122S 1967 opknapbeurt

Lees meer
02-03-2012 23:01 #111216 door Niek Bolijn
122S 1967 opknapbeurt is gemaakt door Niek Bolijn
Na het vervangen van wat kleine dingen kon ik het toch niet laten en ben ik begonnen aan de grote opknapbeurt van de amazon. Onder de vloermatten kwam ik behoorlijk wat krokant metaal tegen.








De oorzaak bleek een slecht afdichtend voorruitrubber. Gisteren alles van binnen gedemonteerd, inclusief voorruit. De staat van de opstaande rand viel me nog niet tegen.







Ook zijn de gereviseerde su's vandaag binnengekomen, inclusief de oude onderdelen. De reden waarom de later aangeschafte dubbele su niet goed werkte was duidelijk: 2 verschillende soorten naalden en alles versleten.







Hitteschildje en nieuwe bakkelieten pakkingen gemonteerd.







De opbouw kan weer beginnen, morgen eens kijken of starten er in zit.













Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2012 09:19 #111222 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 122S 1967 opknapbeurt
Die rotte plekken in de bodemplaat, onder je voeten is bijna standaard bij iedere Amazon.
Op onderstaande foto's kan je mooi zien wat te veel tectyl doet met waterlekkage. Ook is verzuimd na het lassen goede anticorrosie behandeling aan te brengen
Vaak ontstaan deze problemen door lekkage van de voorruit, dat loopt achter je rubbe matten en dan beint het gelazer



Ook de deur had het zelfde roestprobleem ontstaan door dat de afvoer kanalen met tectyl waren dichtgespoten. Ook was de steun vernieuwd maar aan de binnenzijde niet antiroest behandeld maar gewoon een antidreunplaat er overheen.






We hebben zelfs een stuk stijl uit een donor moeten gebruiken.
Mijn advies is, haal een nieuwe steun én vloerplaat en las dit erin, dus geen kleine stukjes, maar grotye halen snel thuis, vervolgens 2 componenten epoxy primer, afkitten en 2x aflak, Binnenzijde portieren idem










Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2012 11:57 #111227 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic 122S 1967 opknapbeurt
Ok, bedankt voor de tip, Ik twijfelde nog om een halve vloerplaat te vernieuwen, maar het advies is dus om het helemaal te doen. De deur was echt heel slecht, maak ik nog foto's van. Heb inmiddels van Erik Ciesluk een goede linkerdeur overgenomen uit zijn donor, deze kan mooi ervoor in de plaats komen. Of de rechter ook gered kan worden weet ik nog niet.

Vandaag de auto gestart met nieuwe carbs, ging goed, alleen choke moet nog worden afgesteld evenals synchroonstellen van de dubbele su's. Het het asje dat in beide carbs haakt voor het gas heeft echter 2 rubber? hulsjes nodig om te blijven hangen, weet iemand of deze nog te krijgen zijn of zelf te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2012 12:14 #111230 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic 122S 1967 opknapbeurt

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2012 13:40 #111232 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic 122S 1967 opknapbeurt
Nee, die bedoel ik niet. Het horizontale stangetje dat beide carbs aanstuurt heeft 2 pinnetjes, deze vallen in de armpjes van de 2 carbs. Deze pinnetjes zijn echter te dun en volgens mij moeten hier 2 busjes overheen, er zaten bij mij 2 stukjes slang overheen, maar wil deze graag weer origineel terugzetten. Zal zo nog een foto posten.




De busjes die hier overheen moeten.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2012 18:39 #111237 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 122S 1967 opknapbeurt
Nog even over die vloerdelen, ze worden weer gemaakt met die ribbels erin, dus dat is makkelijk
Ik heb ooit een vlakke plaat erin, gezet maar die gaat bewegen als je instapt, onder het gewicht van de bestuurder, die ribbels erin maken hem veel stijver.
Als je het steuntje weghaalt en eerst de vloerplaat last, kan je daarna mooi het nieuwe steuntje er tegen aan lassen, goed antieroest behandelen en aan 2 zijden een opening voor afwatering laten !!

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2012 23:26 #111246 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic 122S 1967 opknapbeurt
Dacht inderdaad al dat de stevigheid behoorlijk minder zou worden bij een vlakke plaat, we gaan dus voor de originele vloerplaten. Ben er net achter gekomen dat de linkerdorpel (zowel binnen als buitendorpel) in slechte staat zijn, het projectje wordt dus nog wat omvangrijker. Het verlanglijstje met nieuwe delen kan weer worden bijgewerkt. Foto's volgen nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2012 23:27 #111247 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 122S 1967 opknapbeurt

"Niek Bolijn" schreef:
Nee, die bedoel ik niet. Het horizontale stangetje dat beide carbs aanstuurt heeft 2 pinnetjes, deze vallen in de armpjes van de 2 carbs. Deze pinnetjes zijn echter te dun en volgens mij moeten hier 2 busjes overheen, er zaten bij mij 2 stukjes slang overheen, maar wil deze graag weer origineel terugzetten. Zal zo nog een foto posten.

img_1285.jpg

De busjes die hier overheen moeten.


De pinnetjes zijn niet te dun, ze horen een behoorlijke speling te hebben. Die stukjes slang zijn niet origineel, er hoort niks overheen.

De speling is nodig zodat de carbs in ruststand afzonderlijk stationair afgesteld kunnen worden. Als er geen speling zou zijn, zou de 'ruimste' stationairinstelling de instelling van beide carbs tegelijk zijn. Wordt volgens mij ook in de Haynes wel besproken.

Wat Ed noemt over 'grote stappen snel thuis': daar ben ik het in principe mee eens. Ik begon met kleine stukjes vernieuwen, maar achteraf was ik veel sneller klaar geweest als ik in 1 keer de hele vloerplaat vervangen had. Een stuk origineel vloerplaat (die niet 100% past, en -meestal- ook niet alle roest vervangt..) is alleen een stuk duurder dan een gewoon stuk plaat. Zelf de ribbels in een stuk vlakke plaat maken is echter nauwelijks te doen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2012 00:21 #111248 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic 122S 1967 opknapbeurt
Dan denk ik dat we toch maar voor "all the way" gaan, is uiteindelijke toch beter. Zal morgen eens kijken hoe het zit met die pinnetjes, heb het idee dat het gasstangetje van de foto naar beneden valt als deze niet vast hangt met busjes. (misschien had ik hem verkeerd om?)



De foto's van de ellende, eerst de deur.







Deze deur ga ik vervangen door een beter exemplaar.
Dan de dorpellende:










En dit kwam er uit vallen, een paar handen vol met zand en roest:




We zullen het maar weer zien als een nieuwe uitdaging.

Vraag aan jullie: heel de dorpel vervangen of alleen nieuw deel inlassen van bijv. 50cm?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2012 21:17 #111344 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic 122S 1967 opknapbeurt
Even een update:

ben er achter gekomen dat de dorpel aan de voorzijde ook helemaal door is, wordt dus vervanging van de gehele dorpel van voor tot achter. Moeten er bij de laswerkzaamheden dingen gestut worden? Bijv. een kruis in het chassis lassen o.i.d.?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.