Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!

Lees meer
29-04-2013 12:55 #126732 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
Afgelopen week opgegeven voor het LKW. (nee, niet Last Kraft Wagen :) )

Daar is hij dus ook te zien !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2013 16:06 #126937 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
:mrgreen: En, vergeet ook de Familiedag 140/164 Register niet Lars! :mrgreen:

Agenda
Evenement
Titel:Familiedag 140/164 Register
Wanneer:09.06.2013
Categorie:140/164 register
Beschrijving

Familiedag 140 & 164 Register Zondag 9 juni 2013
Ouwehands Dierenpark
Rhenen

Zo, dat lijkt me duidelijk: zondag 9 juni wordt ook jij verwacht in Ouwehands Dierenpark. Alleen of met aanhang, want er is voor iedereen wat te zien of te doen. Wat te denken van het wereldberoemde Berenbos? Of neus aan neus te staan met de ijsberen? Spelen is Ravot Apia, de grootste overdekte speeltuin van Europa? Of gewoon dieren bekijken en genieten van een drankje op het heerlijke terras? Wil je meer weten, klik dan hier voor de website.

De agenda voor deze dag ziet er als volgt uit:
11.30 -12.30 uur aankomst met koffie en iets erbij
12.30 -13.30 uur verkiezing mooiste 140-164 op ‘t parkeerterrein
13.30 -14.30 uur vrij rondlopen in het park
14.30 -16.00 uur rondleiding met gids
16.00 -17.00 uur prijsuitreiking en borreluurtje

17.00 -18.30 uur Berenbos dinerbuffet

Buffet
Na afloop van deze dag is er voor iedereen de mogelijkheid deel te nemen aan een gezamenlijk dinerbuffet. Gezellig en lekker samen eten, beetje kletsen over de dierentuin, de auto’s of over de vakantieplannen natuurlijk. En waar kun je met mooi weer nu beter zijn dan in een dierentuin? De kosten van het dinerbuffet bedragen € 10,00 per persoon, voor kinderen de helft. Wel graag even aanmelden vóór 25 mei via 164register@volvokv.nl .

Tot 9 juni in Ouwehands Dierenpark!

Fred Koenis - Wouter Hendriks - Johan Everaerts - Rian Faazen

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2013 14:15 #128545 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
Tijdje niks laten horen.
Dacht dat de foto's van het weekend al in dit Topic stonden, maar dat is dus niet zo!

ECHT een te gek weekend gehad met het Jongerenregister.
Woensdag eerst gewerkt tot half 7, toen de spullen gepakt en om half 9 vertrokken.
Alleen wat last gehad van startproblemen. Door een slechte massa leek het steeds of de accu leeg was..
Van te voren sneuvelde de cd-wisselaar ook nog, dus Boele had er nog een meegenomen.
Mooie toerrit met de nodige reparaties bij de overige leden, dit maakte het alleen maar mooier. Wat het minder mooi maakte was die weg met die grote bulten. Er zaten 3 man bij mij in de auto en daardoor raakte de banden de wielkasten, maar daar wordt aan gewerkt!

Hierbij dus nog wat foto's:




























Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2013 14:51 #130894 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
Hallo.

Ik ben klaar met de restauratie van mijn 144 en ondertussen is de 142 ook verkocht.
Nu wil ik mij niet gaan vervelen en aangezien ik tunen altijd al leuk heb gevonden wil ik hier wat mee gaan doen.
Binnenkort ga ik een B18 motor ophalen en deze wil ik sneller gaan maken.
Hier liggen nog 2 SU carburateurs + spruitstuk, maar dat vind ik niet genoeg.

Een turbo lijkt mij wel wat, nu heb ik al wat informatie opgedaan op het internet en via mijn stages, maar ik zit nog met wat vragen.

-Waar moeten de carburateurs? Voor of na de turbo? Op het internet raden ze aan om dit na de turbo te doen, dus tussen de turbo en het spruitstuk. Dit i.v.m backfires. Maar ik las dat de eerste Renault 5 turbo de carburateur voor de turbo had zitten, het kan dus wel. Daarbij heb je het voordeel dat je op beide brandstoffen kan blijven rijden, dat is ook mijn volgende punt.

- Wanneer de carburateur tussen de turbo en het spruitstuk zit, komt de lucht met druk de carburateur in. Hierdoor ontstaat er geen vacuüm meer op de venturi en zuigt hij geen benzine meer aan. Dit kun je oplossen door dezelfde druk op de vlotterkamer te zetten, maar hoe? Gewoon een leidinkje van de luchttoevoer naar de vlotterkamer maken? Zo simpel is het niet lijkt me. Of gewoon alleen op gas rijden en de benzine toevoer afsluiten? Dat is ook weer mijn volgende punt.

- Waar moet het gas mengstuk? Voor de turbo of tussen de turbo en de carburateurs?
Bij een gasinstallatie zonder turbo moet het luchtfilter al uit de rijwind zitten omdat bij het afremmen de "gas vlam" uit waait.
Dus als je dit voor de carburateurs zet, waait dan die vlam niet continu uit door de druk van de turbo, zodat de motor niet is af te stellen? Aan de andere kant, door de druk mengt het gas zich beter met de inlaat lucht, waardoor een betere ontbranding ontstaat! Als je het mengstuk voor de turbo zet, dus bij het luchtfilter zit je alsnog met het probleem dat er brandstof in de turbo zit, wat dus ook warm wordt en gevaarlijk is..

- De olietoevoer zal ik via een T-stuk maken op de plek van de oliedruk sensor en de retour gaat het carter in. Ook zal er een andere nokkenas moeten komen, welke is geschikt?

- Compressie ga ik waarschijnlijk verlagen door middel van een dikkere koppakking.

- Dan mijn laatste vraag: wie kan er eventueel een spruitstuk maken? Daar heb ik zelf de materialen niet voor.

Bij voorbaat dank.

Lars Weffers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-08-2013 16:18 #130901 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
lees de threat van Joost Buiting: "turbo op een B18" aandachtig door.

Die heeft exact datgene uitgevoerd wat jij in gedachte hebt.
Alle problemen die jij noemt heeft hij behandeld en uitgewerkt hoe die je op moet lossen.

Op de laatste pagina's is hij afgestapt van de carburateurs en overgegaan op injectie.

over de nokkenas. Jeroen Bosma van autotune het volgende:

Als je een sport nokkenas gebruikt heb je veel klepoverlap. Met een turbo wil je eigenlijk geen klepoverlap vanwege de restdruk voor de turbo aan de uitlaatkant van de motor.
De motor loopt dan minder mooi en je schiet er niets mee op. De hoge compressie is eigenlijk vaak nog wel laag. Ik denk dat je met een standaard compressie rustig 0,5 bar kan draaien. Dat levert best veel op. Door een wat hogere compressie blijft het verbruik binnen de perken.
Ik heb diverse B20's van klanten afgesteld. Ook met turbo. Dat is best indrukwekkend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2013 16:40 #130908 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
Had het topic van Joost al eens door gelezen, maar dan alleen het injectie gedeelte. Indrukwekkend!

Andere nokkenas is dus niet nodig?

Ik ga eerst beginnen om het op een standaard spruitstuk voor een dubbele carburateur te bouwen, dat is misschien niet optimaal, maar ik moet eerst ervaring opdoen met het werken met een Turbo. Vandaar dat ik ook een ander blok koop en niet mijn goede B20 eraan waag..

Bedankt voor de reactie, Ronald. Ik heb vanavond wat te lezen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees-Peter Geluk (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
14-08-2013 17:40 #130909 door Kees-Peter Geluk (GAST)
Beantwoord door Kees-Peter Geluk (GAST) in topic Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
Eerlijk gezegd zou ik niet beginnen aan SU's + turbo. Je SU's moeten in perfecte staat zijn. Valse lucht langs de gasklepassen is normaal al een probleem, en natuurlijk helemaal als je ook nog een turbo er doorheen blaast. Daarnaast ben je een eeuwigheid bezig met het tunen van de carbs (demperolie, veren, naalden) aangezien hier geen spec voor is.
Als je per se turbo + carb wilt, zou ik voor een Weber gaan. Deze carbs zijn over een breder gebied te tunen. Gaat nog steeds een hoop moeite kosten om netjes te draaien (tenzij je de cash hebt om dit uit te besteden aan een pro tuner met rollenbank etc).

Gasmengstuk zal sowieso niet na de turbo kunnen, aangezien je het gas terug de verdamper in drukt. Bij een carb los je dit op door de brandstofdruk in de carburateur te verhogen, bij een verdamper kan dit volgens mij niet.
Ik weet niet of het goed mogelijk (lees werkbaar en veilig) is om een suck-through lpg setup te maken.

Als je serieus iets wilt met een turbo, denk ik dat injectie de way to go is. Een investering die je volgens mij een hoop narigheid bespaart. Als het eenmaal werkt, kun je het relatief gemakkelijk tunen voor gewijzigde omstandigheden (zoals het toevoegen van een turbo).

Olie zou ik van de oliefilter-locatie afpakken d.m.v. een sandwich-plate. Dan heb je de turbo in serie ipv parallel in de olie-loop, dat lijkt me beter voor de totale flow.

Een compressor lijkt me overiger een stukje interessanter: voorspelbaarder gedrag, mechanisch makkelijker (geen gek uitlaatspruitstuk nodig, meer keuzevrijheid voor plaatsing). Klinkt (jankt) ook lekker :)

Wel gaaf als je het gaat proberen! Dat zijn altijd mooie projecten om te volgen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-08-2013 20:17 #130914 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
Joost had zijn carbs omgebouwd om de turbodruk aan te kunnen.

Sommige bouwen ook een luchtdichte bak om de gehele carb heen, zodat het niet zo heel erg nauw luistert of de carb lekvrij is of niet. Verder had hij het ook voor elkaar gekregen om de gasaansluiting na de turbo te monteren. Ik kon zo snel niet uit het verhaal opmaken wat hij daarvoor heeft moeten doen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat wel en niet moet, dit heb ik gelezen. Dat van de nokkenas was een antwoord van Jeroen Bosma naar aanleiding van een vraag van mij.

Ik heb zelf een B20E blok gekocht, met een vergelijkbaar idee.
Het plan (met tijdsbestek van 4 jaar) ziet er als volgt uit.
Zelf onderblok reviseren.
Kop uitbesteden.
Turbo? (speel met de gedachte)
Vervolgens langzaam KDFI opbouwen.

Een spaghetti spruitstuk is volgens de kenner helemaal geweldig, maar volgens mij spreek je dan maar over procentjes winst.

Ik zat te denken om een turbo rechtstreeks onder het originele spruitstuk te bouten. Eventueel met een kleine verloopbuis, omdat het huidige spruitstuk 2 aparte uitgangen heeft. of misschien is die tussenwand wel uit te vrezen.

voordeel hiervan is dat je alleen een bocht naar beneden aan de uitgang hoeft te lassen en nog een bocht naar achteren. Dus weinig laswerk. De turbo uitgangen (inlaat) zijn in principe bijna allemaal op te lossen met slangen. Mijn grootste handicap is dat ik niet kan lassen. (Wel braaien)

Dit zijn plannen, of het uberhaupt gaat passen weet ik niet. Daarom komt de turbo evt pas op het allerlaatste moment in het project.

Zelf zat ik te denken aan een sloop turbo van een 1.8 of 2 liter. Goedkoop, en als je hem opblaast is het geen ramp.

Hoe groter de turbo hoe langer hij moet laden, dus minder profijt bij de stoplichten. Te kleine turbo geeft misschien een te laag lucht debiet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-08-2013 21:08 #130918 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
Turbo voor de carb. is erg lastig en niet in te regelen, op LPG geen probleem.
Als ik weer met carburateurs zou werken zou ik proberen om de carburateur voor de turbo te plaatsen en het LPG-mengstuk achter de turbo.
De enigste keer dat je op benzine rijd is als de LPG op is met het LPG-mengstuk achter de turbo heb je geen brandbaar mengsel in de turbo, vacuüm krijg je door de venturie.
Het mooiste is als je er direct injectie op bouwt.
Wat ook belangrijk is dat je het zo bouwt dat je goed bij de turbo kunt ik heb hem te diep weg gebouwd terwijl er eigenlijk
bovenop genoeg ruimte is.

Ik ben benieuwd!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2013 21:51 #130920 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Volvo 144 TURBO INTERCOOLER!
Dat is een goeie inderdaad!
Dus dan heb ik aan één carburateur genoeg?
Levert dat minder vermogen? En is één mengstuk genoeg?

Zoals u het zegt, heb ik ook geen problemen met de venturi inderdaad.
Is dan de gasklep in de carburateur, voor de turbo voldoende?

Dan nog: welke carburateur? SU of Stromberg?
Injectie zijn toekomst plannen, dat moet het budget nog toelaten want een LPG installatie staat ook nog op de planning.

Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.