Ons project: Amazon 1959

Lees meer
08-11-2011 13:05 #107707 door Erik Moser
Beantwoord door Erik Moser in topic Ons project: Amazon 1959
Vilmar en Ed,

Wat een leuk project hebben jullie onderhanden ! Het doet mij denken aan (en weer een beetje verlangen naar) de tijd dat ik met B16 Amazon's aan het werken was. Ik heb er 2 gehad, de AG-77-81 (chassisnr. 22???) en de FK-12-81 (chassisnr. 76236). De laatste heb ik vanaf 1979 t/m 1999 in bezit gehad en teruggebracht in vrijwel nieuwstaat. Deze auto is onlangs, 36 jaar nadat hij 'm verkocht had, weer terug naar de 2e eigenaar. Nu is hij de 7e eigenaar. Het leuke is, zijn vader was de 1e eigenaar.

Als ik kijk naar de projectauto en ik kijk naar mijn 'AG', die van 20-05-1959 was zie ik veel verschillen.
Ten 1e het dashboard, dat is hier van het 1e type Amazon is met de kachelbediening links en rechts een klokje. Ik denk, gezien de datails aan deze auto, dat het dashboard ouder is dan de auto. (vreemd ?)

Bij mijn 'AG' was de firewall tussen de passagiersruimte en de kofferbak open, afgedicht met een stuk karton.
De bevestiging van de voorstoelen op de bodem was anders, zeg maar zoals bij een PV 444/544. De consoles zaten vast op de bodem. Ook de grijze vloermat van de 'AG' was anders dan van de 'FK'. bij de 'AG' bestond de voormat uit 3 delen, links, rechts en een stuk over de tunnel dat met 'drukknopen' aanelkaar vast gemaakt was. Het voorste deel van de tunnel was bij de 'AG' smaller dan bij de 'FK'. Wat mij ook opvalt is dat de vulbuis van de tank van de projectauto 'plat' is. De 'AG' had een ronde vulbuis.

De achterbank van de projectauto lijkt wel een heel erg oude, die hadden zo'n V in het midden, maar grijze stoffen bekleding met een zilverdraadje.

Ik denk dat je voor foto's van de positionering van het typeplaatje het best kan kijken op de site van The Gallery, daar staat een hele mooie B16 Amazon te koop.

Veel succes verder met het Project !

Groeten
Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2011 18:50 #107715 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Ons project: Amazon 1959
Hallo Erik,

Mooi dat je reageert, want ik heb die twee auto's in mijn overzicht zitten (zie Gezocht: Amazons modeljaren ’57-’61 in Nederland ) met alleen je voornaam erbij. Heb ik ergens van internet geplukt. In de AG zat volgens mij een B16B, klopt dat? Heb je die wagen gebruikt om de FK op te knappen? Dat van die eigenaren wissel had ik ook op internet gevonden, maar niet wie die huidige eigenaar is. Heb jij een naam en contactgegeven (via PB)?

De wagen die Ed en ik hebben gekocht is inderdaad een mengelmoes van model 57, 58, 59, 60, 61 en 65. Wel leuk om er wijs uit te worden. Die bank lijkt uit 1957 te zijn. De kleur van de stof past wel bij de lak, maar het is mij iets te...

Die Amazon bij de Gallery is tot recent van Ed geweest.

Groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2011 20:17 #107722 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ons project: Amazon 1959
Goede tip 105 kronen is niks voor zo'n klokje, gaan we in de gaten houden.
Heeft iemand van jullie al eens iets op deze site in Zweden gekocht ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2011 20:22 #107723 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ons project: Amazon 1959
Bovendien mijn 'ex 'was een 122-S, dus je moet toch wat gokken.

Mijn Canadese vriend Cameron Pricw (we zijn beide in Hamilton Ontario geboren) heeft een Rood/witgrijze 121 van '60.
Wellicht kan hij het voor je opmeten.
Misschien dat je er op zijn site uitkomt cvolvo.com

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2011 20:34 #107725 door Erik Moser
Beantwoord door Erik Moser in topic Ons project: Amazon 1959
Hoi Vilmar,

Leuk dat je 'mijn' B16 Amazon's al in je lijst hebt staan. Beide Amazon's zijn uitgerust met een B16B.

Binnenkort stuur ik je een pb met de (contact) gegevens.

Dat de B16 Amazon bij Nico van Ed geweest is was mij bekend. In 1982, toen deze auto nog van de 1e eigenaar was, heb ik een fotoreportage gemaakt van deze auto. Ik was toen met de 'FK' bezig en die was verre van origineel, van B16 naar B18 omgebouwd en nog wat meer 'modificaties' verwerkt. Vanaf het begin stond vast dat ik die auto weer helemaal origineel wilde hebben. Omdat er toen nog geen interpret was en ik toen nog geen uitgebreide folder- fotoverzameling had, alleen maar wat technische handboeken en een B16 onderdelenboek, heb ik viavia contact gelegd met de toenmalige eigenaar van de groene van Ed. Ik wist dat die auto helemaal origineel was, mocht bij hem komen en foto's maken van de specifieke B16 details.
Het was een leuke dag die ik niet vergeten zal.

Groeten,
Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2011 21:13 #107728 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Ons project: Amazon 1959

"Ed van der Zee" schreef:
Goede tip 105 kronen is niks voor zo'n klokje, gaan we in de gaten houden.
Heeft iemand van jullie al eens iets op deze site in Zweden gekocht ?

Die 105 is ook niet waarvoor hij weg mag, maar we zullen het zien in de aankomende dagen waarvoor wel.

Ik wil graag die grille-delen die er staan kopen, maar ik heb nog geen 'verified PayPal account'. Dat duurt dagen, omdat je eerst iets moet laten afschrijven, dat moet je dan kunnen zien in je creditcard afschrift, waar weer een nummertje op gevonden kan worden die je op de site moet invullen. Daarna zou het zonder problemen moeten werken. Je loopt alleen wel het risico dat de verkoper niet wil verkopen aan het buitenland. Dat gebeurt me enkel wel eens in Duitsland, maar na wat aandringen (nooit vragen voor het bieden) werkt iedereen tot nu toe mee. Het wordt alleen wel op prijs gesteld dat je ze de posttarieven e.d. al kunt geven direct na aanschaf, zodat ze dat niet eerst zelf hoeven uitzoeken.

Als ik het aan de gang krijg (weet ik w.s. morgen) dan wil ik wel voor jullie bieden, maar dan moet je heel duidelijk aangeven hoever ik mag gaan. Dat bieden gaat pas echt los in de laatste seconden is mijn ervaring op eBay.de.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2011 21:51 #107734 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Ons project: Amazon 1959
@ Gert-Jan: ik woon in Bussum en heb een 1962 Amazon met de (schrift)badges op de originele plek. Als het makkelijker voor je is, kom je maar langs om te meten.

@Vilmar: bouwjaar 1958 (februari - oktober) is het ontwikkelingsjaar: de firewall wordt gesloten en er komen de eerste verstevigingen in de kofferbak. De scharnieren van in ieder geval motorkap zijn nog wel "oud" , maar het motorkapslot is wel al van het nieuwe type. Er zijn nog wel geïntegreerde parkeerlichtjes. Kachelbediening links. 2-delige kofferbakgreep.

Overigens is de detail omschrijving per bouwjaar rekkelijk, door de gehele productie heen zijn er exemplaren te vinden met details uit vroegere of latere bouwjaren.

Het ultieme naslagwerk over de Amazon is geschreven door Kim Frandsen en Ole Callesen.
Titel: Volvo Amazon ISBN 87-91427-13-4

Voor zover ik weet is het alleen deens-talig verkrijgbaar.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2011 20:36 #107764 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Ons project: Amazon 1959
Hallo Siang,

Hmz, Bussum. Da's best een eind weg vanaf Enschede... Mocht je in de aankomende maanden nog eens met een fototoestel/telefoon bij je auto langslopen, dan mag je wel even op 'klik' drukken. :)

Aan Ed en Vilmar: momenteel kan ik bieden op Tradera, alleen hebben heel veel mensen de mogelijkheid om te versturen naar het buitenland uit staan. De aanbieder van het klokje niet, ik ben daar nu de hoogste bieder. Zelf ga ik alleen voor een koopje, als jullie h'm willen, laat het even weten.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2011 13:10 #107783 door Erik Moser
Beantwoord door Erik Moser in topic Ons project: Amazon 1959
"door Siang Phoa » 08 nov 2011 20:51
@Vilmar: bouwjaar 1958 (februari - oktober) is het ontwikkelingsjaar: de firewall wordt gesloten en er komen de eerste verstevigingen in de kofferbak."

@Siang : Vreemd dat bovenstaande in dat ultieme naslagwerk over de Amazon staat. Op bijgaande foto mijn originele 'AG' van mei 1959, waar je kunt zien dat de firewall open is.

Groet,
Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2011 13:16 #107784 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Ons project: Amazon 1959
Schitterend!
Zo sprokkelen we gegevens bij elkaar die voorheen nog niet gedocumenteerd waren.

Maar ik blijf erbij: het is het meest complete boek over de Amazon.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.