- Berichten: 1421
Katterug project
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Een bult of kikker in het plaatwerk kun je er vaak uit halen door de plaat met een houten blok te steunen en er dan in het midden van de plek een tik op te geven met een punt hamer.
- Het lassen van deurplaten moet natuurlijk heel langzaam gebeuren, het helpt om de las steeds tussen door af te koelen met perslucht. Dus klein stukje lassen en koelen en daarna langere tijd afkoelen zodat alle warmte uit de plaat kan trekken.
- Houten of rubberen hamers doen wonderen op klep of deurranden die net niet mooi aansluiten met de carrosserie lijn.
- met een dun latje kun je de hogen en lage punten in plaatwerk opsporen.
Vandaag dus met al deze wijsheden aan de slag gegaan en heb eerst de achterklep aangepakt. Deze lag aan de rechterkant net boven de carrosserie. Met behulp van wat houten blokjes onder de kleprand en de hamers heb ik deze nu mooi op de plaats gekregen.
Gelijk een begin gemaakt met het doorlassen van verbindingen om later vocht en blaren van binnenuit te voorkomen. Bij de originele Valbo is deze naad ook strak.
Daarna begonnen met de bobbels en kuilen van de rechterkant. Omdat dit het originele Katterug plaatwerk is wat in een andere ronde vorm is geklopt zal er ergens teveel plaatwerk komen. Heb daarom eerst een patroon in de plaat geslepen zodat delen naar binnen kunnen en andere delen naar buiten
Alles min of meer op zijn nieuwe plek gezet, gemeten met een latje/plaat en steeds meer puntjes gezet zodat alles netjes op de plaats bleef. Plaatje opgelast wat ik met een griptang aan een slagtrekker zet om zo plaatwerk naar buiten te werken
Nadat alles goed zal de plaat weer door gelast en geslepen waarbij ik steeds gekoeld heb met perslucht
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Ik lees en zie dat je weer nieuwe moed hebt vezameld, heel fijn.
Het komt ook mij niet onbekend voor dat het hele project als een last op je schouders gaat drukken ipv een ontspannende hobby te zijn......
Goed dat je je niet blijvend laat ontmoedigen, zeker als je al zò ver bent.
Wat ook wel eens wil helpen : je topic eens doorscrollen vanaf eerste pagina en trots zijn op alles wat al wel gelukt is en de problemen die je allemaal al het hoofd geboden hebt.
Mooie vorderingen trouwens, tip met dun houten latje is een goeie, ga ik zeker nog wel eens gebruiken.
Groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Dichte naden is inderdaad van belang om te voorkomen dat eventuele plamuur vanaf de achterkant door de lasnaad heen vocht kan aantrekken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb gekozen voor afwisselen van boven en onder lassen.
Onlangs kreeg ik ook van mijn straler/strakmaker/spuiter de tip om met perslucht te koelen om zo krimp minder kans te geven. Die pasta is herbruikbaar, als je wilt mag je hem wel lenen om te proberen.
Enerzijds kan ik me voorstellen dat je hiermee ervoor zorgt dat het nog plaatselijker opwarmt.
Voor de hoeveelheid ingevoerde warmte maakt dat echter niet uit, dus per oppervlak zal het dan heter worden neem ik zo aan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
De achterklep heb ik helemaal door gelast en ik moet zeggen dat het koelen met perslucht heel goed werkt. De las ziet er wat onregelmatig uit omdat ik steeds hele kleine stukjes heb gelast om de warmte te beperken. Heb daarna de houten hamer nog maar eens op een paar plekken laten vallen en moet nu toch echt wel toegeven dat Maurice gelijk had, de klep ligt er nu echt mooi in. Toch nog even wat over het koelen met perslucht. Ik weet nog van mijn opleiding, jaren geleden , dat vloeibare metalen gemakkelijk verontreiniging insluiten. Ik heb daarom gewacht met koelen totdat de rode gloed uit de las was om zo vocht insluiting zo veel mogelijk te voorkomen. Ik heb een hele simpele compressor zonder luchtdroger en zal zeker vocht bij zitten
Dan nog even het rechter achterscherm aangepakt omdat het niet mooi aansloot in de ronde vorm van de achterkant. Door de sluitrand in te slijpen en daarna weer dicht te lassen kon ik de ronde vorm helemaal terug brengen. Heb helaas geen foto van de begin situatie waar het scherm ongeveer 5 mm naar binnen viel, wat ik wel heb is nog steeds een smile op gezicht helemaal blij met de goede pasvorm.
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Als je de wagen zodanig positioneert dat wat er vertint moet worden horizontaal komt, dan kun je het er mooi in laten vloeien.
Bijwerken met schaaf en schuurpapier is gemakkelijk en een setje koop je al voor weinig bij zaken zoals Rustbusters in Veenendaal.
Ik ga deze week met de ES verder en daar gebruik ik tin, zal er foto's van maken.
Groeten,
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Wat betreft vertinnen wil ik ook wel even een duit in het zakje doen. Ik ben daar ook mee begonnen te experimenteren, maar ben er weer helemaal vanaf gestapt. Dit komt doordat het erg moeilijk/tricky is.
Het proces van vloeien en ermee "plamuren" gaat op zich prima. De crux zit hem in die ellendige ets pasta. Je hebt inmiddels zuurvrij spul, maar ook dat werkt op een of andere manier etsent en dat proces moet je stoppen. Je moet dus 1000% zeker weten dat je goed genoeg verwarmt, anders blijft er actieve ets troep achter en is met middel erger dan de kwaal.
Komt bij dat je tin met lood om gezondheidsredenen niet mag schuren.
Inmiddels heb ik van een aantal professionals aangeraden gekregen om niet te kiezen voor tin, maar voor ALSI12 plamuur (het ook eerder door Jan genoemde Debrasel).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.