LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?

Lees meer
05-06-2017 14:25 - 05-06-2017 14:37 #169468 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Tja, heb hier in het verleden al eens naar gekeken, maar ben nog geen mm verder. De hulpverenshop ben ik in het verleden ook als eens tegengekomen.

Op zich lig ik niet echt wakker van die 48 kg gas (verschil tussen volle en lege tank), maar ik wil de kont van mijn combi gewoon niet te laag hebben. Bovendien wil ik misschien ooit van die Monroe load adjusters af (leuk systeem, maar heb het nooit lekdicht kunnen krijgen; geen probleem als je zoals ik een ingebouwde compressor hebt, maar perfect is het niet).

Zie www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/21498-...on-ook-langer#130549

Zo waren destijds (onbelast) de club HD veren maar liefst 4,5 cm langer dan de Lesjofors veren die Scandcar levert ....

Belast kan dat er natuurlijk weer heel anders uitzien, want de diktes van het verenstaal waren ook zeer verschillend : 13,9 vs 15,5 mm

Vraag blijft : wat is beter ? Misschien inderdaad progressief (maar daar heb ik geen maten/gegevens van).

Ik vermoed dikker/korter = stugger dan langer/dunner, op basis waarban ik voor de club veren zou kiezen, maar heb nul-komma-nul ervaring ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2020 12:06 #188720 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
We zijn nu ongeveer 3 jaar verder en ik was erg benieuwd hoe het bevalt om alleen op lpg te rijden. Nooit zonder lpg komen te staan? Verbruik verbeterd?

Ik heb ook deze plannen voor mijn 245 , maar dan met een throttle body van alie express, lambda regeling op de lpg stelschroef en vervroegde ontsteking.

In dit artikel van Iwema lpg is een Matra Murena aangepast om alleen op LPG te rijden en de verbeteringen zijn duidelijk aanwezig.

www.iwemalpg.com/Matra_Murena22.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2020 14:06 - 01-06-2020 14:14 #188723 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Hallo Gideon,

De laatste jaren heb ik om allerlei redenen zeer weinig en onregelmatig met de Volvo gereden, dus echt harde uitspraken op je vragen kan ik niet geven.

Nee, heb nooit zonder gas gestaan, maar dat is gewoon een kwestie van zelfdiscipline en uiteindelijk heb je met een grote tank - in mijn geval 108 L bruto / 87 L netto - een heel behoorlijke actieradius. Ik rij nog steeds ¨op de dagteller¨ - ben ooit begonnen om de LPG tank meter via een Arduino aan de ¨bensin¨ meter op het dashboard te koppelen, maar heb dat nooit afgemaakt.

Ik heb uiteindelijk besloten om af te zien van Lambda controllers e.d., en heb in plaats daarvan een BRC BLOS LPG mixer op één Stromberg gemonteerd (de Stromberg is aangepast z.d.d. alleen de gasklep nog werkt - is dus in feite niets meer dan een throttle body + dat je middels de choke het stationair toerental wat kunt verhogen bij koude start). Open kegelluchtfilter. BLOS sprak mij aan omdat die mixer een grote doorlaat heeft (70 mm) en volgens hetzelfde ¨constant depression¨ principe werkt als een Stromberg/SU carburateur op benzine).

Het systeem werkt prima en probleemloos : KISS principe - Keep It Simple Stupid. Moet wel wat langer doorstarten bij koude motor (zal te maken hebben met een iets langere aanvoerweg van het gas/lucht mengsel en de 70 mm doorlaat van de BLOS, denk ik). Heb nooit een significant vermogensverschil kunnen constateren - is zeker niet minder dan voorheen met 2 Strombergs en 2 conventionele venturi mengstukken. Verbruik is vergelijkbaar / marginaal beter (maar moeilijk te beoordelen als je weinig rijdt).

Vermogensverschil e.d. is wat moeilijk te beoordelen, want heb een ¨vreemd¨ differentieel onder mijn combi = 1:3,4. Daardoor accelereert de auto sowieso relatief traag, maar draait wel lekker lage toeren op de snelweg. Leuk in NL, maar in de bergen - waar ik tegenwoordig meer ben - is dat minder geslaagd : minder koppel bij laag toerental !

Op mijn verlanglijstje staan o.m. :
- Arduino koppeling naar bensin meter
- ander differentieel
- vergelijking maken BRC BLOS mixer vs Tinus Techniek mengstuk
- eventueel throttle body ipv omgebouwde Stromberg
(naast nog een hele serie andere zaken)

maar dat zal door omstandigheden helaas nog minstens een paar jaar op zich laten wachten .....

V.w.b. het Matra Murena verhaal ben ik wat skeptisch : ben sowieso nog nooit een een motor tegengekomen die op LPG meer vermogen/koppel had dan op benzine (zonder aanvullende aanpassingen), zoals in dat verhaal. Verder denk ik dat een raspaardje als de 2.2L Matra Murena motor niet echt te vergelijken is met een relatief tamme B20, dus zou niet al te spectaculaire verbeteringen verwachten. Maar dat je met een lage throttle body i.c.m. directe gastoevoer kort daarvoor en lambda regeling een nog beter resultaat kan bereiken, lijkt mij zeker niet onwaarschijnlijk.

Ben wel benieuwd welke throttle body jij wilt gaan gebruiken, hoe je de gastoevoer (mengstuk ?) en de choke (verhoogd toerental na koude start - heb je echt nodig) gaat realiseren, dus hoor het graag !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2020 17:45 #188727 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Ik wil dezelfde setup gaan gebruiken als in het artikel over de Matra Murena.

mijn auto heeft nu de B21A motor op lpg en hij doet zijn werk wel, maar daarmee is het ook gezegd.

Ik wil een B230 motor gebruiken (A, K, of F) met hoge compressieverhouding(> 10 :1) en dan een throttle body van alie en een gewone mixer (50 mm).

nl.aliexpress.com/item/32875484576.html?...02_,searchweb201603_

Spruitstuk word de standaard die op het b230 blok zit. Ik hoop dat de 65 mm throttle body een beetje past op het inlaatspruitstuk. Choke is al deels voorbereid op dit spruitstuk, dus ik verwacht geen grote problemen.

Ook komt er een soort van lambda regeling op zoals deze : tinleytech.co.uk/shop/lpg-parts/electric...mbda-control-system/ Iemand van het forum volvolvo heeft dit gebruikt en is er erg te spreken over

Maar..., het is allemaal custom made en daar gaat veel tijd in zitten om het te bedenken en pas te maken. Ach dat maakt het ook wel weer leuk....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2020 22:15 #188733 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Klinkt goed.

Tinleytech is o.k. - neem aan dat het een wide-band lambda sensor is in deze kit ?

(Ik verwacht dat je met een narrow band geen optimaal resultaat krijgt : is alleen maar aan/uit (rijk/arm), dus stappenmotortje LPG toevoerklep wordt alleen in stapjes open of dichtgestuurd, zonder dat het tempo waarin dat moet gebeuren bepaald kan worden .....)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2020 08:03 #188737 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Ik heb kort nadat ik mijn 145 gekocht heb (ruim 10 jaar terug) de enkele carb verwisseld voor een D-jet injectiesysteem. Dus kop gewisseld, alle randapparatuur aangebracht en een retourleiding voor benzine naar de tank.
Eigenlijk rijd ik altijd op LPG. Soms op vakantie op benzine, ik hoop nu eindelijk uit de problemen met de (kleinere) benzinetank te zijn.
De B20 heeft nog steeds de A nokkenas. Ik heb even een lambda sensor in bedrijf gehad, onderdeel van (toen) het mooie maar kwetsbare 123LPG systeem. Met die sensor heb ik de D-jet afgesteld voor gebruik met de A nokkenas en ook het LPG mooi gekregen.
Benzine dient dus alleen als backup, maar haast nooit nodig gehad. Ik heb 2x45l LPG tanks.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.