Katterug project

Lees meer
26-11-2017 09:14 #173482 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Katterug project
Mooi Rob!
Wat een meters opeens weer.
Qua radiator zou ik inderdaad ook voor een nieuwe/gereviseerde gaan.
Als een gebruikte radiator wordt opgeslagen zonder hem af te vullen met koelvloeistof is de kans groot dat hij van binnenuit gaat roesten en lek raakt.
Anders in elk geval even vooraf testen of hij nog goed dicht is, ook na het reinigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2017 22:02 #173489 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Bedankt voor jullie reacties en tips. Lars en Gert, ik ga de radiator eens goed bekijken. Eerst maar eens schoon maken en kijken wat er onder de oude lak en het vuil te voorschijn komt.

Gert Vegter schreef : En is er een speciale reden waarom de achterschokbrekers niet rechtop staan? In zo’n schuine positie werken ze ook wel, maar niet optimaal.

Ik heb de originele bevestiging gebruikt, misschien heeft de hoek wel te maken met het gebruik van de bladveren. Klopt inderdaad dat de schokbrekers onder een hoek minder effectief zijn.

Vandaag het elektrisch schema weer op tafel gelegd. De extra's die ik in gedachte had stonden wel in mijn schriftje maar nog niet op papier in een schema. Heb nog even na gedacht over jouw voorstel van de 82 ohm weerstand Gert. Het is misschien niet echt aan de orde maar ik ben bang dat de weerstand warm kan worden en dat is eigenlijk het laatste wat ik wil achter het dashboard. Ik ga daarom toch voor een kleine omvormer van 12 naar 6 volt, die heb je al hele simpele op een klein printplaatje. Wel heel erg bedankt voor het mee denken.
Links onder het dashboard komen nu 3 extra relais, de "flasher unit" die de LED verlichting aan kan, de 12-6 omvormer en deze schakel omvormer voor de overdrive www.conrad.nl/nl/tru-components-schakelf...ef=Product%20Details Ik wil het dashboard namelijk zo origineel mogelijk houden en geen extra schakelaars inbouwen. Ik kan nu ergens uit het zicht een kleine druktoets zetten voor de overdrive. Verder ben ik van plan om in de km-teller in de wijzerplaat een hele kleine led in te bouwen voor O.D. zodat ook deze uit het zicht blijft

De extra's zijn nu
- Schakeling voor de Over Drive
- Schakeling voor het signaal licht
- Schakeling voor de niveau waarschuwing van de remvloeistof
- Schakeling voor een achteruit rij verlichting of waarschuwing, daar ben ik nog niet uit
- Schakeling voor de ruitenwissers die van vacuüm naar elektrisch gaan
- Bedrading voor de motor olie druk waarschuwing, ook hier komt weer een kleine LED in de wijzerplaat van de meter
- Bedrading voor het derde remlicht
- Omvormer 12 - 6 volt voor de benzine meter



Veranderingen
- RAW voorschermen verplaatst naar de A-stijlen
- Binnenverlichting aangepast aan de kap

Verder heb ik nog even gekeken naar de kabelboom zelf en een tip in het topic van Lars, rapidharness.com/. Misschien dat ik hier nog meer verder ga maar gezien het feit dat mijn aanpassingen niet in verhouding staan met het project van Lars denk ik dat ik gewoon moet beginnen en het schema goed in de gate houden

Dit is wat het voorlopig gaat worden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2017 23:39 #173490 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Katterug project
Toen ik in 2002 de 6V-installatie van mijn toenmalige PV444DS ombouwde naar 12 V, heb ik ook zo'n weerstand toegepast voor de benzinemeter. Werkt goed en wordt niet warm...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2017 10:24 - 27-11-2017 10:27 #173491 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Katterug project
Rob, mooie plek voor het derde remlicht op de foto maar........de bedoeling van een derde remlicht is dat achteropkomend verkeer door de ramen van voorliggers kan zien dat jij gaat remmen en dat is op die plek dus niet zichtbaar. Daarbij komt ook nog dat RDW en APK voorschrijven dat het derde remlicht HOGER moet zitten dan de gewone remlichten en daar heb je dus een echt probleem. Misschien nog even opnieuw bekijken.
Succes!
Dan lees ik dat je de schakeling van de OD nog niet weet. Op de v-bak zitten die mooie dikke schakelaars die ook er voor zorgen dat je OD alleen in de hoogste versnelling kan worden ingeschakelt, Er kan er ook een geplaatst worden die de achteruitrijverlichting schakelt als deze ingeschakelt wordt, ik heb dat zo op mijn combi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2017 13:04 #173492 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Bedankt voor de info over het derde remlicht Jacques, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Het idee is eigenlijk gekomen omdat de originele achterlichten erg klein zijn en dacht aan iets meer licht bij remmen. Nu dat je dit verteld vraag ik me eigenlijk af of een extra remlicht, wat je niet ziet als derde remlicht, wel op deze manier gevoerd mag worden. Ik heb de vraag bij de RDW gesteld, als ik antwoord heb laat ik het weten.
De Schakeling van de OD ben ik wel uit, gelukkig heeft mijn M41 het zelfde contact als de M40 voor de achteruitrij lampen. Waar ik nog niet helemaal uit ben is of ik een lamp op de achterbumper ga zetten of zo'n klein zoem-zoem-zoemertje dat aangeeft dat ik van plan ben om achteruit te rijden, gewoon uit veiligheid :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2017 14:45 #173494 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Katterug project
Op dat laatste vraagstukje kan ik je wel mijn mening geven: Een zoemertje zou Ik meer associëren met "modern" dan een achteruitrijlamp. Ook lijkt het mij storend en alleen geschikt om een evt voetganger achter mij te waarschuwen. Een aankomende automobilist hoort dit niet. Een brandende achteruitrijlamp ziet hij/zij echter wel en lijkt mij daarom ook veiliger. Mooie en tijdseigen exemplaren zijn te vinden in de VW wereld, exact gelijk aan die uit de jaren 50/60. Zie foto voor een exemplaar van Hella.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2017 15:35 #173496 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Oh wow , die is mooi. Goed plan, ga ik naar zoeken
Bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2017 16:22 #173499 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Katterug project
Op deze foto is te zien hoe ik het destijds heb opgelost. De originele achterlichten geven zo weinig licht, dat ik extra remlichten en clignoteurs heb bijgeplaatst op de bumper ter wille van de veiligheid. Plus een soortgelijk achteruitrijlicht als Jacques noemde. Een derde remlicht vond ik een brug te ver...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2017 19:13 #173503 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Gert, Jacques, ik ben verkocht die wil ik onder de bumper hebben.
Thanks :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2017 19:20 #173504 door Daniel Jacobs
Beantwoord door Daniel Jacobs in topic Katterug project
Hallo Rob,

Heb tijdje geleden een NOS achteruitrijlamp op Tradera gescoord, had zelfs originele Volvo onderdelennummer.
Via versnellingsbak schakelaar en 6V relais geschakeld, zodat ie het alleen doet als het contact aan staat.

Gr. Daniël


Always remember the world is full of nice people ... if you can't find one, be one .....
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.