bevestiging van de kap en de chromen strip. Auto bekleders kunnen ook cabrio kappen maken, zie de website van CCI in Ede.
Suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2014 20:22 #145605 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Katterug project
Hi Rob, mooi project zeg, respect hoor!!
Mijn vader heeft een amazett (= half amazon, half duett) cabrio gemaakt, en heeft daarbij ook aardig moeten puzzelen aan de kap. Als je wilt zou je hem eens kunnen benaderen voor tips? Hij heeft er laatst ook mee in het blad gestaan. Op pagina 55 van de laatste versie vind je zijn contact gegevens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2014 21:28 #145613 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Steven, bedankt voor je reactie. Zelf een deel restauratie kan een heel project zijn hoor :) Het feit dat je de dingen aanpakt (hoe klein of groot dan ook) is op zich al heel mooi, dat zorgt er nu net voor dat de hobby blijft leven en dat je wat te delen hebt met andere liefhebbers

Martijn, leuk dat je mee kijkt. Ik heb inderdaad al met je pa contact gehad over de bouw van zijn wagen en de perikelen bij de RDW. Op de beurs vorige maand ook nog wat ideeën uitgewisseld.

Kees, bedankt voor het mee denken. Dat er in de achterste balk een bevestiging moest zitten wist ik niet. De originele wagen heeft het inderdaad ook. Mijn idee was om het simpel te houden en zoiets als de Engelse MG na te bouwen. Ik zie nu inderdaad dat de beugel bij deze wagen verschuift t.o.v. het doek. Ik ben er ook nog niet uit hoe ik de aansluiting op de carrosserie ga doen. Heb er aan gedacht om het zo te maken dat het helemaal los komt en de bevestigingen op de carrosserie weer te gebruiken om het afdek zeil vast te zetten wat er over heen komt als de kap gesloten is. Heb inmiddels ook een adres gevonden dat de kap gaat maken, ik zal het ook eens met hun bespreken.









MG kap

Groeten, Rob

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2014 23:13 #145615 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Katterug project
Het idee om het kapframe van een MGB als basis te nemen, is zo gek nog niet. Dat is een simpele, maar doeltreffende constructie, waarvan er trouwens een tweetal uitvoeringen bestaan. Met beide heb ik lange ervaring opgedaan. De meest toegepaste is de wegvouwbare variant, waarbij de kap geheel achter de stoelen verdwijnt. Er is echter ook een afneembare versie, die er qua uiterlijk veel op lijkt, maar uit twee delen bestaat die uit elkaar geschoven kunnnen worden om tesamen met de kap in de kofferbak op te bergen (zie de foto hieronder). Wel iets arbeidsintensiever...
Overigens is dat verschuiven van de achterste beugel t.o.v. het doek bij een MGB maar minimaal, dat stelt weinig of niets voor en is in de praktijk geen enkel probleem.
Ook wat betreft de aansluiting op de carrosserie lijken mij de zg. lift-the-dot-fasteners, die o.a. de MGB ook heeft, geen verkeerde optie. Die zijn dan tevens te gebruiken om het afdekzeil vast te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2014 00:05 #145620 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Ik ben er heel lang mee bezig geweest Gert, die MG kap leek me de geschikte oplossing omdat hij zo mooi klein opvouwt. Ik heb er zelf een gekocht om aan te passen op de wagen. Toen ik zover was dat bleek echter dat ik werkelijk elk deel van het frame moest verlengen om over de voordeur naar de A-stijl te komen. Het verbreden was op zich niet het grootste probleem, het probleem begon bij de voorruit. Dat deel was gewoon niet netjes aan te passen omdat ik van een ovale form naar een V-form moest. Daarbij kwam ook nog dat afstand van de B-stijl tot de ruimte achter de achterbank te groot was om te overbruggen waardoor het frame niet op de normale manier dicht kon vouwen. Hij bleef voor de achterbank waardoor ik het geheel op rails zou moeten plaatsen om zo verder naar achteren te schuiven. Een constructie met de seatrail van de Amazon voorstoelen was wel mogelijk maar werd allemaal te ingewikkeld omdat er ook nog iets van een frame moest komen boven de achterbank. Ik heb er nog wel tekeningen van gemaakt, maar daar is het helaas bij gebleven. Nadat ik de PV445 cabrio in België had gezien en daar de originele kap kom bekijken bleek toch wel dat er in 1953 goed over na is gedacht en met de middelen die toen beschikbaar waren is er een hele eenvoudige manier gevonden om het geheel netjes op te bergen. Ik heb toen maar besloten om dit concept over te nemen. Hieronder nog even de tekening van het eerste plan, het groene deel is het MG frame wat over het rode deel naar achter zou schuiven om zo achter de bank uit te komen.









Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2014 10:57 #145625 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Katterug project
Dat is duidelijk, ik wist niet dat je er zoveel werk en research in had gestopt. Dan is het idd het beste om het originele frame proberen na te maken. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2014 16:06 #145790 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Katterug project
Hallo Rob,
Je gebruikt de kofferklep-scharnieren van een Morris Minor 1000.
Dat bracht me op een idee.
Ik heb nog een cabriokap-frame liggen van een Morris Minor (met een stuk half vergane en gescheurde kap er nog aan).
Misschien heb je er iets aan / kun je er iets mee.
Gratis af te halen in mijn loods in Eindhoven.
Ik hoor het wel.
Met groet,
Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2014 17:17 #145791 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
He Paul, heel erg bedankt voor je aanbod. Ik kom graag bij je langs om het kap-frame op te halen, misschien kan ik nog er ideeën of zelfs delen uit halen voor mijn kap. Ik stuur je een pb'tje zodat we wat kunnen afspreken.

Heb een proefstuk klaar voor het deel dat boven de deuren zou moeten komen en aansluit op de voorruit. De originele cabrio heeft hier hout in verwerk zoals hier onder te zien is.









Die heb ik gemaakt en zou zomaar kunnen voldoen.
























Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2014 18:48 #145794 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Katterug project
Rob, enorm respect voor de doordachte en detaillistische manier waarop je te werk gaat! Hulde!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2014 19:17 #145795 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Thanks Hans :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.