Katterug project
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Goed idee én uitvoering.
Komt er nog een profieltje op de houten ligger en staander analoog aan hoe dat normaal bij een deur zit om hem goed wind en waterdicht te maken? Of valt het doek er dusdanig ver over de ruit heen (wat je vaak ziet bij cabrio's) dat er geen aanvullende afdichting nodig is?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Ik heb inderdaad plannen voor een profieltje bij het raam Lars. Ik weet nog niet helemaal hoe ik het ga doen en bevestigen maar zit zelf aan een zacht kraalrubber te denken dat heel ligt tegen de ruit gaat drukken. Ideeen zijn altijd welkom, graag zelfs. Helemaal dicht krijgen zal waarschijnlijk niet gaan lukken, als het ergste weg is dan ben ik al blij. Verder heb ik eens bij een MG een soort regen gootje gezien, misschien laat ik dat er ook op zetten.
Maar eigenlijk hoop ik heel stiekum dat ik nooit in de regen ga rijden maar gewoon lekker in de zon met de kap open
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Het is natuurlijk alleen voor "nood" situaties als je een onverwachts regen krijgt, althans als je weet dat het slecht weer is kies je voor een andere auto, lijkt mij. En in die situaties een beetje behelpen is ook niet zo heel erg.
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Inderdaad weer fantastisch. En zeker als je mee neemt hoever je van de gebaande paden afwijkt. Ik snap dat je er liever in de zon dan in de regen mee wilt gaan rijden. Ben zelfs in een gewone auto die regen (en hagel) zo langzamerhand wel beu .
Maar mocht je voor voor een cabrio willen gaan die ook bij slecht weer droog en (relatief) stil is, dan zou je kantelende hoekprofieltjes kunnen overwegen. Ik zat voornamelijk aan de verticale rand te denken, maar dankzij de hoek is het misschien ook door te zetten op de horizontale boven rand. Het is nogal omslachtig en vergt waarschijnlijk meer doordenk werk dan ik nu even gedaan heb, maar als je een hoekprofieltje met bijvoorbeeld een dunne, zacht rubber bekleding op binnenkant van de buitenste rib laat draaien in de hoek. En als je dat draaipunt net buiten het glas van het raam plaatst. En je gebruikt niet het raam om dat draaien te veroorzaken maar een palletje vlak voor de ruit op de deur, dan zou die het openstaande profieltje dicht drukken op het moment dat je de deur sluit zodat het hoekprofieltje nu van buiten op de ruit gedrukt zit. Voor het openen van de deur zou je iets vergelijkbaars kunnen doen door ook aan de buitenkant een palletje vlak tegen de ruit te plaatsen en het hoekprofieltje de laatste 5 mm extra ruimte te geven om ook dat palletje in te sluiten als je hem dicht draait.
Natuurlijk moet het hoekprofieltje flink stijf zijn, en liefst met een soort kantel moment zodat het niet perrongelijk dicht draait terwijl de deur open staat. Dat zou je een ruit kosten. Maar een mooi verchroomd hoekprofieltje is niet lelijk, en zo'n kantelpunt is ook alleen een kwestie van nokjes, veertjes en kogeltjes.
Ach, mooi zonnig weer is altijd de beste optie
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Leuk, ga ik mee verder
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
"Arco Ruighaver" schreef:
Kennis van mij heeft vorig jaar een cabrio kap laten maken voor ene Porsche 365 Replica. Hier zaten ook van die "dubbele randen" op langs het raam. Die liepen zelfs nog iets over het raam heen, dus je moest wel opletten met het dicht doen van de deur als de kap dicht was. De ramen konden niet open, deze stonden met met pinnen in de bovenkant van de deur gehaakt (geen raammechanisme)
Het is natuurlijk alleen voor "nood" situaties als je een onverwachts regen krijgt, althans als je weet dat het slecht weer is kies je voor een andere auto, lijkt mij. En in die situaties een beetje behelpen is ook niet zo heel erg.
Gr Arco
Leuk dat je de 365 noemt Arco, dit was een van de eerste manuals die ik heb gebruikt voor ideeën www.fiberfab.us/manuals/speedster.pdf .
Het raam wat je noemt zit nog steeds in mijn mogelijke plannen, misschien dat ik een origineel Katterug zijraam op deze manier ga aanpassen om achter te gebruiken als windvangen voor passagiers op de achterbank
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Piano scharnier zie ik niet zo snel. Heb vandaag op het werk wat in PPT zitten freubelen. Een plaatje zegt meer dan xxx woorden :P
Met de deur open ziet het ongeveer zo uit. Het hoekprofieltje is nu door het nokje open gedraaid en de achter/binnenkant staat naar voren.
Als je de deur sluit zal het metalen nokje eerst tegen de uitstaande rib van het hoekprofieltje drukken en hem beginnen te kantelen. Het nokje moet misschien wat ronder aan de buitenkant voor echt soepele beweging. Maar met de deur dicht zou het dan zo komen te zitten.
Als je nu het scharnierpunt aan twee kanten af vlakt en er een palletje tegen aan drukt zal het profieltje blijven staan in de stand die het had. Als alternatief kun je een wat breder palletje tegen de hoek van het hoekprofieltje drukken. Het moet dan wel zo breed zijn dat het zowel in geopende- als gesloten stand tegen de dan parallel aan de houten staander lopende rib duwt.
Hoop dat dit duidelijker is.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Heel erg bedankt voor alle moeite, die plaatjes maken het inderdaad duidelijk. Sorry dat ik wat later reageer, k'was even een paar dagen weg en het internet was ik in Lissabon had was zo langzaam dat ik de pagina's haast niet kon openen
Ik ga in elk geval kijken wat ik met jouw idee kan doen.
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Je kunt wel zeggen dat je alleen met mooi weer gaat rijden, maar daar heb je in dit land bepaald niet altijd zekerheid over. Ja, op dagen zoals vandaag, maar hoeveel van zulke dagen hebben we in een jaar...?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.