Katterug project

Lees meer
18-05-2016 21:58 #160538 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Na het dippie van dinsdag vandaag weer lekker bezig geweest. Eerst even de tips delen die ik van Maurice kreeg
- Een bult of kikker in het plaatwerk kun je er vaak uit halen door de plaat met een houten blok te steunen en er dan in het midden van de plek een tik op te geven met een punt hamer.
- Het lassen van deurplaten moet natuurlijk heel langzaam gebeuren, het helpt om de las steeds tussen door af te koelen met perslucht. Dus klein stukje lassen en koelen en daarna langere tijd afkoelen zodat alle warmte uit de plaat kan trekken.
- Houten of rubberen hamers doen wonderen op klep of deurranden die net niet mooi aansluiten met de carrosserie lijn.
- met een dun latje kun je de hogen en lage punten in plaatwerk opsporen.

Vandaag dus met al deze wijsheden aan de slag gegaan en heb eerst de achterklep aangepakt. Deze lag aan de rechterkant net boven de carrosserie. Met behulp van wat houten blokjes onder de kleprand en de hamers heb ik deze nu mooi op de plaats gekregen.



Gelijk een begin gemaakt met het doorlassen van verbindingen om later vocht en blaren van binnenuit te voorkomen. Bij de originele Valbo is deze naad ook strak.



Daarna begonnen met de bobbels en kuilen van de rechterkant. Omdat dit het originele Katterug plaatwerk is wat in een andere ronde vorm is geklopt zal er ergens teveel plaatwerk komen. Heb daarom eerst een patroon in de plaat geslepen zodat delen naar binnen kunnen en andere delen naar buiten





Alles min of meer op zijn nieuwe plek gezet, gemeten met een latje/plaat en steeds meer puntjes gezet zodat alles netjes op de plaats bleef. Plaatje opgelast wat ik met een griptang aan een slagtrekker zet om zo plaatwerk naar buiten te werken





Nadat alles goed zal de plaat weer door gelast en geslepen waarbij ik steeds gekoeld heb met perslucht



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2016 22:00 #160539 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project



En het resultaat, nu gelukkig wel in de lijn van de body :) helemaal happy.



Morgen de linker kant :whistle:

Groeten, Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-05-2016 19:00 #160554 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Katterug project
Ha Rob,

Ik lees en zie dat je weer nieuwe moed hebt vezameld, heel fijn.
Het komt ook mij niet onbekend voor dat het hele project als een last op je schouders gaat drukken ipv een ontspannende hobby te zijn......

Goed dat je je niet blijvend laat ontmoedigen, zeker als je al zò ver bent.
Wat ook wel eens wil helpen : je topic eens doorscrollen vanaf eerste pagina en trots zijn op alles wat al wel gelukt is en de problemen die je allemaal al het hoofd geboden hebt.

Mooie vorderingen trouwens, tip met dun houten latje is een goeie, ga ik zeker nog wel eens gebruiken.

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2016 19:26 #160556 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Katterug project
Op het eerste gezicht lijkt het een brute en rigoreuse stap om de slijptop te zetten in panelen die er al in zitten, maar het resultaat mag er wezen. Mooi dat je de smaak weer te pakken hebt en meteen lekker meters maakt.
Dichte naden is inderdaad van belang om te voorkomen dat eventuele plamuur vanaf de achterkant door de lasnaad heen vocht kan aantrekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2016 18:46 #160573 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Terug kijken mag inderdaad ook wel eens, je gaat zeker door vooruit kijken. Vandaag ook even gedaan bij Lars, ik zocht info over de "Cold Front" omdat ik nog een beetje op zie tegen het doorlassen van de deuren en de aangepaste achterklep. In het blog www.oudevolvo.nl/blog/2015/10/14/strip-i...amazon-combi-lassen/ las ik dat je uiteindelijk toch een deel zonder hebt gelast. Mijn vraag is eigenlijk of het zin heeft om dit spul te kopen, zou het niet voldoende zijn om de plaat steeds met perslucht te koelen en kleine stukjes te lassen? Uiteindelijke is het grootste deel al gelast. Even een paar "oude" foto's ter illustratie



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2016 21:06 #160580 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Katterug project
Uiteindelijk heb ik die cold front pasta niet echt meer gebruikt.
Ik heb gekozen voor afwisselen van boven en onder lassen.
Onlangs kreeg ik ook van mijn straler/strakmaker/spuiter de tip om met perslucht te koelen om zo krimp minder kans te geven. Die pasta is herbruikbaar, als je wilt mag je hem wel lenen om te proberen.
Enerzijds kan ik me voorstellen dat je hiermee ervoor zorgt dat het nog plaatselijker opwarmt.
Voor de hoeveelheid ingevoerde warmte maakt dat echter niet uit, dus per oppervlak zal het dan heter worden neem ik zo aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2016 16:31 #160640 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Lars bedankt voor het aanbod. Als ik volgende week weer vrij ben dan ga eens heel voorzichtig beginnen en met lucht koelen. Dit koelen is voor mij ook nieuw en ben heel benieuwd hoe het gaat lukken. Als het resultaat nu echt dramaties wordt dan kom ik graag bij je terug. Heb vorige week nog wel wat aan de linker kant kunnen doen, de slijpnaden zitten er in en heb de plaat al wat op de juiste plaats kunnen tikken, k´zal er weer wat foto's van maken en plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2016 22:45 - 29-05-2016 22:47 #160816 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Heb de afgelopen week nog wat meters kunnen maken. De "bobbel" aan de linker kant is niet meer en loopt nu weer mooi mee in de vorm van de wagen.





De achterklep heb ik helemaal door gelast en ik moet zeggen dat het koelen met perslucht heel goed werkt. De las ziet er wat onregelmatig uit omdat ik steeds hele kleine stukjes heb gelast om de warmte te beperken. Heb daarna de houten hamer nog maar eens op een paar plekken laten vallen en moet nu toch echt wel toegeven dat Maurice gelijk had, de klep ligt er nu echt mooi in. Toch nog even wat over het koelen met perslucht. Ik weet nog van mijn opleiding, jaren geleden :cheer: , dat vloeibare metalen gemakkelijk verontreiniging insluiten. Ik heb daarom gewacht met koelen totdat de rode gloed uit de las was om zo vocht insluiting zo veel mogelijk te voorkomen. Ik heb een hele simpele compressor zonder luchtdroger en zal zeker vocht bij zitten





Dan nog even het rechter achterscherm aangepakt omdat het niet mooi aansloot in de ronde vorm van de achterkant. Door de sluitrand in te slijpen en daarna weer dicht te lassen kon ik de ronde vorm helemaal terug brengen. Heb helaas geen foto van de begin situatie waar het scherm ongeveer 5 mm naar binnen viel, wat ik wel heb is nog steeds een smile op gezicht helemaal blij met de goede pasvorm.



Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2016 12:04 #160820 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Katterug project
Rob, heb je ooit overwogen om die plaatwerkdelen te vertinnen ?.
Als je de wagen zodanig positioneert dat wat er vertint moet worden horizontaal komt, dan kun je het er mooi in laten vloeien.
Bijwerken met schaaf en schuurpapier is gemakkelijk en een setje koop je al voor weinig bij zaken zoals Rustbusters in Veenendaal.

Ik ga deze week met de ES verder en daar gebruik ik tin, zal er foto's van maken.
Groeten,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2016 12:16 #160821 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Katterug project
Mooie plaatjes en vorderingen weer Rob!

Wat betreft vertinnen wil ik ook wel even een duit in het zakje doen. Ik ben daar ook mee begonnen te experimenteren, maar ben er weer helemaal vanaf gestapt. Dit komt doordat het erg moeilijk/tricky is.
Het proces van vloeien en ermee "plamuren" gaat op zich prima. De crux zit hem in die ellendige ets pasta. Je hebt inmiddels zuurvrij spul, maar ook dat werkt op een of andere manier etsent en dat proces moet je stoppen. Je moet dus 1000% zeker weten dat je goed genoeg verwarmt, anders blijft er actieve ets troep achter en is met middel erger dan de kwaal.
Komt bij dat je tin met lood om gezondheidsredenen niet mag schuren.
Inmiddels heb ik van een aantal professionals aangeraden gekregen om niet te kiezen voor tin, maar voor ALSI12 plamuur (het ook eerder door Jan genoemde Debrasel).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.