Ons project: Amazon 1959
- Gertjan Tillema
- Offline
- Elite-lid
Overigens, bij die B16 zat een H5 bak. Die heb ik over, dus als iemand er om zit te springen...
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 161
Inmiddels liggen de motorkap en de kofferdeksel eraf.
Het front en de voorschermen zijn gedemonteerd. ‘Verassend’ genoeg kwam er nog meer roest onder uit dan ik aanvankelijk dacht. Niet alleen op de bovenlijst waar de schermen aan vast zitten, maar ook rond de stijlen waar de deuren aan zitten en aan de delen die daarop aansluiten (sorry jongens, ben net met het sleutelen aan auto’s begonnen en ken de juiste terminologie nog niet).
Gelukkig hebben we over een week een lascursus. Hoezo optimist!
De Zweden zijn erg inventief geweest voor het monteren van de voorbumper. Blijkbaar is er ooit wat afgebroken en dat hebben ze toch weer opgelost. Gewoon twee bouten met een tussenstuk aan elkaar lassen en dat achter het plaatwerk stoppen. Lijkt me wel wat minder als je daar een klap moet opvangen.
Vervolgens weer met de binnenkant verder gegaan. Grove roestdelen verwijderen met schroevendraaier en plamuurmes. Later gaan we bezig met een mobiele zandstraler.
Aan de kant van de bestuurder is het nog niet zo slecht. Links voor zit een klein gat en ook achter de bestuurder zit een klein gat in de bodem.
Bijlage dscf09582.jpg niet gevonden
Hoe anders is het aan de bijrijderkant. Veel slechter, maar daar ben ik nog mee bezig en nog niet geschikt voor foto’s.
Bijlage dscf09582.jpg niet gevonden
Amazon 1960 two tone 6 volt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
En ja, hij is redelijk rot kun je wel stellen. Als je zelf het laswerk doet is het vooral een kwestie van erg veel tijd en een 'redelijk' bedrag mee brengen (redelijk tussen aanhalings tekens omdat dat voor een ieder anders is).
Wat betreft die terminologie, ik heb die ook pas het afgelopen jaar geleerd, maar het zit ongeveer zo. De rechtop staande dragende delen beginnen voor en heten stijlen. De eerste stijl (die waar je voorportieren aan vast zitten) heet de A-Stijl, de midden stijl heet vervolgens B-Stijl en de achterste heet C-Stijl. Om de een of andere reden heet het dubbel plaatwerk onder de voorruit paravaan. Wie dat bedacht heeft weet ik niet maar hij speelde vast geen scrabble want de woord waarde is bijna nul en je bent gelijk al je a's kwijt. Dat is even alles wat ik er over geleerd heb, doe er je voordeel mee
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 161
Amazon 1960 two tone 6 volt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 168
Gerben de door jou genoemde " paravaan" is in goed Nederlands ( Frans) een "paravent"" en betekent letterijk "windscherm". Is de cursus compleet. Heeft wel niets met techniek te maken maar ik kon het niet nalaten.
m.vr.volvo gr.
Jan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gertjan Tillema
- Offline
- Elite-lid
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Dat zijn nu net de details die het leuk en duidelijk maken. Dank voor je uitleg. (En de woord waarde van Paravent is volgens mij ook nog eens hoger dan Paravaan )
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 161
Eerst de bodem van binnen verder afgestoken en dat leverde hier en daar een paar nieuwe gaatjes.
Omdat het stuur er niet op de normale manier uit wil (vorige knutselaars hebben de schroefdraad voor de poelietrekker gemold), heb ik de stuurstang in de motorruimte losgekoppeld. Vervolgens in het schutbord zitten slijpen, zodat het er doorheen kan. Lassen we later wel weer dicht.
Nu kon ook eindelijk het dashboard uit ’57 eruit en de hele kabelboom. De voeler van de thermometer krijg ik nog niet los, dus hangt de weergave van de thermometer nog in de wagen.
Regelmatig haal ik delen van dreunplaten weg om eventuele roestplekken op te sporen. In de linker balk bij de A-stijl kwam daarbij een dode bosmuis tevoorschijn. Dat is alweer de 2de. Als medewerker van de Zoogdiervereniging toch leuk om zoogdieren tegen te komen!
Vandaag hadden we de korte lascursus in de hal en de vaste lasser van Ed (Jacco Versteeg), heeft het een en ander aan de hand van onze projectwagen gedemonstreerd. De wielkast rechtsachter is opengelegd en dat maakte duidelijk dat het binnenscherm ook enige aandacht verdient.
Ed nam vandaag nog even de haakse slijper ter hand om voor de verroeste binnenschermen te verwijderen.
Amazon 1960 two tone 6 volt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 161
Hopelijk staat onze projectwagen er ooit mooi tussen!
Gezamenlijk met een combi zijn 3 verschillende typen grille mooi te onderscheiden.
Amazon 1960 two tone 6 volt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.