Ons project: Amazon 1959
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Feitelijk een slechte plek rechtsachter, waar een schade slecht is weggewerkt en gewoon tectyl over het plaatwerk was gespoten. Aan de achterkant link sook een schade slecht weggewerkt, dat kan beter !
Het rechter steunbalkje onder de bijrijder heeft een slechte hoek, die aan de linkerkant is perfect.
Alle kokerbalken zijn kogelhard, als je de tectyl verwijderd komt er gewoon zwearte verf (van de carrosserie) onder vandaan.
We hebben besloten om de wagen toch een nieuwe kans te geven, zou eeuwig zonde zijn om deze te slopen, we weten inmiddels dat de wagen in december 1959 is gemaakt.
De 12 voltconversie en de B18 laten we ook zo, 12 volt heeft veel voordelen
Dus meteen begonnen met ontroesten en slecht gelaste plaatwerk delen met de slijptol netjes gemaakt en alles in de epoxyprimer gezet.
Vilmar heeft een aantal foto's gemaakt en had de voor en achterruit er al uit gehaald.
Tevens de achterbumper en de trekhaak eronder vandaan, zit zoals het een Volvo betaamd met 8 stevige moeren vast, maar hij is er onder vandaan.
We houden jullie op de hoogte
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 161
Het eerste wat ons tegemoet ‘schittert’ is de roestvrijstalen uitlaat… niet slecht!
Verder valt het eigenlijk heel erg mee en dat voor 8 jaar stil en buiten staan. Wat al duidelijk was is de rotte bodem aan de bijrijder kant. Kwestie van uitslijpen en lassen, mooi werkje voor de lascursus op 10 december.
De ontwateringgaten in de balken zijn nog bijna allemaal open. Dat heeft ervoor gezorgd dat ze over het algemeen nog goed zijn, hoogstens wat oppervlakkige roest.
Bij een zijbalkje zit wel roest waar aan gelast moet worden.
Aan de andere kant is die balk nog perfect. De originele zwarte lak komt er nog onderuit.
Ook op de andere plekken is de bodem nog keihard en komt de originele lak te voorschijn.
Zelfs de krikogen zijn van goede kwaliteit.
De schermen zijn wel op. Eerder plaatste ik al foto’s van de schermen met de aansluiting met de motorruimte. Aan de buitenkant zitten ook slechte plekken. Dat worden 2 nieuwe schermen. Helaas had Ed net voor aankoop van deze wagen 2 goede schermen verkocht.
Amazon 1960 two tone 6 volt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 161
Het ziet er toch nog goed genoeg uit om de wagen weer op te knappen. Hij heeft nu dan ook een plekje in de hal gekregen.
Wat we in ieder geval nodig hebben is een nieuw front en dan wel het eerste type (grille is nog goed), een rechter voorportier en een dashboard dat bij deze leeftijd hoort. Wie heeft deze zaken nog liggen?
Inmiddels heeft Ulla de gegevens van deze wagen gemaild: goedgekeurd in de fabriek op 4 december 1959.
Amazon 1960 two tone 6 volt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 12712-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 56
Leuk om te volgen! In eerste instantie schrikken om vervolgens te concluderen dat het plaatwerk toch wel errug taai is.
Jammer van het front.
Er zijn 3 alternatieven:
- eerst een nieuwer front monteren met de gril van modeljaar '62 en intussen verder zoeken
- gelijk een goed of repareerbaar 1e type front zoeken én vinden (volgens mij zijn 57-ers weer anders i.v.m. de sluiting...)
- de polyester variant van het eerste type monteren (in mijn ogen veel geld voor iets dat niet "echt" is)
Respect dat jullie hem toch redden!
Succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Tevens zijn de afwateringskanalen open.
Naast het bouwjaar. 1959, waarin de carrosserie chef de staalrollen nog zelf uitzocht, is het bouwjaar 1959 in Zweden bijzonder goed gecontroleerd, als je dit goed conserveert blijven ze voor eeuwig doorrollen.
Ik ben van bouwjaar 1957, zoek dus al een tijdje een uit dat bouwjaar, deze komt in de buurt.
De groene (kleru 56) Amazon die ik hiervoor had was uit '60
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
We hebben een '67 sloper, van deze zullen we het dashboard gebruiken en het front aanpassen.
Is wel een uitdaging om zo'n front om te katten, we houden jullie op de hoogte.
Na enige nachtjes slapen, willen we de B18 en het 12 volt systeem handhaven, welliswaar niet origineel, maar wel zo praktisch.
Begin al weer voorzichtig te dagdromen en zou wel weer aan een Klassieke Rally mee willen doen.
Heb dit met mijn groene 6 Volt Amazon gedaan en ben in een nachtrit uitgevallen met...een kapotte dynamo.
Sindsdien altijd een gereviseerde ruil dynamo achterin gelegd, dacht dat Gerben deze met de andere onderdelen had overgenomen.
Heb echt afscheid genomen van het 6 voltsysteem
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Toen jullie aan dit project begonnen dacht ik nog van 'hij zal wel spijt hebben dat hij net alles weg gedaan heeft'. Zeker toen die vraag naar een B16 hier langs kwam. Murphy's law moet je maar denken. Ik heb zelf ook nog plannen voor het front maar ben voorlopig nog even met de achter tochtraampjes bezig. Is (zoals gebruikelijk bij mij) meer werk dan ik gedacht had
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Belangrijke beslissing is om de 12 volt en B18 te handhaven, dat maakt het project vele malen makkelijker.
Sluit niet uit nog eens bij je aan te kloppen....
Groet
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.