Ons project: Amazon 1959

Lees meer
30-11-2011 19:09 #108464 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Ons project: Amazon 1959
Toch jammer dat jullie niet voor 6 volt gaan. Ik heb afgelopen weekend als backup een B16 opgehaald voor 100 euro, met alles d'r aan. Goed, geen concoursstaat, maar 'lopend weggezet'. En dat lijkt een redelijke claim. En een blok reviseren lijkt me makkelijker dan al de roest aanpakken...

Overigens, bij die B16 zat een H5 bak. Die heb ik over, dus als iemand er om zit te springen...

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2011 19:29 #108560 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Ons project: Amazon 1959
Vandaag ben ik weer met onze ‘uitdaging’ aan de slag geweest. En die wordt wat mij betreft steeds groter… Ben benieuwd wat Ed ervan vindt.

Inmiddels liggen de motorkap en de kofferdeksel eraf.


Het front en de voorschermen zijn gedemonteerd. ‘Verassend’ genoeg kwam er nog meer roest onder uit dan ik aanvankelijk dacht. Niet alleen op de bovenlijst waar de schermen aan vast zitten, maar ook rond de stijlen waar de deuren aan zitten en aan de delen die daarop aansluiten (sorry jongens, ben net met het sleutelen aan auto’s begonnen en ken de juiste terminologie nog niet).













Gelukkig hebben we over een week een lascursus. Hoezo optimist!

De Zweden zijn erg inventief geweest voor het monteren van de voorbumper. Blijkbaar is er ooit wat afgebroken en dat hebben ze toch weer opgelost. Gewoon twee bouten met een tussenstuk aan elkaar lassen en dat achter het plaatwerk stoppen. Lijkt me wel wat minder als je daar een klap moet opvangen.



Vervolgens weer met de binnenkant verder gegaan. Grove roestdelen verwijderen met schroevendraaier en plamuurmes. Later gaan we bezig met een mobiele zandstraler.
Aan de kant van de bestuurder is het nog niet zo slecht. Links voor zit een klein gat en ook achter de bestuurder zit een klein gat in de bodem.

Bijlage dscf09582.jpg niet gevonden



Hoe anders is het aan de bijrijderkant. Veel slechter, maar daar ben ik nog mee bezig en nog niet geschikt voor foto’s.



















Bijlage dscf09582.jpg niet gevonden


Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2011 01:26 #108566 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Ons project: Amazon 1959
hehehe, ik heb gelijk een Deja-vu :D
En ja, hij is redelijk rot kun je wel stellen. Als je zelf het laswerk doet is het vooral een kwestie van erg veel tijd en een 'redelijk' bedrag mee brengen (redelijk tussen aanhalings tekens omdat dat voor een ieder anders is).
Wat betreft die terminologie, ik heb die ook pas het afgelopen jaar geleerd, maar het zit ongeveer zo. De rechtop staande dragende delen beginnen voor en heten stijlen. De eerste stijl (die waar je voorportieren aan vast zitten) heet de A-Stijl, de midden stijl heet vervolgens B-Stijl en de achterste heet C-Stijl. Om de een of andere reden heet het dubbel plaatwerk onder de voorruit paravaan. Wie dat bedacht heeft weet ik niet maar hij speelde vast geen scrabble want de woord waarde is bijna nul en je bent gelijk al je a's kwijt. Dat is even alles wat ik er over geleerd heb, doe er je voordeel mee ;-)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2011 09:37 #108568 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Ons project: Amazon 1959
om een goed overzicht te krijgen van het laswerk zou ik kiezen voor stralen of gooi hem in een zuurbad zodat al het verf en plamuur oplost. Dan kun je bepalen of het haalbaar is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2011 10:23 #108573 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Ons project: Amazon 1959
Dank voor de snelcursus. Zal het in mijn oren knopen. Nu nog de 'paar' andere delen van de auto leren :?

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2011 17:14 #108587 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Ons project: Amazon 1959
Even een aanvulling op de snelcursus.
Gerben de door jou genoemde " paravaan" is in goed Nederlands ( Frans) een "paravent"" en betekent letterijk "windscherm". Is de cursus compleet. Heeft wel niets met techniek te maken maar ik kon het niet nalaten.
m.vr.volvo gr.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2011 22:02 #108594 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Ons project: Amazon 1959
Zo te zien zijn de achterschermen de enige onderdelen die je niet zult hoeven vervangen, maar ik heb ik hier nog twee staan, ik heb altijd aangenomen dat ze uit een 4-deurs komen. Niet zonder werk, maar in vergelijking met de rest veel beter. Als jullie belangstelling hebben, hoor ik het wel. :)

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2011 01:44 #108599 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Ons project: Amazon 1959
Jan,

Dat zijn nu net de details die het leuk en duidelijk maken. Dank voor je uitleg. (En de woord waarde van Paravent is volgens mij ook nog eens hoger dan Paravaan ;) )

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2011 20:25 #108743 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Ons project: Amazon 1959
Afgelopen donderdagmiddag weer wezen strippen.

Eerst de bodem van binnen verder afgestoken en dat leverde hier en daar een paar nieuwe gaatjes.

Omdat het stuur er niet op de normale manier uit wil (vorige knutselaars hebben de schroefdraad voor de poelietrekker gemold), heb ik de stuurstang in de motorruimte losgekoppeld. Vervolgens in het schutbord zitten slijpen, zodat het er doorheen kan. Lassen we later wel weer dicht.


Nu kon ook eindelijk het dashboard uit ’57 eruit en de hele kabelboom. De voeler van de thermometer krijg ik nog niet los, dus hangt de weergave van de thermometer nog in de wagen.


Regelmatig haal ik delen van dreunplaten weg om eventuele roestplekken op te sporen. In de linker balk bij de A-stijl kwam daarbij een dode bosmuis tevoorschijn. Dat is alweer de 2de. Als medewerker van de Zoogdiervereniging toch leuk om zoogdieren tegen te komen!


Vandaag hadden we de korte lascursus in de hal en de vaste lasser van Ed (Jacco Versteeg), heeft het een en ander aan de hand van onze projectwagen gedemonstreerd. De wielkast rechtsachter is opengelegd en dat maakte duidelijk dat het binnenscherm ook enige aandacht verdient.






Ed nam vandaag nog even de haakse slijper ter hand om voor de verroeste binnenschermen te verwijderen.















Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2011 20:43 #108745 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Ons project: Amazon 1959
Enkele deelnemers aan de lascursus waren met hun Amazon. Buiten waren onder andere drie (vrij) vroege Amazon’s aanwezig.




Hopelijk staat onze projectwagen er ooit mooi tussen!

Gezamenlijk met een combi zijn 3 verschillende typen grille mooi te onderscheiden.














Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.