Ons project: Amazon 1959

Lees meer
05-11-2011 19:57 #107597 door Vilmar Dijkstra
Ons project: Amazon 1959 is gemaakt door Vilmar Dijkstra
Vandaag hebben Ed en ik de oude Amazon uit Friesland opgehaald (zie Mijn Amazon uit begin 61 , pagina 12). Onze eerste inschatting is dat we hier een gezamelijk restauratieproject van gaan maken. Er zal echter veel moeten gebeuren, dus dat zal enkele jaren in beslag gaan nemen.

Het is een boeiende wagen waar het een en ander aan is gedaan. Helaas heeft hij vanaf 2004 buiten en stil gestaan en dat is goed te zien.




Aanvankelijk leek het op een echte P1200 uit 1957 of 1958: gedeelde kofferbakgreep en de kachelbediening links van het stuur.






Maar al snel werd duidelijk dat een creatief iemand oude zaken had gemonteerd. De wagen is waarschijnlijk uit 1959 (Ulla een mailtje gestuurd met het verzoek om info). In 2000 is hij vanuit Zweden ingevoerd. Volgens opgave van de Zweden op de uitvoerpapieren is het modeljaar 1960. Het chassisnummer ligt 4000 lager dan het chassisnummer van mijn Amazon van 14-01-1960. Opmerkelijk is dan de aanwezigheid van een eigendomsbewijs aan de deur van de bestuurder. Daarop staat 14-02-1959. Verder ook nog een metalen plaatje met de naam van de eerste eigenaar. Erg interessante items!



De oorspronkelijke kleur moet zwart met beige/grijs dak zijn (dat ziet er toch enigszins bekend uit :) ).

Het plan is nu de wagen helemaal te strippen en dan kunnen we ook de uiteindelijke beslissing nemen of we hem echt gaan opknappen. Vooralsnog zijn de vooruitzichten daarvoor gunstig! Er zit nu 12 v en een B18 in. Ons plan is om er weer een B16 en 6 v in te zetten.

Wordt vervolgd!










Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2011 15:29 #107609 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Ons project: Amazon 1959
Ja, mensen die originaliteit en B16's weten te waarderen, zo mag ik het zien!

ik hoop dat jullie dit beestje weer in volle glorie de weg op krijgen. Post maar een lijst met onderdelen, dan kan ik 't jullie laten weten als ik wat tegenkom.

en mocht hete toch een sloper worde, weet je waar de grille heen mag. :)

Succes en ik blijf het project zeker volgen!

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2011 16:18 #107611 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ons project: Amazon 1959
Mooi dat hij in jullie handen is! Dan maakt hij meer kans dat ooit om weer op de weg te komen.
Ik ben benieuwd hoe goed (of slecht) hij uiteindelijk is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2011 16:14 #107635 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Ons project: Amazon 1959
Ik kon het niet laten. Gisteren maar eens begonnen met het leeghalen van de wagen en alles nog eens beter bekeken. Het is een leuke samengestelde puzzel van met name vroege uitvoeringen.


Het chassisnummer (35406) zit aardig dicht bij mijn wagen (39397, 14-1-1960), daarom waarschijnlijk uit circa oktober 1959 (modeljaar 1960). Het interieur is deels vroeger, maar ik kan in het overzicht op de website niet vinden wanneer de Volvo-V van de rugleuning van de bank verdwijnt. Weet iemand dat? Voor model '57 wordt beschreven dat de skai bekleding 4 horizontale banen heeft. In deze wagen 5 banen.


De luidspreker onder de achterruit is met het frontje erg fraai. Of hij nog werkt weet ik (nog) niet, aangezien er geen radio meer inzit.


De doorgang van kofferbak naar bank (firewall) is bij deze wagen dicht. Weet iemand wanneer dat van open naar dicht is gegaan?


De dubbele beplating van de rand van de kofferbak waar bij de ‘57 en ‘58 uitvoering het slot zit is bij deze wagen nagenoeg dicht, terwijl dat in mijn uitvoering (‘60) meer ronde openingen heeft. De kofferbakdeksel is volgens mij van model 57 of 58.

Ook merkwaardig: de doorvoering van de ketting voor de rolhoes van motorruimte naar binnen zit links van het stuur, terwijl rechts van het stuur het kettinkje eindigt in de houder. Zou goed zijn er de modellen uit 57, 58, 59 en 60 eens naast te zetten.

Na het leeghalen de matten verwijderd en een voorstoel eruit gehaald: vochtig als maar wat en roest, roest en nog eens roest! Onder de rubber matten lag foam en die hielden al het binnenstromende :cry: water vast, waardoor het water niet echt wegloopt door de ooit in de bodem geboorde gaten. Hier en daar gaat de schroevendraaier er door heen. :roll: Dat wordt slijpen en lassen!


De voorstoelen zijn 'modern', maar we hebben de bijpassende voorstoelen meegekregen.

Ook nog hele natuurlijke items aan de wagen. Korstmossen op de lak en zelfs op de ruiten! Ik hoop niet dat het een soort is van de Europese Habitatrichtlijn, anders moeten we een ontheffing aanvragen om ze te mogen verwijderen :lol:
















Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2011 20:15 #107663 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Ons project: Amazon 1959
Prachtige authentieke details zoals je ze maar zelden tegenkomt, vooral dat eigendoms bewijs aan de deur, ik heb zoiets nog nooit gezien maar het ziet er gaaf uit.
Wat betreft die firewall, hieronder een foto van mijn 1961'er, als ik het goed zie is die identiek aan die van jullie.


Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2011 20:46 #107667 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Ons project: Amazon 1959
Klopt, exact hetzelfde.

In de beschrijving van modeljaar '57 staat dat daar een opening zit met een kartonnen afdekking. Mijn zwarte two-tone Amazon van modeljaar '60 heeft ook nog een dergelijke opening. Volgens het typeplaatje is de rode two-tone waarschijnlijk ook van modeljaar '60, maar de opening is afwezig...(knutselende Zweden?). Weet iemand sinds wanneer de Firewall gesloten is?

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2011 21:23 #107672 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Ons project: Amazon 1959
Mijn '60'er (50301, modeljaar '60) heeft bij mijn weten net zo'n volledige dichte achterkant als die van Gerben.

En tussen '57 en '58 lijken de horizontale banen veranderd te zijn in verticale banen, zowel op de deuren als de voorstoelen. Het lijkt me aannemelijk dat dat dan ook voor de achterbank geldt.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2011 21:43 #107677 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Ons project: Amazon 1959
En dan nog even een klein verzoekje: Vilmar, zou je een foto kunnen maken, met een duidelijke schaalverdeling (horizontaal en verticaal) waar het "Amazon"-logo zit op de voorschermen. Ik moet namelijk nog uitzoeken waar mijn "Volvo-121"-embleem moet komen.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2011 09:19 #107692 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Ons project: Amazon 1959
Hallo Gertjan,

Weet je wanneer je wagen in de fabriek is goedgekeurd? Dan kan ik beter inschatten wanneer de firewall is aangepast.

Weet je ook of model '58 nog de V op de rugleuning van de bank had?

Leuke vraag, ik was op de Volvobeurs oa om foto's te maken van waar het logo precies moet en heb het ook gemeten. Er stonden toen drie oude typen Amazons en iedere wagen had het op een andere plek zitten :roll:

Ik ben van plan de goede plaats van een brochure te halen. Maar misschien dat een ander forumlid de juiste plek weet?

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2011 09:46 #107693 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Ons project: Amazon 1959
Ik heb een mail gestuurd naar Ulla (?) maar heb geen antwoord gekregen. Ik weet daarom niet precies welke datum mijn auto de fabriek uitgerold is. Wel jammer dat ik geen antwoord heb, omdat mijn typenummer wat raar is. Of beter: ik snap 't niet helemaal.

Zelf ben ik helemaal expert op het gebied van de bekleding, maar volvoamazonpictures zegt dat al vanaf modeljaar '58 de banen van horizontaal naar verticaal gaan. Ik kan me niet voorstellen dat er nog een andere versie is geweest dan de horizonale-met-v. (Dus geen verticale met V of horizontale zonder)

Juist omdat niemand lijkt te weten waar de badges horen, dacht ik: "He: een auto die originele schermen lijkt te hebben!" En ze dus op de goede plek heeft zitten. Dan zit er natuurlijk nog wel een verschil tussen "Amazon" en "Volvo 121", maar ik zit dan in elk geval heel dicht in de buurt.

Zijn jullie van plan om dit dashboard te laten zitten? Want jullie hebben geen klokje en die staat nu wel op Tradera .

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.